R
G OMathson skrev:
Sorry att citaten blev lite fel men du nämner annan elektronik (LED) och det gör jag också (Onkyo), du nämner tillverkargarantier och det gör jag också. Vi går vidare...
Mitt inlägg angående LED var inte menat som ett exempel på varför solpaneler skulle ha 30 års livslängd. Det var enbart ett svar till de som tidigare i tråden ansett att LED-lampor hade usel livslängd.

G OMathson skrev:
Troligen kommer det om några år finnas trådar i detta forum "min solcellsanläggning fungerar inte, vad ska jag göra" vi får se:)
Ja självklart. Återigen (det verkar inte sjunka in) så påstår jag inte att inga solcellsanläggningar någonsin kommer att gå sönder. Du gör en halmdocka här.

Det som ursprungligen påstods, som jag svarade på, var att "alla maskiner går sönder inom 15 år" (och till maskiner räknades tydligen även solpaneler).

LG ger som sagt 25 år garanti på sina paneler. Då kan man nog räkna med att de generellt håller minst så länge. Betyder det att ALLA paneler kommer att hålla så länge? Nej det gör det så klart inte.

Nu vill jag helst inte få argumentet att elektronik kan gå sönder igen ;)
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
R
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har köpt en hel del ledlampor genom åren. Tills nyligen har de flesta hela tiden gått sönder, dvs långt innan rimligt. Hela tiden "märkeslampor".
De sista åren har de hållit bättre. Ett tidigt undantag är dock ett par Phillips ledlampor som jag installerade i ett par utomhusbelysningar som sitter väldigt svåråtkomligt till. Tror de hållit 10 år nu (hela tiden på).
Men ljusmässigt har ledlampor haft ett fult ljus. Utan undantag. Hamstrade en del gamla typen glödlampor när det begav sig. Använder dem i ett av mina badrum (endast en ljusarmatur finns där). Varje gång jag använder det konstaterar jag att ljuset är vackert och behagligt. Till skillnad från resten av huset. (På ett ställe passar faktiskt missfärgningen in i färgsättningen, dvs lätt grönfärgat.)
Om du har grön missfärgning och flimmer i dina LED-lampor betvivlar jag starkt att du köpt kvalitetslampor ;)
 
R RoAd skrev:
LG ger som sagt 25 år garanti på sina paneler.
Och den garantin är väl främst att de skall leverera en viss procentuell andel av sin maxeffekt vid installationen efter 25 år? Är typiskt 80% om jag inte minns helt fel (vilket mycket väl kan vara sant).

Så de är inte "slut" ens efter 25 år.
 
R
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och den garantin är väl främst att de skall leverera en viss procentuell andel av sin maxeffekt vid installationen efter 25 år? Är typiskt 80% om jag inte minns helt fel (vilket mycket väl kan vara sant).

Så de är inte "slut" ens efter 25 år.
Nej det är faktiskt produktgarantin jag pratar om. Men jag har för mig att de även har produktionsgaranti som du säger.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
TRJBerg
R RoAd skrev:
Om du har grön missfärgning och flimmer i dina LED-lampor betvivlar jag starkt att du köpt kvalitetslampor ;)
Jaså? Vad är då "kvalitetslampor"? Jag har alltid köpt etablerade märken som Osram, Phillips m fl. Och då något märke/lampmodell fått bra betyg i en test eller rekommenderats från seriös källa har jag köpt den.
 
EddieHansson
Solceller har funnits i många, många år och hade det varit ett stort problem med att de går sönder eller tappar effekt borde vi ju kunna hitta någon statistik om det.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
F
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja. Helt klart. Inte i närheten. Helt olika tillämpningar och krav på tillförlitlighet, och därför byggsätt. Du hittar med säkerhet inte en enda BGA-monterad krets i en solcellsriktare. (Jag äter upp min hatt.)

Dessutom så sitter i de flesta fall elektroniken för solceller inomhus, dvs betydligt mer skyddat än på taket. (Jaja, det finns undantag). Själva solcellerna/panelerna innehåller ingen elektronik (om vi bortser från den stora p-n-övergången som utgör själva cellen), och de torde ha mycket lång livslängd.

Tom på båt, som är en betydligt tuffare miljö, så ser man inga direkta fel på själva panelerna.
Kan du berätta vad BGA monterad är för nåt och vad de andra alternativen är?
 
tommib
BGA = Ball grid array. Det är ett sätt att montera integrerade kretsar. Du får googla lite för att hitta alternativen.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F
R RoAd skrev:
Mitt inlägg angående LED var inte menat som ett exempel på varför solpaneler skulle ha 30 års livslängd. Det var enbart ett svar till de som tidigare i tråden ansett att LED-lampor hade usel livslängd.



Ja självklart. Återigen (det verkar inte sjunka in) så påstår jag inte att inga solcellsanläggningar någonsin kommer att gå sönder. Du gör en halmdocka här.

Det som ursprungligen påstods, som jag svarade på, var att "alla maskiner går sönder inom 15 år" (och till maskiner räknades tydligen även solpaneler).

LG ger som sagt 25 år garanti på sina paneler. Då kan man nog räkna med att de generellt håller minst så länge. Betyder det att ALLA paneler kommer att hålla så länge? Nej det gör det så klart inte.

Nu vill jag helst inte få argumentet att elektronik kan gå sönder igen ;)
Det är knappast solpanelen som går sönder, det finns i sammanhanget inget där som kan gå sönder om den inte är mekaniskt misslyckad. Det är växelriktaren som går sönder om det är nåt som pajar eller det som falerar mest, panelmonterade individuella optimerare.
 
F
tommib tommib skrev:
BGA = Ball grid array. Det är ett sätt att montera integrerade kretsar. Du får googla lite för att hitta alternativen.
Tack för svaret.

jag har inte lust att googla när jag dricker hallon-GT…. Kan nån servera alternativen och även en fördjupning i ball grid array?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R
F fsn skrev:
Det är knappast solpanelen som går sönder, det finns i sammanhanget inget där som kan gå sönder om den inte är mekaniskt misslyckad. Det är växelriktaren som går sönder om det är nåt som pajar eller det som falerar mest, panelmonterade individuella optimerare.
Ja? Det var just panelernas livslängd som ifrågasattes när den här diskussionen började. Men det finns leverantörer som ger ungefär samma garanti på hela systemet så jag antar att övrig elektronik då håller rätt hög kvalitet också.
 
F fsn skrev:
Tack för svaret.

jag har inte lust att googla när jag dricker hallon-GT…. Kan nån servera alternativen och även en fördjupning i ball grid array?
Alternativen är lite för många för att lista om vi skall ta alla varianter, men de har alla någon form av ben; de flesta längs kanterna på chipet. Fördelen med ben är att de flexar lite, och mekaniska spänningar som uppstår vid uppvärmning (speciellt av större kapslar) kan då tas upp. BGA, som består av små bollar av lödtenn under hela ytan av kapseln kan inte göra det, enär de är stela. De är också svåra att inspektera, och ta bort/återmontera.

Men de är billiga om man måste ha en kapsel med många anslutningar, och anslutningarna blir kortare med åtföljande lägre impedans (främst induktans) vilket ger möjlighet till högre hastigheter. De kan också leda bort värme bättre än ben.

Wikipedia-artikeln är ganska bra, och listar dessutom många av alternativen.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jo, så är det men jag är skeptisk till att elektronik till solcellsanläggningar använder "automotiv" specade komponenter, jag kan nästan garantera att de är specade max som "industrial" som är lägre i tempområde. Tänk en databox i motorrummet i en bil som kört några mil i ett varm land, bilen stängs av en stund tempen ökar ännu mer i motorrummet. Man förutsätter att bilen ska fungera när man ska iväg igen. Då är komponenterna (SDRAM, FLASH osv) väldigt varma. Samma bil ska starta i norra Sverige (-45C ?) på vintern. Elektronik till solceller har inte dessa variationer och har därmed inte konstruerats för det, inte heller för de normer för skak och vibration som gäller vissa produkter, för viss fartygsutrustning gäller tex IEC 60945, ingen aning vad som gäller för konsumet-solcells elektonik.
Kan ju hålla hög tillförlitlig kvalitet ändå, framtiden får utvisa.
Jag har jobbat med inköp av komponenter i massor av år och har bra koll på vad som används. Iofs inte till växelriktare men väl till mängder av annan elektronik (även bilar, fartyg och ex). Med den komplexitet och driftmiljö som gäller för en växelriktare så är pris-skillnaden mellan industri och automotive klassade komponenter försumbar. Den stora kosten ligger i mönsterkort elmek, avancerade kretsar och kapsling. Finns ingen anledning att spara några kronor på "gruset".
Nu var det väl egentligen i det som var frågan utan att växelriktare inte skulle hålla lång tid. Jag tror ju inte att man lovar 5-10 års garanti utan att ha tagit höjd för det och faktiskt räknat på livslängd.
 
G OMathson skrev:
Jo, det va någon tidigare i tråden som ansåg att tex växelriktare till solcellsanläggningar använder "automotiv" komponenter, det tror jag inte, sen att billig elektronik oftast fallerar tidigare och det är ju ofta sant, tyvärr kan även dyr göra det, tex Onkyo hdmi bga failure då det ibland blir fel som visar sig efter några år, men att tro att de flesta privat mindre solcellsanläggningar fungerar felfritt utan reparationer i 30år, det tror jag inte på.
Vet du vad du pratar om?
När en BGA faller ut så är det till 99.9% ett lödfel. Just BGA-kapsling ger upphov till litet speciella problem. Jag skulle kunna skriva en roman om lödfogars tillförlitlighet, men tänker inte göra det. Det finns redan massor med litteratur för den intresserade.
 
G
lilytwig lilytwig skrev:
Vet du vad du pratar om?
När en BGA faller ut så är det till 99.9% ett lödfel. Just BGA-kapsling ger upphov till litet speciella problem. Jag skulle kunna skriva en roman om lödfogars tillförlitlighet, men tänker inte göra det. Det finns redan massor med litteratur för den intresserade.
Jag jobbar också med inköpsfrågor och teknik, mycket är komponenter, spot marknad osv som gott helt åt helv...
Kanske du och jag ska ta det separat, men problem är det numera, eller hur?
Jag anser att jag vet vad jag pratar om och det gör säkert du med(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.