apersson850 skrev:
Billigare med lite mindre isolering än att lägga till ett element istället.
och en annan sak som jag kom på vid mitt pannbyte: jag isolerade det ganska långa rökröret på sin väg till skorstenen. Eftersom den nya pannan inte läcker mycket värme, blev det ingen extra värme i pannrummet längre. Nu tog jag bort den fina nätmattan och genast blev temperaturen till det bättre och rökrörets temperatur på 175 - 200 grader upplevs inte som oroväckande varmtd^_^b
//Bosse
 
apersson850 skrev:
Jag isolerade tankarna tunnare. Annars hade det blivit för kallt. Det var ändå ett rör som sprack i källaren när det var -25°C ute flera nätter i följd.
Billigare med lite mindre isolering än att lägga till ett element istället. Resultatet blir detsamma.
Inte så bra sommartid om man eldar för att ha varmvatten en vecka.. Om man skall isolera av så är det väl rökröret i första hand, men ofta kan man plocka bort/minska isolering även på pannans luckor eller någon sida av den....Moderna vedpannor har ju en massa "onödig" isolering för att komma upp i bra mätresultat på verkningsgraden, om man ändå vill värma källaren litet är det ju egentligen bortkastade designambitioner.....som dessutom fördyrar pannan...
 
Nä, men på sommaren har jag värme från solen, så det räcker och blir över ändå. Lite värmeläckage behöver min källare för att må väl på sommaren också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.