..vill jag ha!

Men hur vet man vad man behöver? Och hur ska man göra för att kunna koppla om smidigt? (Va pumpen är i källaren, var ska man bäst förvara ett litet elverk?.. När det är igång?).

Kan vara en fördel (om det inte utgör nån fara för tekniken) att också dra in ett uttag i huset där man kan koppla på nått litet extra som laddare..tv eller lampa)

Tips, råd och tankar?
Med vänlig hälsning, Sandra
 
M
Nr ett är väl att du tar reda på hur många watt vattenpumpen drar både vid startögonblicket och sedan kontinuerligt. När du vet det så kan du börja kolla på vad det finns för alternativ vad gäller elverk som passar.

Jag skulle rekommendera ett inverterverk av mellan-(kipor, hyundai, yamaha) eller högre klass(honda, pramac). Det ger stabil ström så du utan problem kan driva det du behöver utöver pumpen under förutsättning att det är dimensionerat för det. En generator av vanlig typ går också men där löper du större risk att vattenpumpens startström påverkar annat som är inkopplat. Laddare kan vara känsliga till exempel.

Jag skulle direkt avråda från meec, biltema osv. Det du vill använda elverket till får mig att förutsätta att du vill ha ett någorlunda driftsäkert system.

Placeringen bör av uppenbara skäl vara utomhus. Ett mindre inverterverk är inga problem att bära ut när det behöver användas, så förvaring kan ju vara nära utgången i källaren i det fallet. Ett större verk på hjul blir ju lite annorlunda....
 
Redigerat av moderator:
Yrrol skrev:
[länk] :)
Reservhjul å allt, lyxigt värre. :)
Haha.. Nu ska vi inte ta i Mr Yrrol.. Jag behöver inget kärnkraftverk ;) hade föreställt mig nått lite mindre iaf..o lite billigare.. (Förhoppningsvis ska det inte anv så ofta).
 
MaxPax skrev:
Nr ett är väl att du tar reda på hur många watt vattenpumpen drar både vid startögonblicket och sedan kontinuerligt. När du vet det så kan du börja kolla på vad det finns för alternativ vad gäller elverk som passar.

Jag skulle rekommendera ett inverterverk av mellan-(kipor, hyundai, yamaha) eller högre klass(honda, pramac). Det ger stabil ström så du utan problem kan driva det du behöver utöver pumpen under förutsättning att det är dimensionerat för det. En generator av vanlig typ går också men där löper du större risk att vattenpumpens startström påverkar annat som är inkopplat. Laddare kan vara känsliga till exempel.

Jag skulle direkt avråda från meec, biltema osv. Det du vill använda elverket till får mig att förutsätta att du vill ha ett någorlunda driftsäkert system.

Placeringen bör av uppenbara skäl vara utomhus. Ett mindre inverterverk är inga problem att bära ut när det behöver användas, så förvaring kan ju vara nära utgången i källaren i det fallet. Ett större verk på hjul blir ju lite annorlunda....
Nr 1.. Hur vet man det ? Står det på pumpen månntro? Har ju inte direkt tittat på den.. Eller får man kolla vad den heter och googla på saken?

Stabilt när det väl behöv är bra och som jag sa inte helt nödvändigt med eluttag (men ..ja om det gick så..).. Bara va pumpen funkar så. Vill att toa/dusch/kran funkar i alla väder.. :)
 
Måste nog ta mig en titt på hur stora de är.. De flesta jag sett har varit mindre utan hjul..
 
Det spelar roll vad du har för pump. Vet du effekten och om det är en trefasmotor på den? Om det är en trefaspump så måste elverket kunna leverera tre faser. Sedan är vattenpumpen högst troligt en ganska elak last som kräver att elverket har en avsevärt högre effekt än pumpens märkeffekt för att orka med att starta pumpen. Du behöver troligen något större än de enklaste man hittar. Räkna inte med att det är lätt att bära. Så stort som det Yrrol länkar till är dock inte nödvändigt. Inverter lär inte heller vara nödvändigt.
 
M
Finns säkert någon här som kan tillräckligt om vattenpumpar för att upplysa om vilka gränser som är rimliga att utgå ifrån. Om du har en 3-fas vattenpump så behöver du dessutom ett elverk med 3-fas, vilket blir en lite dyrare historia.

Har du dränkbar pump eller en pump som sitter i källaren och suger vatten?

Edit: Tvåa på bollen...
 
Om du har tur och det är en 1-fas pump, så brukar typiska villapumpar ligga i området 700 - 1000 w.
Med ett rimligt startmoment så kanske de behöver ca 2500 w precis vid starten.
 
Jag vet inte vad som är vanligt, men jag vill minnas att min vattenpump har en 2,2 kW trefasmotor. Du skriver att pumpen sitter i källaren. Är det en grävd brunn och en liten pump som suger från brunnen? Eller är det en ejektorpump? Det senare har jag, och då kan man se det på att det går två slangar från pumpen ner i brunnen. Om så är fallet han du troligen hitta en märkplåt på motorn som talar om dess effekt. I det förra fallet med en liten pump som suger från brunnen kan du troligen klara dig med ett mycket mindre elverk.
 
För att det hela ska vara realistiskt så skulle jag vilja föreslå följande baserat på egen erfarenhet:

1. Pumpen måste vara enfas och stickproppsansluten. Trefasverk är för stora och dyra.
2. Elverket måste gå att lyfta/transportera på ett enkelt sätt. Det måste stå ute under drift.
3. Använd endast alkylatbensin. Annars startar inte verket när det behövs
4. Provkör verket innan stormen och se till att ha bensin hemma.

I praktiken måste det alltså vara enkelt att koppla in elverket. Vid ett elavbrott är det ofta full storm, mörkt och svinkallt. Då kan det inte vara en massa meckande med elverk som inte startar eller är komplicerade att släpa fram och ansluta.
 
  • Gilla
Hkouf och 6 till
  • Laddar…
M
Ahaaa, det stod ju i första inägget att pumpen var i källaren. Jag missade visst det...
 
Ska försöka kolla ner i källaren vid tillfälle och läsa på pumpen vad det är för nått som står där..
Den är grön, räknas det ;) (bara för jag sa så, så är den säkert blå eller nått)

Den är iaf en ganska liten mackapär.. sån som suger upp vattnet från brunnen.. och vi har en hydrofor (heter de så?) silvergrå stor tank på sidan av pumpen..

..OM nu nån (mot förmodan) känner sig manad att förklara hur en sån funkar så blir jag glad (jag vet att den skapar trycket i vårt vatten och att det är luft i den.. och att man ibland kan behöva fixa trycket därinne.. men hur funkar den eg? har man trycket kvar vid strömavbrott?.. påverkas det av att man använder det då? är det bara luft som styr den?)

Tack för alla inputs so far (y)
MVH Sandra
 
Hittade en bild jag tog på visningen.. står inte direkt nån stor skylt där.. men man ser lite slangar o storleken iaf.. om det kan ge er nån idé.. :)

pump_va.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På framsidan av motorn delvis skymd av en vit kabel som går in i kopplingsdosan på motorn sitter en silverfärgad skylt. Fotografera den så att man kan läsa vad det står på den och lägg upp.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.