M MrDizzy skrev:
Du har fortfarande inte räknat med byte av växelriktare.

Dessutom är det där enl mitt tycke en glädje kalkyl. Tror aldrig att du kommer att ligga kvar på ett spot på kring 90 öre i snitt i 6 -10 år.
Det är sådär försäljare gör som man blir irriterad på. De tar bara de bästa siffrorna och låter de vara representativa för helheten för att få sälja.
Om du lagt till ett senario där du visat motsvarande siffror för 50 öre, då har du kunnat ge ett spann på ROI:n och då visat att du ändå har bra siffror.

Så om vi räknar med ett spot på 50 öre & en ny växelriktare (sätter 20tusen här då jag inte vet kostnaden på den modell du har)... då får du: 8.3 år (som troligen kommer att vara betydligt närmare verkligheten)

Och tar vi din uträkning och lägger till byte av växelriktaren á 20k
Så blir ditt spann:
6.6 - 8.3 år

Det är rätt hyffsat :)
(betydligt bättre än för mig)
Tack för input man kan räkna på många sätt och även det blir 8.3 år så tycker jag att det är strålande investering. Dom flesta kWh som jag producerar betyder att man inte behöver köra på med fossilbränslen på andra ställen, bara det gör mig nöjd.

Sedan så tror jag snarare att spotpriserna kommer gå upp ytterligare. Vi kommer ligga på europeiska priser på el framöver
 
M manula skrev:
Tack för input man kan räkna på många sätt och även det blir 8.3 år så tycker jag att det är strålande investering.QUOTE]
Jag tycker oxå att det låter strålande
 
R RalleB skrev:
absolut, men vad blir återbetalningstiden för investeringen på x antal hundra tusen för att bli break even?

Sen är ju frågan hur länge solceller subventionerade, varit tal ganska länge på att beskatta försäljningen ordentligt vilket gör att det inte kommer vara värt det längre.

Sverige är tyvärr utformat så, finns det något man kan beskatta oavsett om det gagnar miljön eller inte så gör man det till slut.
Beroende på elområde, förutsättningar och elavtal 5+ år.
 
Jag måste lägga mig i denna diskussion. Har själv en offert från ett etablerat solcellsföretag i södra Sverige och är väldigt skeptisk till dessa glädjekalkyler samt alla ja sägare i detta forum.
Många har som argument att elpriserna kommer att stiga, men tro mig att då kommer subventionerna att sjunka. Staten och elbolagen vill hela tiden öka sin omsättning och vinst och kommer aldrig att acceptera att konsumenten plockar ut mer vinst än idag.
För många år sedan och även idag var och är värmepump en efterfrågat produkt. Jag har en gammal elpannor från 80-talet och förbrukar ca 23000kwh/ år. Det är än så länge ingen värmepumpsleverantör som kan räkna hem en investering på att byta ut mitt system till ett luft/vatten eller luft/luft. De klämmer oftast att delar börjar gå sönder efter 10 år och detta gäller också solcellsanläggningar. Problemet med investeringskalkylerna är att ju mer elektroniska komponenter du tillför ett hushåll ju dyrare är det att laga och ersätta dem när de går sönder.
Min solcellsanläggning enl säljaren skulle ha en återbetalningstid på 8-10 år, men tar jag med diverse underhållskostnad och byten så ökar den snabbt till 15 år, med nuvarande subventioner.
Jagctror det kan vara lönsamt om man bygger nytt eller blir tvingad att byta värmesystem pga ålder, annars är det pengar i sjön.
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Finns det något exempel där solceller, över tid, inte har återbetalat sig? Var hos min bror precis som säger att de inte fått någon elräkning på 2 månader, och tom har sålt el.

Nej, jag är ingen hemlig säljare av solceller. Men har jag inte rätt i mitt tankesätt?
Nej, inte alls rätt i tankesättet.
 
E El-Löken66 skrev:
Jag personligen älskar att betala skatt, tänk på allt bra det går till.

Varför jobbar folk annars?

Vi lever likt våra vänner myrorna i ett kollektivsamhälle, vare sig vi själva vet detta eller ej.
Men vad fan får man för pengarna?
 
  • Gilla
  • Haha
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
E Elektriker F skrev:
Nej, inte alls rätt i tankesättet.
Vad syftar du på?
 
E
F Fagge 1 skrev:
Men vad fan får man för pengarna?
Skola.
Föräldrapenning.
Vägar.
Rut o ROT.
Sjukhus. Nåja.
Försvaret. Nåja. Nåja.

Men framförallt så fyller du statskassan!! :love:

Och detta kan komma att behövas till bistra tider.
 
R RalleB skrev:
Vad har din bror betalt för sina solceller och hur länge beräknas de hålla?

Nu på sommaren så levererar de ju, men knappast på sommaren som el räkningarna är höga...
Kopplade in min anläggning köpt hos ETC-El (= Halva priset för deras kunder) har installera själv. kostnad högt räknat 98000kr 10 500w installerad effekt tidigare årsförbrukning av el ca 17000Kw/år
Mina mätdata kommer ifrån slutet på Oktober...
tom nu ( 8/7 2021) köpt el 10 500 kw såld el 5 150 vilket ger hittills behov av extern el ca 5400kw denna siffra kommer att sjunka då de tre kvartalen jag angett är de sämsta så JAG är nöjd!

Kommer även att få 20 000kr från staten så jag är över förväntan nöjd!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi som ska betala är inte lika nöjda.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Med bidrag eller "grönt avdrag" räkna med en återbetalningstid på 8 år.
Även om du lånar pengarna "solcellslån" brukar ligga på 2,65 % så blir Återbetalningstiden drygt 10 år.
Vart får man sådan avkastning på investeringar?
Ligger en del i uttrycket att det är som en spargris med automatisk påfyllning.
 
Nu ställdes ju frågan ur ett konsumentperspektiv. Då det generellt blåser lite på sommaren så blir elen dyrare då, vilket ju kan göra att man tjänar bra på elen man säljer.

Sen förbrukar vi i Sverige ca 5GW mer dagtid än nattetid året runt, vilket gör att vi skulle kunna installera mycket mer solceller.


Krilleman Krilleman skrev:
Allt för ofta är det lite för bra glädjekalkyler när dessa säljare gärna vill installera sina egna system. Många kan intyga det.

Dessutom är dom ju just det... SÄLJARE med allt för ofta provision.

Grundfrågorna förblir det samma oavsett "alternativa lösningar" för elproduktion:
  • När behöver vi kraft för att försörja Sverige: VINTERN
  • När blåser det som minst: VINTERN
  • När lyser solen som minst: VINTERN
  • När behövs kärnkraften som bäst: VINTERN
Just saying... :cool:

Och jo, jag har 100% kärnkraft hos Vattenfall. Det var svårt att hitta rutan för det, men jag klickade i den med glödje...

Dessutom verkar den svenska befolkningen vakan i denna frågan då jag (Om jag inte minns fel) såg en artikel där stödet för kärnkraft växt kraftigt på sistonde. Över 50% nu om den ensamma hjärncellen kan komma överens med sig själv.

Var är folkomröstningen nu?
[länk]
Krilleman Krilleman skrev:
Allt för ofta är det lite för bra glädjekalkyler när dessa säljare gärna vill installera sina egna system. Många kan intyga det.

Dessutom är dom ju just det... SÄLJARE med allt för ofta provision.

Grundfrågorna förblir det samma oavsett "alternativa lösningar" för elproduktion:
  • När behöver vi kraft för att försörja Sverige: VINTERN
  • När blåser det som minst: VINTERN
  • När lyser solen som minst: VINTERN
  • När behövs kärnkraften som bäst: VINTERN
Just saying... :cool:

Och jo, jag har 100% kärnkraft hos Vattenfall. Det var svårt att hitta rutan för det, men jag klickade i den med glödje...

Dessutom verkar den svenska befolkningen vakan i denna frågan då jag (Om jag inte minns fel) såg en artikel där stödet för kärnkraft växt kraftigt på sistonde. Över 50% nu om den ensamma hjärncellen kan komma överens med sig själv.

Var är folkomröstningen nu?
[länk]
Krilleman Krilleman skrev:
Allt för ofta är det lite för bra glädjekalkyler när dessa säljare
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Orkar inte skriva ett nytt inlägg så jag kopierar in ett inlägg jag skrev för ett tag sedan på ett annat forum.

Tycker många glömmer bort att kalkylera in en riskpremie när de funderar på att investera i solceller.
Det är så många variabler som är osäkra kring framtiden.
- Vad är det förväntade spotpriset? (Spotmedelpriset för en kWH i SE3 idag är 45,85 öre, i lördags var medelpriset 5,91 öre. Väldigt svårt att ta fram ett pris att basera sin kalkyl på)
- Hur länge kommer elhandlare erbjuda att köpa in er solcellsproducerade el till mer än de kan köpa elen för på börsen?
- Vilka skatteregler gäller? (Kommer staten kräva in energiskatt även på egenproducerad energi? Det vet vi inte, dom har ändrat förutsättningar tidigare)
- Hur mycket solceller kommer installeras i Sverige? (och därmed producera energi samtidigt och som följd öka utbudet och sänka spotpriset)
- Hur lång är livslängden?

Privata solceller är verkligen inget finansiellt vettigt alternativ då avkastningen är extremt låg till riskerna. Isf är det bättre att investera pengarna på annat sätt och använda avkastningen att betala sin elräkning.

Men om man tycker solceller är intressant och ser det som ett intresse tycker jag man ska investera i solceller.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
twoody och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Skola.
Föräldrapenning.
Vägar.
Rut o ROT.
Sjukhus. Nåja.
Försvaret. Nåja. Nåja.

Men framförallt så fyller du statskassan!! :love:

Och detta kan komma att behövas till bistra tider.
Du är inte lite naiv du! Inte märkt ngt. om vart sverige är påväg senaste åren?
 
I ibrakadabra skrev:
Finns det något exempel där solceller, över tid, inte har återbetalat sig? Var hos min bror precis som säger att de inte fått någon elräkning på 2 månader, och tom har sålt el.

Nej, jag är ingen hemlig säljare av solceller. Men har jag inte rätt i mitt tankesätt?
Har haft solceller en tid, de ger en avkastning på 9-10% på insatt kapital, vilken bank kan matcha det?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.