Hur låter det där, är jag helt sjuk som tänker som jag gör? Jag är övertygad om att jag med er hjälp kan lägga till ytterligare aspekter och plussa lite här och lite där. Hjälp mig gärna att vidareutveckla min metod.
 
Redigerat:
Jag tycker du gör helt rätt som värderar fastigheten efter ERA behöv och önskemål, ett riktigt grundligt tillvägagångssätt har du också! (y)
Det jag funderar på är följande punkt i din långa lista:


2. Motverka ytterligare fuktproblem, dvs. utgrävning, plasttäckning av krypgrund, installation av avfuktare samt en fotokatalysator för att döda all förekomst av mögelsporer i krypgrunden. Samt dränering. (Ca. 45.000 kronor)...

Visst, byt ut allt som är ruttet, rensa bort allt mögel som går men varför framtidssäkra grunden? Alltså det är ju inte fukten i sig som är problemet egentligen utan det är ju följderna av förekomsten av fukt. Jag vet inte hur lång tid det tar för att mögel ska bli ett problem men det nya färska trä som du sätter in istället för det gamla lär ju inte ruttna på de två-tre år ni planerar att bo i huset innan det rivs. Det känns som onödigt arbete att gräva ut, dränera, plasttäcka och installera avfuktare. Möjligen då installera den där fotokatalysatorn för att döda allt mögel. Jag menar, vad spelar det för roll om det är fuktigt där nere, skiten ska ju ändå rivas om några år!
 
Om bara några minuter, (14:30), ska jag än en gång krypa ner i husets krypgrund... Jag kommer därefter läggaupp några bilder med förhoppningar om att få ta del av din expertis, På återseende!
 
Här kommer nu ett gäng med bilder från krypgrunden, var fria att lämna synpunkter... Jag är intresserad av dem alla :)

Bild 1, 2 Fukt i nederdel av bärlina...
001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3 En fläkt som antagligen dragit in varm uteluft och på så sätt förvärrat läget...
007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 4 Vad är det här, salt eller svamp? ångrar att jag inte smaka ;)
008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 5, 6, 7 En redigt rutten bärlina...
009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild En något fuktig och därmed rutten bärlina. Inte lika illa som föregående bilder.
019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 9, 10, 11 Blindbotten i ett av husets hörn... Jag kan trycka fingret igenom brädorna, luktar unket och gammalt
012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 12 fukt, bärlina
002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 13 Vägg in till den äldre och finare delen av huset...
013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 14 Bärlinor äldre delen. Ser bra ut!
015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 15 Vad är det här... Kunde inte krypa närmre var typ 35cm i den äldre delen och jag hade ingen större lust att fastna under huset :)
016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 16 Lite el som man behöver se över! (äldr delen)
017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 17 Tycks vara ett gammalt avlopp (del av äldre hus) kanske det tidigare köket?
018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 18 Änden av bärlinan i äldre delen är fuktskadad.
020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Pingo
  • Laddar…
Det bruna på bjälkarna, som jag tolkar du avser när du säger fukt(?), det ser i mina ögon ut som att det skulle kunna vara tjära el något annat preparat som verkar ditlagt för att ev hindra ytterligare förruttnelse?

Fukten i bjälkarna verkar mest härröra från grundmuren?

Då bottenbrädorna bara tycks fläckvis dåliga, kan det bero på läckor uppifrån, el att de brädorna haft närkontakt med grundmuren?

Det där hörnet av grundmuren i gamla delen så suspekt ut. Det kan väl inte vara mycel från hussvamp?

Med reservation för ev hussvamp, så tyckte jag inte annars det såg så illa ut. Med utbyte av dåligt virke, och rejält med syllisolering mot muren, så är det kanske en ok grund. Sedan finns det ju en hoper varianter att ytterligare fuktsäkra grunden om man har problem med nattsömnen. ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Det där hörnet av grundmuren i gamla delen så suspekt ut. Det kan väl inte vara mycel från hussvamp?

Med reservation för ev hussvamp, så tyckte jag inte annars det såg så illa ut. ;)
Den väggen är jag riktigt orolig för... Jag ska skicka iväg bilden till besiktningsmanen och se om han kan svara på frågan. Dvcs. om ingen här kan komma in med några kvalificerade gissningar... Är det som oldboy säger ang. mycel så är det riktigt illa ochdå är huset absolut inte av intresse.
 
Inget att spara....ut med hela skiten....en variant skulle kunna vara att fylla upp med singel och gjuta en betongplatta...
 
har inte läst hela tråden men av dina bilder att döma så ser det ju inte alltför alarmerande ut. Rötan verkar ju vara koncentrerad till hörn ytterhörn vid grundmuren.
Min idé är att de skadade partierna är i anslutning till där stuprör från takvatten kommer ner? Dvs, grundmuren har varit kraftigt blöt på dessa ställen och bjälklag och blindbotten har då sugit åt sig fukt.
Borde inte vara så svårt att fixa till.
 
Ok, det hörnet där blindbotten var murken var inte så kul. Det kan finnas en läckande vattenledning i trossbotten där.
Nu på vintern är luften torr och det är torrt under huset, gissar att det är drypande blött i Augusti...

Men, förutsatt att det inte finns hussvamp skulle jag köra en sådan här lösning:
Täta alla ventiler som ventilerar grunden, ev lämna någon enstaka öppen. Sätt in en REJÄL avfuktare som orkar hålla krypgrunden torr. Detta skall ju absolut räcka för att all nedbrytning skall stanna helt.
Dessutom är det rätt enkelt att lägga in några cementplattor på marken och bygga upp nya plintar med lecablock på dom så inte huset sätter sig mer. Det går ju även att använda domkraft under operationen för att höja det lite.
Detta är åtgärder som går på några dagar och kostar inte så mycket, (kostar förstås att driva avfuktaren) då är det akuta läget stabiliserat. Jag hade själv varit nöjd så, om jag bara skulle bo några år innan vidare ombyggnad. Finns ingen anledning att överarbeta på något som kanske skall tas bort om några år.
 
Enk Projektet skrev:
Inget att spara....ut med hela skiten....en variant skulle kunna vara att fylla upp med singel och gjuta en betongplatta...
Ja, är det hussvamp då håller jag med dig... Men i annat fall så känns det hanterbart och då man läser inlägg som de öringen och Hobbymekk nyss skrev känner man sig hoppfull :)
 
öringen skrev:
har inte läst hela tråden men av dina bilder att döma så ser det ju inte alltför alarmerande ut. Rötan verkar ju vara koncentrerad till hörn ytterhörn vid grundmuren.
Min idé är att de skadade partierna är i anslutning till där stuprör från takvatten kommer ner? Dvs, grundmuren har varit kraftigt blöt på dessa ställen och bjälklag och blindbotten har då sugit åt sig fukt.
Borde inte vara så svårt att fixa till.
När man går runt huset så ser man att de, medvetet pluggat igen den tidigare dräneringen... De har fyllt de gamla rören med trasor och träbita. Varför kan man ju undra? Kanske försökte dom avhjälpa att fukt trängde in utmed husknutarna? Har ni några andra förslag till varför de kan ha agerat som de gjort?
 
Hej, vi hade det problemet en gång,marken runt omkring var ganska flack,så att gräva ur kändes osäkert, det blev makadam,cellplast och betongplatta, perfekt att lägga golvvärme,klinkers tex eller vad man nu vill ha.Oavsett vad du beslutar,är det nog smart att kolla djupet på den bef dräneringen,lycka till med projektet.
 
Dräneringen tycks vara ett måste... Men om man vill se skitjobbet ur en positiv vinkel så gräver jag hellre dränering kring en krypgrund än runt en källare :D
 
Hej. Jag ramlade in i min gamla tråd och fick lite ont i magen när jag läste... Jäklar det har hänt en hel del sedan jag köpte huset vill jag lova.

Vi köpte huset för 800 tusen därefter har vi som sagt haft att göra och är än idag mitt i ett badrumsbygge.

Jag tänkte posta några bilder på förvandlingen och därmed uppmuntra andra som vill förverkliga sin dröm att bygga en koja till, kanske inte ett slott, men en villa :)

Kort om bilderna.
Bilderna nedan är från 2014, efter att jag bytt all syll och, bjälklag och precis innan dräneringsarbetet skulle sätta igång. Huset 75 kvm. Familjen bestående av 4 tappra.
 
  • Renoverat enplanshus med ny syll och bjälklag innan dränering, omgiven av grönskande trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett renoverat 75 kvm stort enfamiljshus med en trädgård, grusgång och sittmöbler framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 75 kvm villa i soligt väder före renovering, med gräsmatta, cykel och utemöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad villa från 2014 med ny syll och bjälklag, redo för dräneringsarbete, omgivet av en grönskande trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2015
Påbörjat rivningsarbete utvändigt: inför utbyggnad och taklyft. Bort med eternittegel från 1974, och därefter träfasad från 1923.
 
  • Hus under rivningsarbete med avlägsnat eternittegel, exponerad träfasad, byggnadsställning och rivningsavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsarbete av eternittegel och träfasad på hus för utbyggnad och taklyft med byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd träfasad på hus med rivet eternittak och byggnadsställning, rivningsmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.