Logad Logad skrev:
Det hänger ju på ur vilken synvinkel man utgår från. Anledningen till varför jag skaffade solceller är rent och krasst privatekonomisk. Räknar jag dels ut värdet på såld el och värdet på egenförbrukad el under mars till och med juni har panelerna gett 12 150 kr. De monterades och sattes i drift i februari i år. 10kWp med 10kW växelriktare. Kostnad 112 kkr. Jag har alltså fått tillbaka 10,8% av investeringen på bara 4 månader. Inkomsten inkluderar nätnytta och skatteavdrag. Tar jag bort gröna avdraget blir avkastningen 9,4%. Tillkommer förstås underhållskostnader som för stunden inte går att beräkna men jag tror knappast det blir något innan anläggningen skrivit av sig.

Man kan ju argumentera om elpriserna förblir så här höga men i nuläget ser jag inte att priset sjunker nämnvärt kommande 2 åren här i elområde 4.

Villaområdet här består av 76 villor på en eller två transformatorer. Av dessa har 4 solpaneler så det som produceras äts upp av grannarna med råge vilket betyder att inget går ut på högspänningssidan.
Man är ju ändå beroende av i princip 100% täckning via andra stödsystem alltså här ordinarie elnät. Inte mycket blir bättre av att man ordnar alltför distribuerad produktion dessutom med i sammanhanget udda varaktighet och profil. Som topping då dessutom det du nämner med olika dolda stöd rent monetärt med avdrag, bidrag, nätnytta osv.

Det är synd att det som görs oavsett hur man ser det på andra nivåer och perspektiv inte åtminstone sker ordnat och lite efter formulär 1A för mer optimalt utfall. Problemet då är ju att olika blinda hönor inte kan uppleva gläjen i att finna ett fiktivt guldkorn. Alla isolerat räknar lite plus/minus utropar vinst när helheten är mindre lyckad det är verkligen kortsiktigt och i grunden slöseri med högvärdiga insatsvaror.

Som tur är kan man ju inte ärligt skylla på någon/något även om det strået lätt kommer fram om det inte passar i slutänden.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
F fsn skrev:
subventioner är inget nytt när det gäller elproduktion.
Och? Skulle det vara ett skäl att inte vara emot dem?

F fsn skrev:
Vill du svinga så hjälper jag gärna till om du gör det mot vindkraft istället
Jag är emot vindkraftssubventioner också.

F fsn skrev:
gnället om lite subventioner till solceller (som jag tycker skulle vara förbehållet privatpersoner om det skall vara nåt öht) [är] rätt ynkligt och meningslöst.
Finns det någon du kan debattera med utan att förolämpa dem?
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Bara för att ha saker i ett perspektiv, kärnkraft kan inte förekomma utan att staten tar hand om en eventuell katastrof då det inte går att försäkra sig mot den typen av belopp.

Diskussionen hade varit bra mycket trevligare om man byggt för mycket av allt.

För fryser man spelar det ingen roll var man bor, man .. eldar det man kan ..
 
M M.sandström skrev:
Diskussionen hade varit bra mycket trevligare om man byggt för mycket av allt.
I mitten av åttiotalet hadde vi väl tillräckligt av "allt" ? Likafullt har det skrotas fullt fungerande elproduktion och det verkar som man lägger ner vattenkraft av politiska skäl nu.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Jag är ute efter en beräknare för bl a återbetalningstiden för installation av solceller.
Var hittar jag en sådan som är både användbar och tillförlitlig?
Googlade lite och hittade dels energimyndighetens beräknare och dels solcellsleveratörers.
Prövade energimyndighetens beräknare. Grunden för den tycks vara ett examensarbete från 2020.
Där hamnade jag på mellan 17 års och 30 års återbetalningstid. Det förra för deras ingående parametervärden det senare på mina mer pessimistiska värden.
Redan 17 år är på gränsen till oacceptabelt för mig (är 67 år).
Sedan har vi solcellsleverantörernas beräknare. Där är problemet att tillförlitligheten är låg - just därför att de har intresse av att resultatet är gynnsamt för de själva.
Så finns det en bättre beräknare?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Sedan har vi solcellsleverantörernas beräknare. Där är problemet att tillförlitligheten är låg - just därför att de har intresse av att resultatet är gynnsamt för de själva.
Inte ens om jag går efter leverantörernas beräkningar hinner solcellerna betala sig inom garantitiden, visst kan man hoppas på längre livslängd än så men osäkerheten är fortfarande stor
 
F fribygg skrev:
Inte ens om jag går efter leverantörernas beräkningar hinner solcellerna betala sig inom garantitiden, visst kan man hoppas på längre livslängd än så men osäkerheten är fortfarande stor
Vad har leverantörerna för garantitid och avkastning i sina kalkyler just nu ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har leverantörerna för garantitid och avkastning i sina kalkyler just nu ?
Tja, kikar du på det statliga Vattenfall säljer de ju gärna nått med 5 års installationsgaranti och 10 år på hårdvaran.
 
Återbetalningstid då? Vattenfall lär inte vara den mest prisvärda, andra ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Återbetalningstid då? Vattenfall lär inte vara den mest prisvärda, andra ?
Nä, har ingen färsk kalyyl.
 
F fribygg skrev:
Nä, har ingen färsk kalyyl.
Skulle jag göra en överslagsberäkning för solceller idag skulle den bli som följande
10kWp -> 9000kWh / år
25% av dessa 9000 (dvs 2250kWh ) i egenanvändning. Insparad peng: 2250kWh * 300 öre /kWh ( vad ett fastpris avtal ligger på idag)
dvs 6750kr /år

6750kWh säljes för 160öre/kWh (spot+staten )
dvs 10800
totalt ca 17500

Sen får du då dela din offert med 17500 per 10 kWp så ger det återbetalningstiden

men det är ju en spekulation om att fastpris lär ligga kvar kring 300 öre/kWh o spot på ca 100 öre /kWh
Hur det kommer att vara med den saken... tja min egen gissning är att det kommer ligga minst på det i 3 till 5 år.
Fast det är min gissning det
 
Redigerat:
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
M MrDizzy skrev:
Skulle jag göra en överslagsberäkning för solceller idag skulle den bli som följande
10kWp -> 9000kWh / år
25% av dessa 9000 (dvs 2250kWh ) i egenanvändning. Insparad peng: 2250kWh * 300 öre /kWh ( vad ett fastpris avtal ligger på idag)
dvs 6750kr /år

6750kWh säljes för 160öre/kWh (spot+staten )
dvs 10800
totalt ca 17500

Sen får du då dela din offert med 17500 per 10000 kWp så ger det återbetalningstiden
Vad är "kWp"?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad är "kWp"?
Det är ingen riktig enhet i den bemärkelsen, men står för "kW peak" dvs toppeffekt. Det är anläggningens effekt enligt tillverkaren med panelernas maxeffekt när det är testade vid standardtillstånd. Det är den effekten man köper en anläggning efter kan man väl säga.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad är "kWp"?
kW peak
dvs om du har 30 paneler som ger 333W stycket ger det 10 kWp
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
Det är ingen riktig enhet i den bemärkelsen, men står för "kW peak" dvs toppeffekt. Det är anläggningens effekt enligt tillverkaren med panelernas maxeffekt när det är testade vid standardtillstånd. Det är den effekten man köper en anläggning efter kan man väl säga.
Tack för bättre svar än jag lyckades med
 
  • Gilla
Hajjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.