Du har fått många bra tips (kanske inte av mig dock) det är bara du som inte tyckte att de passade tyvärr, men lycka till.
Har man en husfirma i ryggen kan det bli lättare.
Dessutom skall du vara glad att du bor i Varb. och inte i en storstad, då kanske man skall 4-5 mil bort för att få en tomt som man har råd med.
 
Farsan som är 40-talist, började att jobba när han var 17, Om du jämför det med att börja jobba vid 28 års ålder idag (såg att det är snittet), Då har ju han jobbat 11 år innan dagens ungdom ens har satt sin fot på arbetsmarknaden.

Om han då köper hus när han är 30 år så skulle det vara samma sak som att dagens ungdom köper hus vid 41 år. Då är vi inte så diskr. med tanke på att de flesta har hus redan vid 35 idag, eller?
 
Nej, det är varken ditt eller mitt fel att bostadspriserna skjutit i höjden då varken du eller jag har köpt hus och bidragit till situationen. Till saken hör att jag är 70-talist även jag och av olika omständigheter hakade jag heller aldrig på tåget.

MEN - varken du eller jag är diskriminerade av samhället för att bostadspriserna gått upp. Det är den krassa verkligheten. En 50-talist som inte lagt undan en sekin och inte har någon fastighet att sälja har exakt samma problem som alla andra som börjar från noll.

Än har det inte gått så långt som det gjorde på Irland och främst i Dublin. När jag för några år sedan stod och kikade på några annonser i en mäklares skyltfönster i Dublin tänkte jag att priserna var ju visserligen lite höga men inte värre än i våra storstäder. Sedan kom jag på mig själv med att priserna var i euro, inte i svenska kronor. ;)
 
jhenrikj skrev:
Vad jag var ute efter från början var om någon hade några bra förhandlingstips att kunna få lösa lånefrågan, det enda jag har fått med några få undantag är "Håll käft och tro inte att du är nåt". Inte att nån skulle tycka synd om mig för att banken inte ville låna ut pengar. .
Det var knappast enbart förhandlingstips du var ute efter när du döpte tråden till "en diskriminerad generation" och påtalade orättvisor om att du hade pluggat och inte kunnat spara eller hade varit med i värdeökningen på bostäder.
 
HusByggarTomten skrev:
Det var knappast enbart förhandlingstips du var ute efter när du döpte tråden till "en diskriminerad generation" och påtalade orättvisor om att du hade pluggat och inte kunnat spara eller hade varit med i värdeökningen på bostäder.
I mitt första inlägg ställde jag två frågor. 1. Vilken bank man skulle vända sig till för att ha en chans att gå få låna alltihop (här finns ju mänder av olika banker och kontakter och erfarenheter på det området) 2. Hur får man banken att tro att huset är en bra investering så att man kan få låna alltihop....

Sen tycker jag fortfarande att har man råd att betala tillbaka så borde man få låna, en uppfattning som av många andra här inne anses vara helt felaktig, men det är nog också en generationsfråga. Min generation är mycket mer vana vid att det går att konsumera först och betala sen, ett tänkande som är väldigt främmande för mina föräldrar.
 
jhenrikj skrev:
Sen tycker jag fortfarande att har man råd att betala tillbaka så borde man få låna, en uppfattning som av många andra här inne anses vara helt felaktig, men det är nog också en generationsfråga. Min generation är mycket mer vana vid att det går att konsumera först och betala sen, ett tänkande som är väldigt främmande för mina föräldrar.
Borde få? Säger vem?

Jag är 35 och jag vet inte om mitt tänk skiljer sig från övriga i min ålder, jag tror inte det. Det är nog bara ditt personliga perspektiv som påverkar din nuvarande åsikt.

Vet inte hur många gånger du behöver höra det uppenbara, att banken vill se ett större risktagande än 4,8% från din sida för att släppa lös dina husbyggarplaner. Bankens erfarenhet är förmodligen betydligt större än ditt när det gäller hur budgeten ser ut och påverkas av ett husbygge. Det här handlar inte om rättigheter och diskriminering.
 
joflopp skrev:
Nej, det är varken ditt eller mitt fel att bostadspriserna skjutit i höjden då varken du eller jag har köpt hus och bidragit till situationen. Till saken hör att jag är 70-talist även jag och av olika omständigheter hakade jag heller aldrig på tåget.

MEN - varken du eller jag är diskriminerade av samhället för att bostadspriserna gått upp. Det är den krassa verkligheten. En 50-talist som inte lagt undan en sekin och inte har någon fastighet att sälja har exakt samma problem som alla andra som börjar från noll.

Än har det inte gått så långt som det gjorde på Irland och främst i Dublin. När jag för några år sedan stod och kikade på några annonser i en mäklares skyltfönster i Dublin tänkte jag att priserna var ju visserligen lite höga men inte värre än i våra storstäder. Sedan kom jag på mig själv med att priserna var i euro, inte i svenska kronor. ;)
Jo tack...de där priserna såg jag oxå..helt sjukt...och med tanke på Irländsk byggkvalitet.....

Problemet är ju fortfarande, att eftersom bostadspriserna har skenat iväg, så blir det mycket svårare (iallafall tar det längre tid) att spara ihop till kontantinsatsen idag än om bostadspriserna hade följt övriga KPI (dvs bostadspriserna skulle idag vara ca 3 ggr så dyra som 1980). Sen kanske det inte har så mycket med olika generationer att göra, men fakta är det fortfarande.
 
HusByggarTomten skrev:
Borde få? Säger vem?

Jag är 35 och jag vet inte om mitt tänk skiljer sig från övriga i min ålder, jag tror inte det. Det är nog bara ditt personliga perspektiv som påverkar din nuvarande åsikt.

Vet inte hur många gånger du behöver höra det uppenbara, att banken vill se ett större risktagande än 4,8% från din sida för att släppa lös dina husbyggarplaner. Bankens erfarenhet är förmodligen betydligt större än ditt när det gäller hur budgeten ser ut och påverkas av ett husbygge. Det här handlar inte om rättigheter och diskriminering.
Hur många gånger ska jag behöva säga att jag har full förståelse för det där (antagligen lika många gånger som du tänker skriva det ovantstående), men det förändrar ju inte fakta att på grund av bostadsmarknadens skenande priser senaste åren så har det blivit mycket svårare att komma över tröskeln om man inte var med när tåget gick. Sen att finanskrisen har gjort att bankerna har blivit mycket försiktigare gör ju inte saken lättare. För 3 år sen hade det säkert varit mycket lättare i min situation...
 
Just nu är det så eftersom bankerna kräver kontantinsats. För bara något år sedan gick det ypperligt att låna varenda spänn till ett husköp och när den så kallade krisen är äver tror jag bankerna är där igen och lånar ut 100%, med påföljd att priserna fortsätter uppåt eller i alla fall inte rasar. Men det är en helt annan tråd. :)

Så, efter åtta sidor kan vi konstatera att

1) priserna har skjutit i höjden de senaste åren
2) bankerna vill ha en kontantinsats
3) det är surt att man inte hakade på tåget medans det var tid
4) varken du eller jag är diskriminerad
 
joflopp skrev:
Just nu är det så eftersom bankerna kräver kontantinsats. För bara något år sedan gick det ypperligt att låna varenda spänn till ett husköp och när den så kallade krisen är äver tror jag bankerna är där igen och lånar ut 100%, med påföljd att priserna fortsätter uppåt eller i alla fall inte rasar. Men det är en helt annan tråd. :)

Så, efter åtta sidor kan vi konstatera att

1) priserna har skjutit i höjden de senaste åren
2) bankerna vill ha en kontantinsats
3) det är surt att man inte hakade på tåget medans det var tid
4) varken du eller jag är diskriminerad
När inte samma villkor ställs på alla så är de som får sämre villkor i mina ögon diskriminerade, sen vad det beror på, det är en helt annan tråd.
 
jhenrikj skrev:
När inte samma villkor ställs på alla så är de som får sämre villkor i mina ögon diskriminerade, sen vad det beror på, det är en helt annan tråd.

Du har inget sparande värt namnet, inga tidigare erfarenheter att bo i hus, inga erfarenheter att BYGGA hus, inga föräldrar som skjuter in pengar. MEN du vill att banken ska stå för i princip hela risktagandet? Och när dom backar, så så kallar du det vad då?

Det är ingen diskriminering att du saknar pengar, det kommer du aldrig kunna få någon att tro. Det är du som valt att plugga, det är du som valt att inte jobba, det är du som valt att inte gå in på bostadsmarknaden och det är du som valt att inte spara.

Man kan inte äta kakan och samtidigt ha den kvar, att du inte kunde spara eller gå in på bomarknaden berodde på att du pluggade.

Diskriminerad? Dra mig..
 
HusByggarTomten skrev:
Du har inget sparande värt namnet, inga tidigare erfarenheter att bo i hus, inga erfarenheter att BYGGA hus, inga föräldrar som skjuter in pengar. MEN du vill att banken ska stå för i princip hela risktagandet? Och när dom backar, så så kallar du det vad då?

Det är ingen diskriminering att du saknar pengar, det kommer du aldrig kunna få någon att tro. Det är du som valt att plugga, det är du som valt att inte jobba, det är du som valt att inte gå in på bostadsmarknaden och det är du som valt att inte spara.

Man kan inte äta kakan och samtidigt ha den kvar, att du inte kunde spara eller gå in på bomarknaden berodde på att du pluggade.

Diskriminerad? Dra mig..
Du hänger fortfarande upp dig på helt fel saker....försök fatta att jag förstår bankens resonemang. Vad jag vill ha sagt är att att det är mycket svårare nu att komma in på marknaden, och det kommer att bli ännu svårare för de som är mellan 15 och 20 år gamla i dag. Sen vad de olika faktorerna i just mitt specifika fall hör inte hit. Det är rent allmänt fakta att möjligheten att bo i hus här på västkusten kommer att bli mer och mer en lyxmöjlighet.
 
Varberg är inte västkusten, och om dagen unga börjar att jobba tidigt och nöjer sig med enkla hus så kommer de ha råd precis som alla andra.

Problemet är att vi blir mer och mer bortskämda och skall ha allt med en gång.
 
jhenrikj skrev:
Du hänger fortfarande upp dig på helt fel saker....försök fatta att jag förstår bankens resonemang. Vad jag vill ha sagt är att att det är mycket svårare nu att komma in på marknaden, och det kommer att bli ännu svårare för de som är mellan 15 och 20 år gamla i dag. Sen vad de olika faktorerna i just mitt specifika fall hör inte hit. Det är rent allmänt fakta att möjligheten att bo i hus här på västkusten kommer att bli mer och mer en lyxmöjlighet.
Att kunna bo på i attraktiva områden kommer ALLTID att vara mer eller mindre lyx, men detta beror också på vem du frågar. Är det lyx att bo 30 minuter från Sthlm City och betala 6 miljoner?
Vem ska få möjligheten att bygga nytt hus precis där man VILL? Den som har sparat till kontantinsats eller den som just slutat skolan, ingen per automatik säger jag. Men banken är den som bestämmer vad dom vill vara med och finansiera och till vem.

Du säger att förstår bankens resonemang, ändå har du gång på gång hävdat att du "borde få" låna...

Du säger att du inte haft möjlighet att spara för att du valde att plugga istället, ändå hävdar du att du är åsidosatt...

Precis som mr. burns skriver så hade du om du velat, kunnat jobba från att du var 18, liksom dom flesta i tidigare generationer gjort och hade med all sannolikhet kunnat bygga ett hus idag. Vem gjorde valet? Varken banken, staten eller samhället gjorde något val åt dig vad jag vet.
 
Lite intressanta siffror som inte har ett dugg med tråden att göra i övrigt. Ett beräknat taxeringsvärde på mitt bygge skulle bli 2,3 miljoner...I Varberg ligger snittförsäljningarna på ca 2*taxeringsvärdet....undras varför banken inte bryr sig om sånt?

Värdering är ju bara något subjektivt. Det hela handlar ju egentligen bara om att jag ska få kåken värderad till 2,75 miljoner istället för 2,5 så har jag ju helt plötsligt till insatsen med råge....Bara att se till att hitta en bra värderingsman med andra ord ;=) Vi har ju alla läst historier här på forumet där det kan skilja nästan 50% på värderingar från bank till bank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.