Mattias_Maria skrev:
Apropå utveckling av bilar... Om nästa bil ska vara fyrhjulsdriven. Vilken ska man satsa på då? Nu tänker jag i banorna "vanlig bil" med en normal motor typ D3 från Volvo eller ngt liknande. Dock med fyrhjulsdrift som sagt.

Skiljer t.ex. tekniken mellan Pasat och Audi? Hur är BMW jämfört med Quatro och Volvo
Subaru,
Mitsubishi - inget att tänka på? Skoda nämner jag inte :blushing:
 
Nimajneb skrev:
gnuttisch, Men du pratar ju emot dig själv.
Du säg att reservdelsproblemen är lösta så snart underleverantörerna fått betalt men du kan inte säga om detta skall ske eller i så fall när. Kanske tar 4-5 år innan detta är klart.
Du verkar inte tro att någon skall ta över SAAB och om detta skulle ske av någon av dina intressenter så vet du inte vad som skulle ingå i det köpet.

Jag verkligen hoppas att dagens SAABägare inte ska råka illa ut men just nu så ser jag ingen fakta som stöder mina förhoppningar.
Visst, när det gäller förslitningsdelar så kommer det att finnas en marknad i flera år framöver men så snart vi pratar lite mer udda delar så är det nog att leta på skroten.
Skulle däremot det dyka upp en köpare som får rätten att bevara varumärket SAAB så är förutsättningarna våldsamt mycket större att även eftermarknaden kommer att fungera på ett tillfredsställande sätt.
Benjamin, nu ska jag försöka förklara så att du förstår vad jag menar. Kanske har jag varit otydlig innan.

Förkortat vad jag tycker /hoppas på är att underleverantörerna får betalt så att de kan fortsätta överleva med att producera reservdelar. Jag kan inte säga när detta kommer att ske, men jag hoppas inom en snar framtid.

Jag hoppas även att någon köper upp hela saab och driver vidare detta i den form som är nu.
Jag tror snarare att detta inte är möjligt då GM vill se saab dött och begravet för att slippa en konkurrent på den kinesiska marknaden som är GM´s största.

Tyvärr så kan jag inte förklara det enklare än så för dig benjamin. Och denna gången får du gärna svara på varför man inte ska tillverka reservdelar till saab samt varför någon inte vill köpa hela saab eller i delar.
 
Andy78 skrev:
Vad har du googlat på ?
Vill gärna se.
Men hur ofta byter man elektronikbox egentligen?
Ta bmw som ett exempel en ny absmodul går loss på 7k och de går på de flesta efter 99 fram till 01 samma modul sitter på volvo saab och Wollksvagen
Bmw har fått kritik och sänk priset på modulen.

Dock har det vuxit fram en ny marknad i att reparera dessa till en avsevärt mindre kostnad.

Saab autodelar går dock väldigt bra.
Och alla förbrukningsdelar tillverkas inte av saab så det blir inga problem att få tag på
Ex:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=18&t=317294&hilit=Reservdelar
 
Efter att i 40 år åkt SAAB så ser jag ändå inte att den senaste cirkusen gjort SAAB till ett sämre köp, tvärtom torde det vara en av de mest prisvärda bilar du kan köpa med god ekonomi. Tyvärr kommer nog jänkarna att fortsätta blockera alla lösningar för överlevnad. Deras förstahandsval var ju nerläggning, och inget torde få dom att ändra sig. Men reservdelar och service kommer att finnas under överskådlig tid. Minst 15 år till borde det gå att åka SAAB.
 
gnuttisch skrev:
Benjamin, nu ska jag försöka förklara så att du förstår vad jag menar. Kanske har jag varit otydlig innan.

Förkortat vad jag tycker /hoppas på är att underleverantörerna får betalt så att de kan fortsätta överleva med att producera reservdelar. Jag kan inte säga när detta kommer att ske, men jag hoppas inom en snar framtid.

Jag hoppas även att någon köper upp hela saab och driver vidare detta i den form som är nu.
Jag tror snarare att detta inte är möjligt då GM vill se saab dött och begravet för att slippa en konkurrent på den kinesiska marknaden som är GM´s största.

Tyvärr så kan jag inte förklara det enklare än så för dig benjamin. Och denna gången får du gärna svara på varför man inte ska tillverka reservdelar till saab samt varför någon inte vill köpa hela saab eller i delar.
Jag förstår att dom flesta av oss vill att allt ska gå bra men som jag sagt i tidigare inlägg ser det inte så ljust ut.
När det gäller utestående fakturor från underleverantörer och andra fordringsägare så ska vi räkna med att konkursen är färdiggenomgången om i bästa fall 1år, troligtvis 3 och i värsta fall 5år.
Innan dess kommer inte en krona att betalas ut.

Begreppet köpa hela SAAB är lite vagt, men låt oss för enkelhetens skull dela upp det två huvuddelar, dom materiella tillgångarna i SAAB, eg maskiner, fastigheter(?) och verktyg är en sak. Dessa kan säljas i sin helhet eller styckas upp och säljas styckvis till den som bjuder mest. Konkursförvaltaren har i uppdrag att maximera tillgångarna till kontanter för att kunna betala fordringsägarna så lång det är möjligt.
Varumärket SAAB är en annan femma och rättigheten att använda sig av detta måste godkännas av Scania och Flygplanstillverkaren.
Det finns ytterligare en aspekt och det är kompetensen Trollhättan och att anställa den är redan idag fritt fram för den som så önskar.

Det optimala vore som sagt om någon var villig att ta över verksamheten och fortsätta bygga bilar under varumärket SAAB men det vet vi ju alla att detta inte har fungerat så långt. Att någon fortsätter med bilmärket SAAB skulle garantera en god tillgänglighet på reservdelar då inget varumärke vill bli förknippat med dålig eftermarknadsservice.

Jag tycker det är bra att konkursförvaltaren, facket, media och andra intressenter försöker hålla en positiv hållning just nu för vi vill inte skapa en negativ spiral som leder till vad jag beskrivit ovan.
 
BigGitt skrev:
Subaru,
Mitsubishi - inget att tänka på? Skoda nämner jag inte :blushing:
Jag kör privat en liten BMW Touring, 325i -06 och i jobbet en Skoda Octavia 1,6 årsm. -10.
Måste säga att Skoda imponerar, med undantag för stolarna fram, dom är för korta även för mina 170cm.
Nej, räkna bort Skoda ska man nog inte göra numera.
 
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det bara Subaru som har PERMANENT fyrhjulsdrift.
 
Kanallt skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det bara Subaru som har PERMANENT fyrhjulsdrift.
Ja, du cyklar. Audi, Mercedes (eventuellt BMW) har alla modeller med permanent fyrhjulsdrift
 
Har inte även Suzuki permanent 4wd? Men annars räcker väl haldex varianter ganska långt....
 
Thomas Lundquist skrev:
Nej jag tänkte mer på delar till saab.

Men visst fan har saab legat i framkant av utveckling av personbilar, krocktester och turbon är några exempel.

turbon va väl olds före med?
 
Patrik_N skrev:
Jag kör privat en liten BMW Touring, 325i -06 och i jobbet en Skoda Octavia 1,6 årsm. -10.
Måste säga att Skoda imponerar, med undantag för stolarna fram, dom är för korta även för mina 170cm.
Nej, räkna bort Skoda ska man nog inte göra numera.

Vi kör en Skoda octavia kombi, den spöar Volvo v50, Toyota avensis och många fler enligt mitt tycke, i design, komfort, känsla och framför allt ekonomi. Upp till hemsedal var vi 4 fullvuxna med mycket packning och takbox, 0,49 liter / mil. Miljödiesel är det som gäller...
Svårt att övertyga mig om en annan bil...
 
Nimajneb skrev:
Har inte även Suzuki permanent 4wd? Men annars räcker väl haldex varianter ganska långt....
Haldex-varianterna är långt ifrån permanenta fyrhjulsdrifter i känsla. Det är ju i grunden tvåhjulsdrivna bilar. Finns en anledning att t ex Subaru är så väldigt populära. Särskilt uppåt i landet hos de som fått upp ögonen för dem.
 
Nu har jag ingen större erfarenhet av 4WD, men hur menar du att det är så stor skillnad om man håller sig till vägar och inte terrängen?
 
timmelstad skrev:
Haldex-varianterna är långt ifrån permanenta fyrhjulsdrifter i känsla. Det är ju i grunden tvåhjulsdrivna bilar. Finns en anledning att t ex Subaru är så väldigt populära. Särskilt uppåt i landet hos de som fått upp ögonen för dem.
Du generaliserar nog lite för mycket nu. Det du pratar om gäller i första hand volvos tillämpning av haldex vilket tex har rätt lite att göra med hur Audi gjort. Därmed intet ont sagt om Subaru.
 
Kanallt skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det bara Subaru som har PERMANENT fyrhjulsdrift.
1266615175_LadaNiva.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.