Jag har en snöslunga Toro 832. När jag körde som vanligt en dag, small det rejält, och ut igenom motorblocket kom en kolvbult, tur att den stack åt sidan... Detta lämande efter sig ett utfläkt hål.. Eftersom jag inte är helt hemma på detta vänder jag mig till er på forumet. Nån som vet vad som hänt? Är hela motorn trasig, eller går det att laga? Det sitter en briggs & stratton 8 hp (modnr: 190402) på den.
 
Jaa...har en vevstake kikat ut genom motorblocket är det nog enklast och billigast att försöka få tag i en begagnad motor och byta.
 
okej... är det lätt att byta motor, eller är det mycke jobb och kunnighet som krävs??
 
Jag tror motorn har funnits i typ 40år.

Leta runt lite på nätet då det brukar finnas rep-handböcker att ladda ner (ev kostar det 5USD)

Om det är svårt eller inte måste du bedöma själv (typ hur långt är ett snöre). Personligen väcker det gamla B18/Sachs känslor.
 
C
Oj, nej, laga är nog inget att ge sig på, enklare och billigare att byta den. Reservdelarna som krävs inkluderar i princip en hel motor ändå...
 
Tackar så mycket för all hjälp :)
Då ska jag leta motor.. måste man ha exakt den motor som sitter på? Eller går det med andra b&s 8 hk motorer oxå?
 
Axeln måste hamna på rätt ställe och varvtalet måste vara hyfsat samma, sen kan du sätta dit lite vadsomhelst som går att få dit mot motorfästet.
 
Det är jätteviktig med rätt typ av olja då dessa motorer ska gå i kallt klimat.
 
Brigga and Strattons engine replacement specifications finns på denna länk (75 MB):
http://www4.briggsandstratton.com/miscpdfs/RNT/2009%20Replacement%20Engine%20Specifications/MS5568WholeLowRes_October_2009.pdf

Som tidigare nämnt. Har du ett hål i blocket är det knappast lönt att reparera. Inte ens om du gör det själv. Kolla med t.ex. http://www.perpettersson.se/ om utbytesmotor. Jag var inne på att byta på min 16hp som jag glömde fylla olja i efter oljebyte :) men jag klarade mig med reservdelar för 2500 kr.
 
bokartony skrev:
Jag har en snöslunga Toro 832. När jag körde som vanligt en dag, small det rejält, och ut igenom motorblocket kom en kolvbult, tur att den stack åt sidan... Detta lämande efter sig ett utfläkt hål.. Eftersom jag inte är helt hemma på detta vänder jag mig till er på forumet. Nån som vet vad som hänt? Är hela motorn trasig, eller går det att laga? Det sitter en briggs & stratton 8 hp (modnr: 190402) på den.

Råkade precis ut för samma grej med min bolens 12/32, söker febrilt efter nåt som går att bulta på, det sitter en b&s 12hp med ett tecumseh märke på i den, funderar på om jag ska lägga ner och köpa ny slunga eller sitta i timmar på nätet och söka, nån som vet om nån av de här kan fungera?

http://www.blocket.se/ostergotland/Briggs___Stratton_motor_10_5hp_12_5hp_15_5hp_22340478.htm
 
Milkshaken
Gör som roanon skrev. ta kontakt med Per... Jag har själv snackat med honom några ggr och han verkar bra... Utbytesmotor är nog det som gäller för dig, och Per vet vad som kan ersätta din Tecumseh... Det är lite smådumt att köpa delar till Tecumseh för flera tusen, (Finns endast k var som pirat) n'är Tecumseh har gått i konkurs för några år sedan... Originaldelar är slut....
Kanske du kan få på en fin Honda eller nån skaplig Briggs istället..
 
Milkshaken skrev:
Gör som roanon skrev. ta kontakt med Per... Jag har själv snackat med honom några ggr och han verkar bra... Utbytesmotor är nog det som gäller för dig, och Per vet vad som kan ersätta din Tecumseh... Det är lite smådumt att köpa delar till Tecumseh för flera tusen, (Finns endast k var som pirat) n'är Tecumseh har gått i konkurs för några år sedan... Originaldelar är slut....
Kanske du kan få på en fin Honda eller nån skaplig Briggs istället..
Ja jag kollade nu när ilskan lagt sig och det är hål i blocket och elstartmotorn är sönderslagen även den :S
 
Ni som har fått motorras, har ni någon historia på motorn om varför den kan tänkas havererat?
Är det så enkelt som bristande skick/mängd av olja?

En ny 11 HP Tecumseh får man för $150 i staterna. Flygfrakt 1300 eller sjöfrakt 300 med jetcarrier beroende på hur bråttom man har, borde sluta på 2-3k med moms.

Jag har inte haft några problem att få tag på reservdelar till min Tecumseh, finns mängder med amerikanska åf som har stora lager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.