C
Jag sågar mitt med fogsvans, men å andra sidan bygger jag bara ett garage..
 
Det blev en makita 2704 för 6,5k :- med bauhaus lägsta garanti :)
 
snickarboden skrev:
EPS...
Hmm, kan en motorsåg eller elkedjesåg funka tro eller fastnar spånen och bekar igen med oljan?

/Kent
motorsågar funkar bra till klyvning, hur bra som helst men det kräver antingen stora maskiner eller stort tålamod. det finns många mindre sågverk som bygger på antingen motorsåg eller elkedjesåg..
 
Jag brukar klyva och kapa eps med en bra styckkniv, funkar bra för mig och så slipper man frigolitkulor överallt..........:)
 
Hela poängen med var kapa raka snitt snabbt till urtag osv har en cellplast kniv. Den kan göra vad som helst med byta blad om spåra för slang osv.
Motorsåg suger jag lovar. Kulorna sätter igen kedjan osv rätt snabbt
 
Boschs GSG300 klarar inte frigolit eller styrofoam, den är enbart för mjuka skum som används för möbelstoppning.
Klingan är av samma typ som man finner på en del "kebabknivar".
Jo, jag har provat den och fann den inte bra ens för korrekt ändamål eftersom foten lyfter materialet och ger vinkelavvikelser.

Buddha>Jo, jag har själv Logosols timmerjigg sen många år men avsåg hur frigolitspånet beter sig.

/Kent
 
På Bosch hemsida står det ju cellplast, det är ju EPS, EPS är ju frigolit. Menar du att Bosch ljuger?
 
Jag har använt styrofoam en hel del i modellbygge vid mina studier. Då har jag använt mig av en glödtråd som smälter sig igenom materialet för att skära till det hela. Ger mycket snygga och precisa snitt och har fungerat kanon på all cellplast/styrofoam jag provat, samt att du kan göra svängar på millimetern. Om EPS är "samma sak" som cellplast/frigolit och styrofoam bordet det funka kanon även till EPS. De vi använt är fasta maskiner med en vertikal glödtråd, det hela ser i princip ut som en bandsåg med tråd istället för blad.

Kan hända att det skulle finnas någon form av portabel version av detta? Den "lilla" vi använde var ju garanterat tillräckligt liten för att klassas som portabel, men jag skulle inte säga att den är tillräckligt effektiv/snabb för att använda till bygge, duger tämligen mest till finlir och modellbygge.

Det allra största pluset för den användningen är väl att du helt slipper har frigolitkulor över hela dig själv och din omgivning när man håller på.

Har aldrig sett någon som verkar mer "bygginriktad" dock, men jag har å andra sidan inte letat heller.
 
Binesh>Det är faktiskt fysiskt omöjligt att köra frigolit med den sågen, i alla fall om man går över 10 mm.
De mjuka sorterna är också cellplaster så det Bosch har missat är att tydliggöra att den sågen enbart är till för de mjuka cellplasterna eller så utgår de från att man förstår det själv när man ser dess konstruktion.
Å andra sidan så marknadsförs den sågen till möbeltapetserare så risken att den hamnar hos någon som skall såga frigolit är inte speciellt stor.

/Kent
 
Se där, det Watchmen länkade till var väl något jag nästan misstänkte fanns, men själv aldrig sett. Hade nog gärna haft en men det var nog lite dyrt för att "bara ha ifall man behöver" :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.