Avemo: hm.. Du menar vattenbrunnen? Hm.. Den är ute i buskarna tror jag bakom/på sidan av vedbon..kanske 13-18 meter från huset.. Tror att det är en grävd brunn (ej borrad).. Betonglocket som ligger på är ganska stort/tungt.. Med en hm böjd pip på..(ser inte ut som nån ens tittat på locket på 10+ år..inklädd i mossa och överväxt med buskar)..

Kanske behöver el, men hade aldrig problem med vattnet när jag hade kommunalt! :) strömavbrott eller inte ;)

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Snigla skrev:
Kanske behöver el, men hade aldrig problem med vattnet när jag hade kommunalt! :) strömavbrott eller inte ;)
Hur många gånger har du haft problem med det sedan du flyttade då? En stor hydropress skulle helt utan arbetsinsats vid strömavbrottet kunna ge dig en reserv som räcker till ett många timmar långt strömavbrott. Detta utan att du behöver släpa ut elverket och oroa dig för om du får igång motorn. Självklart skall man vara förberedd på strömavbrott, men frågan du måste ställa dig är hur många tusenlappar och hur mycket besvär det är värt att kunna ta flera långa kallduschar vid strömavbrott.
 
Ställ en regnvattentunna någonstans på tomten så är det bara att kila ut och fylla en hink med vatten för att spola i toaletten. Praktiserar det knepigt flitigt själv.

Jag har ganska ofta strömavbrott snörika vintrar, rekordet är tre dagar långt. Precis vad du ville höra eller hur? ;)
Men rent ärligt, ett "vanligt" strömavbrott hos mig vintertid varar ett par timmar. Det är ju inga problem med att låta bli att duscha under ett par timmar? Jag hade personligen aldrig lagt vare sig pengar eller tid på ett elverk för att kunna ta kalla duschar, så viktigt är det inte för mig. Du får väl prova och låtsas att vattnet är av och se hur länge du klarar av att låta bli att duscha? Med lite övning kanske det går en hel vecka. :)
 
Avemo: 5-6 ggr kanske (bott ett år här).. Varav ett varade längre "än några timmar".. :) hydropress skulle kunna va nått! Men det vet jag ju NU.. Att det kan vara ett alternativ..när ni tipsat om det :)
 
Problem med strömavbrott 5-6 gånger eller problem med att vara utan vatten 5-6 gånger? Om vattnet slutar komma strax efter att strömmen gått låter det som att du borde kolla luftmängden i hydroforen. Till skillnad från en hydropress är det för en hydrofor normalt att luft behöver fyllas på ibland. Om det inte framgått tidigare så fyller en hydrofor och en hydropress samma funktion.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Dalbotös: hehe jag har några stora dunkar med vatten i källaren.. För att kunna ha till toan ifall att.. :) det är ju inte de här "småtimmarna" som är problemet.. Det är de gånger det ev blir längre..och då vill jag veta att det finns en lösning liksom..

Man vet ju inte vilken gång problemet ska vara en timme.. Eller tre dagar..(man hoppas alltid på tio min hehe).. Och jag blir jättestressad när sådana där problem vankas (strömavbrott).. Blir väldigt många fler toabesök tack vare det kan jag tala om :/

Nåja, inte värt att lägga alla sparpengar på..oavsett.. Men några kronor är "tryggheten" värd!

Ha en trevlig kväller,
Med vänlig hälsning, Sandra
 
Avemo: för mig är det ju samma sak..även om man liksom eg har lite vatten tillgodo..(jag menar man kan ju spola ett par ggr även när strömmen gått).. Men det var strömavbrott jag menade.. (Att vi har haft 5-6 ggr)

MEN - Varje gång det åskar..eller blåser mycket..så bunkrar jag vatten ifall att..hinkar o tillbringare.. Men det blir ju slöseri med vatten..vilket jag inte heller gillar haha..(blir ju inte alls strömavbrott varje gång det åskar eller blåser..)

..men det gör mig lite småstressad..

Ser säkert fånigt ut att läsa..
..men jag erkänner ju att det är lite psykiskt.. :surprised:

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Inte det minsta fånigt att vilja förbereda sig för strömavbrott. Inte med vattendunkar och inte med elverk heller.
 
M
Instämmer
 
Ett annat allternativ, som ju också är lite trevligare är att kolla så det inte säljs/står någon gammal gårdspump (alltså en klassisk "Bullerbypump" med handtag) som du kan sätta på brunnen. Du har som sagt grävd brunn, och enligt märkplåten på pumpen så kan den inte vara så värst djup. Att köpa en ny pump kostar en hel del, säkert mer än ett elverk, så bättre begagnad är nog melodin.

När strömmen gick på "landet" när jag var liten pilt, så skickades bara vi närmsta barn de 200 m till pumpen med hink/dunk, någon hade nämligen varit smart nog att ta en gammal överbliven gårdspump och satt i locket. Även när vi badade på somrarna var det skönt att slippa springa hela vägen upp till huset efter vatten.

Annars kanske det finns andra billigare handdrivna pumpar, eller tom hink-på-snöre som föreslagits tidigare. Man skulle kunna tänka sig att man lade en PEM slang till som sugslang med ventil/top på för när den inte används. Om det inte är så långt till huset så kanske man tom kan dra in en sådan slang. (Jag spånar lite fritt nu) Elektrisk backup till nuvarande vattenpump är nog det dyraste sättet att lösa problemet.

Ett annat problem är ju start/stopp av elverket. Pumpen behöver som sagt bara ström när den pumpar, men elverket kommer gå hela tiden. Dessa små elverk kan dessutom inte gå kontinuerlig någon längre tid (man behöver exv. byta olja *varje dygn* om man skall följa manualen). Så, det blir ett fasligt springa ut och starta elverket samt stänga av det igen, om det nu startar i regnet när man behöver det som bäst. Är nog *nästan* lika enkelt att hämta en hink till i brunnen...
 
Inte alls fånigt att förbereda sig, håll bara koll på proportionerna. Själv har jag dricksvatten på dunk till mig och djuren, pannlampor och batterier på avsett ställe. Mitt största problem vid längre strömavbrott är uppvärmningen av huset. Har du någon form av eldningsmöjlighet så underlättar det ju betydligt. En kamin med spisplatta på är förträffligt när man tröttnat på att krasa knäckebröd i flera dagar. :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ett annat allternativ, som ju också är lite trevligare är att kolla så det inte säljs/står någon gammal gårdspump (alltså en klassisk "Bullerbypump" med handtag) som du kan sätta på brunnen. Du har som sagt grävd brunn, och enligt märkplåten på pumpen så kan den inte vara så värst djup. Att köpa en ny pump kostar en hel del, säkert mer än ett elverk, så bättre begagnad är nog melodin.

När strömmen gick på "landet" när jag var liten pilt, så skickades bara vi närmsta barn de 200 m till pumpen med hink/dunk, någon hade nämligen varit smart nog att ta en gammal överbliven gårdspump och satt i locket. Även när vi badade på somrarna var det skönt att slippa springa hela vägen upp till huset efter vatten.
Mysigt, men tyvärr inte att rekommendera om man vill hålla sitt vatten fritt från allsköns föroreningar i form av bakterier, döda ödlor, rost, etc. Handpumpar skall tvärtom tas bort från brunnar avsedda för konsumtionsvatten.
 
mycke_nu skrev:
Mysigt, men tyvärr inte att rekommendera om man vill hålla sitt vatten fritt från allsköns föroreningar i form av bakterier, döda ödlor, rost, etc. Handpumpar skall tvärtom tas bort från brunnar avsedda för konsumtionsvatten.
Där ser man. Jag tror iaf att jag klarade mig... Men vem vem. Det kanske är därför jag är som jag är. ;)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.