Timmätt elmätare skriver dalakraft, 166/kWh i augusti för dom med månadsavläst mätare.
Har inte fått min räkning än så vet inte vad mitt pris blev, jag har timmätt och Dala elfond.
Förra månaden sparade jag 5:- :rolleyes:
 
Det var billigt, i mitt fall landade jag på 247 öre/kWh exkl. moms i Uppsala.
 
lilytwig lilytwig skrev:
BMW satsar på flera nya modeller med bränsleceller och jobbar vidare med sin vätgasdrivna motor. Tror du att ingen räknat på det?
Toyota, Hyundai och Honda har redan vätgasdrivna personbilar. Toyota Mirai är den mest kända. Dock tror jag att det kommer att satsas mera på den tyngre trafiken först. De flesta seriösa aktörer verkar ha skrotat sina planer på batteridrivna lastbilar och börjat satsa på bränsleceller. Hyundai Xcient är den första vätgasdrivna lastbilen i kommersiellt bruk. Den har rullat i kommersiell drift på vägarna i Schweiz sedan 2020. Fram till 2025 ska man ha levererat 1600 lastbilar av den modellen till Schweiz. Även Toyota i sammarbete med Kenworth planerar att lansera ett ekipage för kommersiellt bruk i USA under 2023.

Problemet än så länge är att det inte finns tankstationer utanför Kalifornien, tyskspråkiga Europa och Japan. Men det blir bättre hela tiden.

https://www.hyundaimotorgroup.com/tv/CONT0000000000002630
https://h2.live/en/
 
A Arnodt skrev:
Anna_H,
Är ni säkra på att ni har tim-medelspotpris för ström ni köper? Alltså tokdyrt att köpa ström mitt på dagen.
Det kanske är månadsmedelspotpris ni har, så kallat rörligt elpris.
Till och med säljarna på elhandelsbolagen vet inte skillnaden, märkte jag när jag snackade med dem.

Om det skulle vara så att ni verkligen har tim-medelspotpris för ström ni köper, kanske ni skulle byta till rörligt elpris, dvs månadsmedelspotpris. Då spelar det nämligen ingen roll när på dygnet ni köper strömmen, lika dyrt oberoende på tidpunkt på dygnet. Bättre för familjefriden.
Tim-medelspotpris är en lätt förvirrande benämning då ordet medel bara finns där för att slippa skriva ut några hundra rader på fakturan.

Mer korrekt är kort och gott "timdebitering".
Eller "timbaserat rörligt pris" som Vattenfall kallar det, i tydlig kontrast till "månatligt rörligt pris".

Ska det vara övertydligt är det antingen "INDIVIDUELLT timbaserat rörligt pris" eller "KOLLEKTIVT timbaserat rörligt pris", där det senare normalt kallas "(volymsvägt) rörligt månadspris" eller bara "rörligt pris".

I dagligt tal:
"Har ni rörligt månadspris?"
"Nej, vi har timdebitering och betalar aktuellt timspot+1 öre".
"Jaha, då har ni inte råd att rosta bröd till frukost på vardagarna".
"Nej, men de rostas på natten kl 2 så de är färdiga till 7".

Om alla med rörligt månadspris badar bastu kl 17 på vardagar och laddar elbilen medan de lagar mat för att de har månadspris och inte ser nån vits att ladda på natten så går månadspriset upp för alla med det avtalet med exakt lika mycket som motsvaras av volym×timpriset/total volym kl 17...
 
Redigerat:
Magnus E K
I verkligheten har vi råd att rosta dubbelt så mycket bröd även på de dyraste timmarna, med tanke på allt vi sparar sett över hela förbrukningen.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
I verkligheten har vi råd att rosta dubbelt så mycket bröd även på de dyraste timmarna, med tanke på allt vi sparar sett över hela förbrukningen.
Samma här. 38 öre/kWh i augusti. Men brödrosten har gött sönder. På riktigt!
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Anna_H,
Är ni säkra på att ni har tim-medelspotpris för ström ni köper? Alltså tokdyrt att köpa ström mitt på dagen.
Det kanske är månadsmedelspotpris ni har, så kallat rörligt elpris.
Till och med säljarna på elhandelsbolagen vet inte skillnaden, märkte jag när jag snackade med dem.

Om det skulle vara så att ni verkligen har tim-medelspotpris för ström ni köper, kanske ni skulle byta till rörligt elpris, dvs månadsmedelspotpris. Då spelar det nämligen ingen roll när på dygnet ni köper strömmen, lika dyrt oberoende på tidpunkt på dygnet. Bättre för familjefriden.
Du har rört ihop det.

Elen vi köper är medelpris
Elen vi säljer är spotpris.
Dvs när solen skiner är det viktigt att hålla koll på timpriset, för vi tjänar mycket mer på att sälja den elen och köpa tillbaka den när solen gått ner.
 
Anna_H,
Menar du att ni säljer er överskottssolström till tim-spottpris? Alltså ni får olika betalt per kWh för varje timma?

Köper ni ström till månads-medelspottpris? Dvs ni betalar ett och samma pris för alla kWh ni köper en viss månad och priset baseras på den månadens 720 tim-spottpriser?
Det kallas elprisavtal med rörligt elpris.

Man måste numer vara noga vad man anger annars blir man lätt missuppfattad.

Månadsmedelspottpriset för Värmland Elområde 3 var i aug. 2022 ca 2,23 kr/kWh.
Den som sålde till månadsmedel.spottpris får då det.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Anna_H,
Menar du att ni säljer er överskottssolström till tim-spottpris? Alltså ni får olika betalt per kWh för varje timma?

Köper ni ström till månads-medelspottpris? Dvs ni betalar ett och samma pris för alla kWh ni köper en viss månad och priset baseras på den månadens 720 tim-spottpriser?
Det kallas elprisavtal med rörligt elpris.

Man måste numer vara noga vad man anger annars blir man lätt missuppfattad.

Månadsmedelspottpriset för Värmland Elområde 3 var i aug. 2022 ca 2,23 kr/kWh.
Den som sålde till månadsmedel.spottpris får då det.
Finns det ens leverantörer som köper på annat än timspot?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Javisst, bekanten på landet säljer sin solström till elhandelsbolag för månads-medelspotpris. Elområde 4 han får per såld kWh för 2022 augusti månad 3,05 kr + 10 öre/kWh. Han fick alltså 3,15 kr/kWh såld solström. Utöver det får han från elnätsbolaget nätnyttoersättning på ca 0,05 kr/kWh, men är nästan ingenting.

Före feb 2022 sålda han solströmmen till ett fast pris på 0,60 kr/kWh. Men det vart ju dåligt när de kraftigt höjde elpriset i feb/mars 2022, och han bytte för att få bättre betalt.

Här visar Vattenfall tim-spotpriser och månadsmedelspotpriser.
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris/

Jag tror Oskarshamns Energi fortfarande köper solström till fast pris på 0,60 kr/kWh. Om inte alla solcells-kunder hoppat av pga det är numer väldigt dåligt betalt.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Javisst, bekanten på landet säljer sin solström till elhandelsbolag för månads-medelspotpris. Elområde 4 han får per såld kWh för 2022 augusti månad 3,05 kr + 10 öre/kWh. Han fick alltså 3,15 kr/kWh såld solström. Utöver det får han från elnätsbolaget nätnyttoersättning på ca 0,05 kr/kWh, men är nästan ingenting.

Före feb 2022 sålda han solströmmen till ett fast pris på 0,60 kr/kWh. Men det vart ju dåligt när de kraftigt höjde elpriset i feb/mars 2022, och han bytte för att få bättre betalt.

Här visar Vattenfall tim-spotpriser och månadsmedelspotpriser.
[länk]
Synd. Man får bättre betalt med timspot eftersom elen är dyrare på dagen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ofta är det så att när du säljer solström till ett elhandelsbolag till tim-spotpris måste du också köpa din nödvändiga ström till tim-spotpris. Men det är en nackdel att köpa nödvändig ström till tim-spotpris, eftersom det stressar och man måste hålla reda på när ström är dyrt och ev. avstå att slå på kaffebryggaren eller tvättmaskin och kan orsaka bråk i familjen. Man tvingas ändra sina vanor, och det kan orsaka bråk.

Vilket elhandelsbolag köper till tim-spotpris och man kan köpa nödvändig ström till månadsmedelspotpris(dsv så kallat rörligt elprisavtal)? Nämn gärna ett elhandelsbolag, vi är intresserade
 
A Arnodt skrev:
Ofta är det så att när du säljer solström till ett elhandelsbolag till tim-spotpris måste du också köpa din nödvändiga ström till tim-spotpris. Men det är en nackdel att köpa nödvändig ström till tim-spotpris, eftersom det stressar och man måste hålla reda på när ström är dyrt och ev. avstå att slå på kaffebryggaren eller tvättmaskin och kan orsaka bråk i familjen. Man tvingas ändra sina vanor, och det kan orsaka bråk.

Vilket elhandelsbolag köper till tim-spotpris och man kan köpa nödvändig ström till månadsmedelspotpris(dsv så kallat rörligt elprisavtal)? Nämn gärna ett elhandelsbolag, vi är intresserade
I princip vilket som helst?
När jag kollade runt för några månader sedan erbjöd de jag kollade alltid bara att köpa min el till timspot men jag kan fritt välja avtal för den el jag köper. Fast pris (kanske inte i nuläget), månadsmedel eller timdebitering.
Jag hade först månadspris på elen jag köper men mailade o bytte till timdebitering. Har Falkenberg Energi.
Mitt timspotsnitt för augusti var 30 öre/kWh och jag fick ca 450 öre i timspotsnitt för såld el.
Men vi laddar elbil på natten så timpris gör myckrt för oss.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för tipset Falkenbergs Energi? Det kan nog vara så att många elhandelsbolag vaknat upp och erbjuder andra avtal nu jämfört med då ström var billigare.

Där lyckades ni bra i augusti, köpa till 0,30 kr/kWh, är billigt. Men tillkommer elnätsavgift, elenergiskatt och elhandlaren vinstpålägg, elcertifkatavgift, och moms på allt. Men lågt och bra ändå.

Har man en (eller två) elbilar, som är stora elförbrukande apparater kan man klart utnyttja lågt tim-spottpris på natten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.