Nu är källarradiatorerna varma igen efter lite fix. Det verkar som att problemet var värmepumpens cirkulationspump. Den nya VP som sattes in i september - Nibe S1255 - har en varvtalsstyrd CP på värmeslingan. Den gamla hade inte det utan bara på/av. Inställningen för CP på den nya var ’automatisk’ och minimum 15 %. Det har fungerat fint uppe i huset. Men när vi ställde upp minimum till 30 % så kom det värme också till källarradiatorerna! Och deltat framledning-retur verkar fortfarande vara ok.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Bra det blev ordning på värmen. Det är det jag menar """ med skit """ att dra ner farten på en cirkpump är att skapa sig problem, den ska snurra konstant på ett varvtal som kan hålla flödet uppe för hela huset.
 
Ja det verkar som att varvtalsregleringen kan ge problem. Jag har inte förstått hur den fungerar heller - när drar den ner och när drar den upp varvet/trycket? Jag håller koll på källarradiatorerna nu och ibland sjunker tempen. Jag försöker förstå vad sambandet är, vad det är som gör att det händer. Alla nya värmepumpar har väl varvtalsstyrda cirkpumpar vad jag förstår.
 
Det är det jag menar med SKIT , det ska vara så bra med att variera farten på en C-pump, fattar inte vad dom håller på med. Om vi går vidare, så mäts delta (tempdiff ) T mellan ut och in till VP, och blir den för stor så varvar kompressorn ned ett par hack, men då kan det vara lite för stor temp i flödet ändå . VP mäter returtempen. Då ska helt plötsligt flödeshastigheten minska för att få ett större delta. Då kom problemet med att en del av systemet inte får det flöde som behövs längre bort. Speciellt om det finns en blandning av golvvärme och element. Samt lite av en katastrof för element i en källardel. Så se till att C-pumpen går konstant 24/7 på ett varvtal som ger flöde till allt som ska ha det. Och det får man prova sig fram vad som är bäst, men bättre med lite större fart, då element och GV öppnar och stänger efter tempbehov.
 
Att cirkpumpen ska dra ner på hastigheten/flödet om deltat är på väg att bli för lågt är ju logiskt, det måste väl vara så det är tänkt. Jag har kollat på värdena men har hittills inte lyckats se ngt sådant samband med temperaturerna på källarradiatorerna. Men kanske är det svårt att se om man inte skulle sitta och titta hela tiden. Man kan nog ställa om till permanent varv iofs. Jag undrar bara vad nedsidan på detta är. Något måste det ju trots allt vara. Eller så kan man bara fortsätta på det vi gjorde, ställa upp minimum ytterligare från nuvarande 30 %.
 
30 % är inte mycket. Blir det inte så varmt som du vill, höj till 40 % nu och vänta några timmar, sen höja ytterligare lite om det behövs, tills du är nöjd.
 
Ja. Jag ställer upp minimum till 40 så får vi se. Tack för goda råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.