Ber om ursäkt för ett långt inlägg, men jag känner att det behövs för att ge er chansen att hjälpa mig.

Jag har inrett kallvinden till rum med i stort sett bara handverktyg. Den enda elverktyget jag egentligen haft tillgång till är en skruvdragare, en grön Bosch, och den är slut nu. Anledningen till att jag inte använt mer elverktyg är inget självändamål eller liknande, utan endast styrt av ekonomin.

Nu är det så att jag har ett antal projekt som ska genomföras de närmaste åren, och då ekonomin ser roligare ut ska jag allt eftersom införskaffa ett antal elverktyg. Jag köper hellre färre verktyg med hög kvalitet än tvärtom. Då jag det senaste året byggt några högtalare har jag köpt en handöverfräs (Bosch POF 1400 ACE) och fått en cirkelsåg (Hitachi C6BU2). Båda dom är jag nöjd med. Jag har också en grön nätdriven slagborr från Bosch.

Projekten som är planerade är (antagligen i nedtecknad ordning):
*Nya köksluckor med moderna dolda gångjärn och nya lådor med likaledes nya skenor.
*Större förrådsbod kombinerat med cykelparkering med tak.
*Fasadbyte (trä till trä).
*Altanbygge, 30-40 kvadratmeter.
*Rejäl renovering av vardagsrum och tre sovrum. Nyreglade väggar, nytt tak osv.

Vilka verktyg ska jag då köpa och i vilken ordning? Ska kanske tillägga att jag inte är främmande att handla från utlandet. Jag vet också att sänksåg är det första ni kommer rekommendera, helst Festool, men jag har just nu svårt att se det behovet.

1. Ny skruvdragare. Jag var nära att slå till på Bauhaus erbjudande på Makita BDF456RFLJ med medföljande ficklampa för 2695:-. Sedan började jag fundera. Hur kraftig skruvdragare behövs? Det finns ju fördelar med en smidigare dragare, typ Bosch GSR 10,8v. Men den kanske inte riktigt räcker? Ska man komplettera den med en slagskruvdragare med samma batterier, eller en 18v skruvdragare?
2. Behövs en kap/gersåg, eller räcker cirkeln? I så fall, hur avancerad? Metabo KGS216m, blå Bosch, något annat?
3. Spikpistol? Kan inget om såna. Kompressor? El?
4. Dyckertpistol? Samma som punkt 3.
5. Tigersåg? Billig, dyr? Liten i Boschs 10,8v-serie, om nu den skruvdragaren blir aktuell?
6. Sticksåg? Ny, begagnad? Bosch GST 85 och 90 brukar synas på Tradera. Behövs bättre?
7. Multiverktyg? Meec, Fein, nåt däremellan?
8. Slipverktyg?

Nåt jag glömt?
 
1. 10,8v funkar om du har slaget men batterierna går fort när man skruvar mycket. Så jag rekommenderar 14 eller 18 volt i första hand. Och skruvdragaren är det jag rekommenderar att du köper först för den använder man mest och Makitan är bra. Även Bosch blå.

2.Ska du både byta fasad och bygga altan måste du ha kap/gersåg. Att såga raka snitt med cirkelsågen tar en massa extra tid. Här dock kan jag rekommendera dom billigare sågarna som funkar alldeles utmärkt, har sågat med en Best Tools och den förvånade mig positivt. Dock är dom sämre i precision när man tex. ska kapa lister.

3. Spikpistoler kan du köpa på jula eller biltema. För en hemmafixare används dom inte så mycket så dom räcker väl.

4. Samma som ovan. Vill man ha det fint kan man köpa en batteridriven Bosch att köra men men ligger på 5.000:- vilket är svårt att motivera för en hemmafixare.

5. Köp en tigersåg som är nätansluten annars suger den ur batterier fort eller så orkar den inte med. Batteridrivna är bara till för småjobb. Här funkar även dom lite billigare modellerna ok.

6. Denna däremot ska du lägga lite mer pengar på. För att få en bra precision och bra grepp behövs lite kvalite. Blå bosh eller Makita kan jag rekommendera.

7. Multiverktyget är skönt när man väl har ett sånt jobb. Då kan en timmes jobb ta 5 minuter ibland. Däremot är det inte ofta man använder. Köp detta sist. Ju starkare motor desto bättre. Även dyrare betyder mindre vibrationer. Dock har jag kört en Meec och den duger för det mesta.

8. Excenterslip är väl det första jag skulle välja bland slipar men beror lite på vilka jobb man ska göra med slipen.


Detta är mina åsikter och det finns andra märken som säkert också är bra men jag rekommenderar det jag själv provat.
 
Till köksluckorna så kan du köpa en bordssåg/klyvsåg om du vill ha det bästa, annars kan du nog klara dig rätt bra med en styrskena till din cirkelsåg och en centrumborr. Fräs hade du ju redan.

De stora byggprojekten är inte roliga utan en kap/ger. Metabo KGS 216M brukar benämnas som väldigt prisvärd. Köp ett sågbord också.

När det gäller de mindre batteriverktygen så brukar man kunna köpa paket med blå bosch 10.8v-verktyg till rimlig peng från tyskland. Om du köper ett paket med en borrskruvdragare, en slagskruvdragare, en multicutter och en tigersåg så fixar du det mesta. Tigern och multicuttern käkar batteri, men har man 3-4 batterier går det oftast bra ändå.
 
Betänk också att dina fem projekt är ett finsnickeriprojekt och fyra grövre. Det behövs ganska olika saker till dessa.

1. Skruvdragaren kan, om du väljer den smart, bli första steget i en större park av batteriverktyg. Välj den därför med omsorg. Personligen älskar jag min Festool CXS, dvs 10,8V, och tycker den har klarat köksbygget riktigt bra. Inklusive en del större skruvar. Jag tro på pelpets lösning. Om du vill köpa utomlands, missa för guds skull inte idealo.de som är någon form av prisjakt för Tyskland.

2. Du vill nog verkligen ha kap/ger till de fyra andra projekten. Bord kan verka som en lyx men är otroligt skönt att jobba med. Eftersom du inte har jättebråttom, håll utkik efter erbjudanden och inse sedan att det ändå blir billigare från Tyskland.

3-4 kan jag inget om.

5. Tigersåg är för rivning. Ska du riva mycket?

6. Sticksåg är skönt men jag vill hävda att man kan klara sig bra med en sänksåg (eller hemgjord skena till din Hitachi) och en handsåg. Om du vill vänta med något, är det stickisen. Blå Bosch brukar alltid nämnas som mest prisvärt.

7. Multiverktyg är till för renovering, dvs när saker är på plats och man måste fixa något i efterhand. Det kan förvisso vara något som man själv precis byggt. Men även här tycker jag att du kan vänta, om det inte är renovera i meningen "bevara delar av det gamla" som du ska hålla på med.

8. Slip är finsnickeri eller renovering. Du kan behöva en till skåpluckorna. Men om du vill vänta kan du nog göra det här, om du kan tänka dig att handsanda kanterna på dina skåpluckor i MDF.

Sedan verkar du ha glömt det viktigaste: byggdammsugare! Den köper du först. Spendera lite pengar på den också.
 
Om du ska sätta mycket gips skulle jag överväga att skaffa gipsdragare för bandad skruv. Sådan, samt multiverktyg och kanske sticksåg skulle jag överväga att köpa begagnat.
 
Sänksåg är visserligen bra till mycket. Men eftersom du inte har en kap/ger så skulle jag köpa det först. Det tycker jag är det allra viktigaste verktyget, möjligen efter skruvdragaren.

Håller inte med om att billiga kap/ger håller måttet. Till att kapa reglar till en altan kanske, men inte för att gera foder och lister. DeWalt DW777 kan man få riktigt billigt nu för tiden, Bosch GSM 8 SJL är ytterligare ett steg upp.
 
En bra skruvdragare är enligt mig det viktigaste då den nästan alltid kommer till användning.
Välj en 18v så täcker den även framtida, tyngre behov.
Jag äger en billigare kap/ger-såg som fungerar ypperligt till altaner, bryggor, reglar osv. I somras köpte jag ett bord för några hundringar på jula och insåg hur mycket mer bekvämt det är att kunna stå normalt och kapa, så det är att rekommendera!

Nu är fikarasten slut, skriver mer sen. (y)
 
Kombinationen borrmaskin och slagskruvdragare som delar batterier är väldigt användbar. 14.4 eller 18 volt lär inte ha någon större betydelse för en vanlig husrenovering. 14.4-maskiner har kraft så att det räcker och blir över. Lägg energin på att hitta ett märke som du gillar med ett grepp som känns rätt i handen.

Som tidigare påpekats så är det bra att ha i åtanke att man kanske vill komplettera med andra batteridrivna maskiner i framtiden, exempelvis en borrhammare (och då kan det kanske vara bra att titta på 18V ändå). Normalt sett är det inte så vettigt att skaffa en massa batteridrivna verktyg som hemmafixare eftersom batterierna dör långt innan maskinen är slut, men om du använder samma typ av batterier i alla prylar så blir läget ett annat. Dessutom kan du köpa på dig enbart maskiner utan laddare och batterier, vilket sparar pengar.
 
Jag uppfattar personligen borrhammare som oproblematiskt att ha med sladd för en hemmafixare. Om man accepterar det finns det en parameter mindre att väga in vid första batterimaskinsköpet.
 
Jag har batteridriven minitiger och multicutter, men de hade nog lika gärna kunnat vara nätdrivna. De enda verktyg jag som hemmafixare verkligen vill ha batteridrivna är borrmaskin och skruvdragare.

Borrhammare kan absolut vara nätdrivna.
 
Många bra tips i inläggen ovan!

Mitt tillägg är att jag har haft väldig nytta av ett multiverktyg efter att jag först skaffade det, innan var det många jobb som tog längre tid och blev sämre gjorda. Vill varna för cotechs multiverktyg, oavsett hur hårt jag drog åt det så skakade sågbladet snart loss. Numera använder jag en 12 volt AEG som funkar bra även om batteriet är rätt klent, får alltid se till att ha ett nytt på laddning.
 
10.8 V skruvdragare har kraften som räcker till det allra mesta, men inte snabbheten. Skruvade ihop min carport med Makitas 10.8 V mutterpicka TD090 och kan inte klaga. Klarar ca 30 träskruv 6x100 eller ca 250 takskruv på en laddning. Men en större maskin hade gjort jobbet betydligt snabbare.
 
Köp en batteridriven tigersåg. Även om det är sämre att använda till rivning så är det bättre till annat, jag grundar detta på en vild gissning: nämligen att du kommer att ha ett begränsat rivningsbehov men ett ihållande trädgårdsskötsel behov.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Kan bara hålla med om detta med batteridriven tiger. Mycket mindre motstånd att plocka fram än om man även måste släpa med sig en lång skarvsladd. Sen är väl tigersåg oftast inget måste om man inte ska riva väggar.

Köp en riktigt bra skruvdragare 18V och inse sen att du även vill ha en liten 10,8V 😃 Det jag vill ha sagt är att du inte ska köpa någon kompromiss mellan dessa. Dessutom är det väldigt ofta skönt med flera skruvdragare. Jag har 3st (en borrskruvdragare 18V, en slagskruvdragare 18V som även tar 1/2" hylsa samt en 10,8V borrskruvdragare). Började med en 14,4V för att den var smidigare än 18V men den är fortfarande för osmidig när det verkligen gäller.

Multicutter skulle jag också rekommendera med batteri då iaf jag mest gör små snabba jobb med denna. Det ska vara lätt att bara sätta igång precis som med tigersågen.

Kap-/Gersåg skulle jag också satsa på en bra med ett ordentligt långt bord. Billiga sågar känns ofta väldigt rappliga.

Behöver du verkligen en spikpistol? Spika panel blir snyggare med en vanlig bra hammare.

Dyckertpistol är väl bra till lister men jag valde lister som man fäster med clips istället vilket gör att man lätt kan lyfta av listerna i framtiden och montaget blir helt osynligt.
 
RoTe
Lätt att bara sätta igång med batteriverktyg man sällan använder? Dom måste ju alltid laddas först...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.