D09
Hej

I onsdags så körde vi vovven ( Golden Retriever på snart 9år ) till djurkliniken på grund av blod ur nosen ( ganska mycket )

Dom gjorde en kontroll på hans skick och värden, det såg bra ut som tur var.

Sen sövde dom ner honom och kollade i noset etc men kunde inte se något spår alls.
( dom flaggade dock upp för att det finns en liten sträcka där inne som man inte kan se )

Skumt på grund av hur mycket blod det faktiskt kom, men den bilden kan jag inte lägga upp här.


Däremot i fredags så kom det lite till, inte alls lika mycket.. samt så var det ljusare typ utblandat.
kanske varig var iblandat.. vet inte.

Har sökt en hel del på symptom / orsaker till detta och det finns ett brett spann på orsaker, en del mindre trevliga, en del andra självläkande.

Hade framme min värmekamera i fredags när det kom blod och passade på att kolla med den och jag såg att det skiljer i temp på nosen kring öppningarna.

Vad kan det bero på att det är så mycket varmare på den högra öppningen?

Jag kan bara tolka det som en infektion.. Vad tror ni?

Har mailat djurkliniken samma blid + lite till och får väl svar imorgon men jag har svårt att släppa det.

Någon som haft samma symptom på sin vovve?

FLIR0769.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FLIR0770.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Först när jag bara såg värmebilden trodde jag det var en scharpei ;) Sen såg jag bilden under och fingrarna :)

Syresatt blod är mycket ljusare än "vanligt" blod, vill jag minnas. Men det får vi nog hoppas att det inte är, skulle jag tro.

Min bättre hälft (som jobbar inom djursjukvården) vaknade just till en aning, och sa när jag undrade

- Det är ofta pga tumör.
- De körde in kamera i nosen och kollade men såg inget, sa jag.
- Ibland måste man köra in i munnen också, sa hon.

Åsså sa hon att jag inte fick säga något av ovanstående, eftersom det inte är alls säkert att det är en tumör, kan vara andra saker också och det går ju inte att ge någon diagnos så här.
Såg åt dem att åka till veterinär var svaret jag fick. Så tipset härifrån får bli att åka tillbaka till veterinären.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
thomasx skrev:
Först när jag bara såg värmebilden trodde jag det var en scharpei ;) Sen såg jag bilden under och fingrarna :)

Syresatt blod är mycket ljusare än "vanligt" blod, vill jag minnas. Men det får vi nog hoppas att det inte är, skulle jag tro.

Min bättre hälft (som jobbar inom djursjukvården) vaknade just till en aning, och sa när jag undrade

- Det är ofta pga tumör.
- De körde in kamera i nosen och kollade men såg inget, sa jag.
- Ibland måste man köra in i munnen också, sa hon.

Åsså sa hon att jag inte fick säga något av ovanstående, eftersom det inte är alls säkert att det är en tumör, kan vara andra saker också och det går ju inte att ge någon diagnos så här.
Såg åt dem att åka till veterinär var svaret jag fick. Så tipset härifrån får bli att åka tillbaka till veterinären.
Tack för svaret, ja nästa steg är nu att bli remitterade till ett djursjukhus med ct skanner ( tror jag det heter ).

Brukar man kunna se tumörer ytligt eller känna?
 
D09 skrev:
Tack för svaret, ja nästa steg är nu att bli remitterade till ett djursjukhus med ct skanner ( tror jag det heter ).

Brukar man kunna se tumörer ytligt eller känna?
Västra djursjukhuset i göteborg har precis införskaffat en magnetröntgen, åk dit direkt istället. ;)

Utan att ha den blekaste aning skulle jag säga att man absolut inte kan utgå ifrån att man kan se eller känna tumörer ytligt, utan det är nog med rinoskopi eller röntgen.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Veterinären ringde idag efter att ha sett bilderna, vi skulle vänta tills imorgon.

Har det inte blivit någon förändring i temp ( värmebilden ) , blod etc tills imorgon så ska jag in med han igen.

Antingen så behöver han som jag fattade det antibiotika eller remiss till skanning

Nu har han inte blött/ varat sen i fredags så jag håller tummarna för att det var en tillfällig infektion.

Han är ju pigg som en valp och glad som en unge så vore hemskt om det var något annat.
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1393970388.621263.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar vara mycket bättre nu.. Se om jag får tag på veterinären imorgon så det finns en färdig remiss ifall det ändrar sig :)

Inget mer blod, var, snor, vätska. :)
 
Verkar ju lite bakvänt att nosen är kallare än pälsbeklädda områden. Men det kanske är så det ska vara.

Bra i alla fall att läget är bättre. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hur har det gått?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Anna1984 skrev:
Hur har det gått?
Har gått fint :)

👍👍👍👍
 
  • Gilla
Anna1984
  • Laddar…
D09 skrev:
Har gått fint :)


Kul att höra! (y)
 
D09
Bakslag idag

Tors nästa vecka ska han in på ct skanning 😟
 
Aj då, har det fortsatt blöda?
 
D09
thomasx skrev:
Aj då, har det fortsatt blöda?
Japp, idag kom det igen.

Fan, jag trodde det gett sig.

Nu får skannern visa eller utesluta
 
Vi håller tummarna! Var blir scanningen?
 
D09
thomasx skrev:
Vi håller tummarna! Var blir scanningen?
Det blev blå stjärnan till slut.

Försökte komma fram på ett annat sjukhus i staden men fick ge upp efter ca 14-15 min i kö.

Har inga bra erfarenheter av blå stjärnan sen tidigare ( 7-8 år sen ) men dom har rätt skanner så jag får svälja principen för Vovvens skull.

Förhoppningsvis har dom förändrat sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.