Med inspiration från sommarens tävling på byggahus.se vill jag starta en tråd där ni kan se hur jag fullföljer den grillplats som tog sin början för två år sedan. Jag kanske inte ställer upp i tävlingen, men jag lät mig inspireras av den för att fullfölja arbetet med grillplatsen. Det kan kännas skönt att bli klar med någonting ibland. Ni får gärna komma med idéer och förslag på hur projektet kan gå vidare.

Jag låter gärna trädgårdsprojekt ta lite tid, jag vill uppleva platsen och låta användandet av platsen avgöra vad som ska planteras eller vilka möbler som ska användas. Jag ändrar planerna allteftersom, ibland beroende på slumpen, att jag råkar få tag på några plattor eller får grus över från ett annat projekt, andra gånger en mer medveten förbättring.

2015 la vi nytt tak på halva torpet, på baksidan, och vi var mycket nöjda över resultatet, så nöjda att vi ville titta på taket stup i kvarten. Jag och min sambo bar dit varsin stol och beundrade taket varje kväll. Vi upptäckte då att platsen bakom huset hade sina fördelar, det var ofta vindstilla med naturligt solskydd och till kvällen en lummig och skön plats. Att det också är insynsskyddat spelar mindre roll eftersom vi mest har skog och gruvschakt som grannar.

En nyrenoverad röd stuga med nytt tegeltak, verktyg och byggmaterial synliga på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Vi började med att placera ut odlingslådor parallellt med huset. För att inte översvämmas av Falu rödfärg valde jag att måla dem i Falu svartfärg. Eftersom jag har svårt att göra mig av med plantor tog jag hand om alla smultronplantor som växte i marken och planterade dem i lådorna. Då föddes idén att runt grillplatsen passar det bra att odla ätbara saker. Vad passar till smultron? Mynta såklart, så en myntaplanta planterades och har nu tagit över en hel låda.

Odlingslådor målade i svart, med smultron och mynta, placerade utomhus bredvid huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fyra svarta odlingslådor står nu på rad, fyllda med smultron, mynta, röd lök och inklämt mitt i allt en stackars pion. Bakom odlingslådorna ligger krossat tegel från det borttagna taket. Om jag väljer att ha teglet som markbeklädnad på ytor där ingen går behöver jag nog gå med släggan för att det ska se vackert och enhetligt ut. Jag får se hur jag gör. Först behövs en upprensning. Vad ska jag hitta på med den gamla rostiga kaminen? Kan man odla något i den? Göra om den till något annat?

Odlingslådor med växter och en gammal rostig kamin bland krossat tegel, med ett rött hustak i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag hade placerat ut de fyra odlingslådorna i rad parallellt med huset kändes allt så fyrkantigt och linjärt. Det var dags för en rund odling. Jag provade att använda överblivet tegel som kant och just på den här platsen har det fungerat bra även över vintern och tjälen. Däremot på en annan plats i trädgården sprack teglet rejält och det ser inte alls ut så vackert som jag hade tänkt mig.

Här får dock tegelkanten leva vidare, men jag behöver gå igenom vad som växer i rabatten. En del plantor har tagit över rejält och just när bilden togs har vårkragen blommat över och övriga växter har ännu inte gått i blom. Allt är mest bara grönt. Det finns två isoper mitt i som jag vill hitta en ny och bättre plats för och kanske kan jag plantera något som går i blom mellan vårkrage och digitalis.

Rund odling med tegelstenkant och gröna bladväxter, med överblommade vårkragar och isopplantor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Jag satte mig mitt på den framtida sittplatsen och fotograferade utsikten runtom. Det är ju det vi kommer att se när vi ska njuta av den grillade maten. Det var ingen vacker syn! Åt skogssidan krävs rejäla åtgärder för att granarna ska få bli de vackra vindskydden runt platsen.

Jag har funderar på markytan också. Det blir en rund yta av tryckat virke under bordet, med en kant av marksten. Kanske grus utanför eftersom det formar sig lätt efter omgivningen och är bra ur brandperspektiv. Jag har varit en tur till byggbutiken och fyllde bagageluckan med marksten. Dessvärre är bilen liten och jag saknar dragkrok så jag får vänta med att köpa det tryckade virket. Men jag har ju en hel del att röja först och en hel del lass med grus att transportera …

Ostädad skogstomt med gamla plankor, en fallfärdig låda och granar som ska bli vindskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra början att sätta sig ner, fotografera omgivningen.
Vi är precis i fas med ett grillområde/utekök.
Nu blir det inte en grillplats utan mer ett vedeldat utekök med grill, stek, rök och murikadel kombinerat.
Det tar tid, det ska ta tid innan man "munnat" färdigt var man vill ha allt, ingen idé att bara köra på....
Mysigt ställe ni har, mycket arbete, men mysigt!

Ha det gott!
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Så har jag rensat och lagt ut markduk. Kompostbehållaren får stå kvar ett tag till, det är rätt praktiskt att ha nära till den. Efter många skottkärrelass blev också en cirkel skapad. Det är lättare att tänka sig hur uteplatsen kan bli när en av ytorna är täckt. Visserligen bara med grus, men i tanken kan jag se virket ligga i en rundel.

Markduk utlagd i en trädgård som skapar en grusbelagd cirkelformad yta för uteplats, med gröna träd runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Efter två dagars väntan har jag fått hem virke för att skapa grundkonstruktionen. Tryckimpregnerat virke i dimensionen 45x95 blir stadigt och bra. Hur jag än vänder och vrider på hjärncellerna kan jag inte komma på hur jag ska räkna ut balkarnas längder i en cirkel. Tre meter som längst och att de andra är kortare räcker inte som beräkning.

Jag fick helt handfast rita upp cirkeln och mäta direkt på plats. Som redskap tog jag ett armeringsjärn och en spraybyrk. Först använde jag snöre, men den blev olika lång. Det blev att borra ett hål i 3-metersbalken och sätta armeringsjärnet i hålet. Det fungerade utmärkt!

Virke och armeringsjärn markerar en cirkel på grusunderlag, sprayad kontur för grundkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Spännande,
 
Efter mycket sågande och framförallt lodande är snart grundstommen klar. Allt är nästan i våg och nu återstår att få kanten runt om att fungera bättre.

Nykonstruerad trägrundstomme för ett byggprojekt placerad på grusunderlag, nästan färdig och i våg.
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Duschväggarna jag håller på att bygga hänger ihop med grillplatsen eftersom de ligger intill. Jag lägger därför in en bild här på hur det ser ut när en och en halv vägg är uppskruvade. Jag har målat ytterligare ett gäng brädor så imorgon kan jag fortsätta att skruva. Att jag ville ha väggar på uteduschen beror både på att duschdraperierna far och flänger hela tiden och att det med fasta väggar känns bättre när vi precis intill bygger en uteplats.

Delvis byggda röda träväggar för en utedusch med stolpar och träplattform i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag skruvat dit alla sidor och är nöjd så här långt, Jag hittade ett rör som kan fungera som duschstång vid ingången, men den behöver kapas först. Till det väntar jag på att sambon får semester, jag vill inte gärna kapa av mig fingrarna bara för att ingen håller i. Jag behöver också komma på hur jag ska fästa upp den.

En sista målning återstår ... sedan är det fritt fram att duscha!

Rödmålad, träkonstruerad utedusch utan tak med en vit stol framför på en trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Så är jag tillbaka från en resa och kan fortsätta med uteplatsprojektet. Vi har skruvat klart på underredet och köpt hem ett lass med de plank som ska vara ovanpå.

Träunderrede till en uteplats klar för påläggning av plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Funderade precis på om du tröttnat på projektet.....
Väntar med spänning på slutresultatet....

Mvh P-A
 
Nej, inte har jag tröttnat. Jag har väntat otåligt på att få resa tillbaka för att fortsätta projektet. Det blir ju lite mer sågande, skruvande och skottkärrelass med grus innan vi är klara. Men jag ser fram emot att kunna sitta där och njuta av sommarkvällarna.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.