Såg schneider tipset på Elfa, hade passat fint i garaget! Frågan är, betyder 2x2p+E att det är 2 jordade uttag, eller vad står E för ? Kollar på 18 302 96, står också för infälld montering i apparatdosa 60x60. Passar den då inte i vanlig rund dosa (70 mm)?
 
E1830296 är
Strömställarsystem Eljo Trend, Polarvit, Vägguttag 2-vägs,16 A , 250 Vvs, Petskyddat uttag. För överkoppling. Av termoplast,Uttagen är godkända för anslutning av kuloledning, Med separat brunntändning, För avgrening med två neutrala ök-klämmor, kompletta enheter för infälld montering. Passar i apparatdosa med 60 mm fästskruvsavstånd. Av termoplast.
Ett bra utag
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O
Patrik_Hed skrev:
Det är väl vad jag kan komma på för tillfället, men det är garanterat något jag glömt.
Om man stryker alla punkter i den där listen som kan sammanfattas med att du tyckte det var jobbigt, ovant eller svårt att koppla försvinner ungefär hälften. Kvar blir ett antal punkter som försöker göra gällande att kvalitetskontrollen är så dålig att en stor del av materialet är trasigt vid leverans. Utöver det finns det en punk om att du tycker de är fula. Kvar blir två punkter som handlar om att konkreta begränsningar i utformningen. Till saken hör att en bekant hade en stor sommarvilla i Alanya. Tillsammans med en lokal turkisk elektriker bytte vi hela elsystemet när han renoverade. Jag kan inte säga att över huvudet taget känner igen din beskrivning.
 
@Elmont: låter bra, men de finns enligt lilla bilden både som jordat och ojordat. Någonstans i allt du skrev står att de är jordade va?;)
 
Skulle jag handla "billigt" så föredrar jag nog Malmbergs sortiment före dom Turkiska. För amatörer har det ingen betydelse vad dom använder dom har det "besvärligt" oavsett. Nästa gång nån åker till Turkiet och bor i lägenhet kan ni ju titta hur det ser ut i och kring uttaget som sitter för kokplattan.

Ja, dom är jordade
 
Redigerat:
Danke!:)
 
Steamboy skrev:
Om man stryker alla punkter i den där listen som kan sammanfattas med att du tyckte det var jobbigt, ovant eller svårt att koppla försvinner ungefär hälften. Kvar blir ett antal punkter som försöker göra gällande att kvalitetskontrollen är så dålig att en stor del av materialet är trasigt vid leverans. Utöver det finns det en punk om att du tycker de är fula. Kvar blir två punkter som handlar om att konkreta begränsningar i utformningen. Till saken hör att en bekant hade en stor sommarvilla i Alanya. Tillsammans med en lokal turkisk elektriker bytte vi hela elsystemet när han renoverade. Jag kan inte säga att över huvudet taget känner igen din beskrivning.
Aha, så du menar alltså att detta är inte dåliga grejer utan det är istället ELJO och ELKO som är mycket bättre än normalt. VIsst, det kan jag väl köpa!

Jaså, trevligt! Fast faktum kvarstår ju fortfarande att både jag och mina kollegor har upplevt problem med denna brytarserien som ingen av oss upplevt med ELJO eller ELKO.
Men som sagt, vi är väl helt enkelt bortskämda med att ha lite högre klass på våra grejer.

//Patrik
 
Redigerat:
Mikael_L
:D :cool: :D
 
Det är en helt annan känsla med eljo brytarna tycker jag..

Köpte "fusktrend" på biltema i början på husrenoveringen, men nu ligger de utbytta mot riktiga eljo..

Skilde inte jätte mycket pengar så det kan man gott kosta på sig.

Och nej biltemas "trend passar inte i eljos dubbelramar

Edit: Förlåt, jag menar Schneider :)
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Nej nej, säg Eljo! ;) Eljo kommer hänga med länge, bl.a. pg.a. att det är enklare att säga än Schneider electric. Och att skriva för den delen.

//Patrik
 
Redigerat:
Hmm min erfarenhet är att Eljos grejor är väldigt lättjobbade, och krångelfria. Dock har jag åt bekanta monterat en hel del billigheterprylar, mest då HArald Nyborgs märke "Bårebo" vilket förmodligen är Malmbergs grejor.

* Vägguttag helt okej med skruvanslutning (något jag är van vid från "förr i tiden")

* Brytare (ren skit, så fort man öppnade knappen flög det ut en mängd små plastdetaljer och fjädrar. Tog mig nog en halvtimme att sätta tillbaka skiten igen. Dock fungerar brytaren bra, men det är väldigt klen plast, så på ett gammalt hus med brångstyrig blyinfattad kulo är det svårt att få det snyggt, trots dragavlastning.

* Vinkeluttag (helt okej, över förväntan dock var det lite pill att ansluta ledarna då man fick använda fantasin för att få plats med dem, hade önskat de hade en liten plint precis vid ingången så man hade sluppit dra EK genom halva uttaget. Sen var det lite pill att få tillbaka plastramen så den sitter som en smäck.

* testade att bygga flerfacksramar åt en bekant i ett garage, också ett budgetbygge med nåt skräp från ÖB, det gick faktiskt helt okej trots att det mest såg ut som skräp från en modellbyggsats, extremt tunn plast och svårt att få till passform då det var en 3facksram. Men det gick till slut. Synd att dosorna var Eljos VP2...

Har man tålamod så funkar väl Bårebo om man lägger ner tid på att se till att allt verkligen sitter fast och på sin plats, men annars tar jag Eljos grejor alla dagar.

/S
 
Troligen är det en viss skillnad, vore det inte det skulle alla elinstallatörer, i alla fall på anbudsjobb, använda dom billiga apparaterna. På en villa med ca 80 uttag skulle dom tjäna 5 - 6 000:- på bara vägguttagen och några tusen till på övriga apparater.
Eller är dom bara så korkade att dom inte fattar ????
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag slår fortfarande ett slag för Elko (Gelia heter de också verkar det som). Köpte nyss till vardagsrummet, hela vårt hem är bestyckat med gamla icke petskyddade, ojordade uttag. Byter ett rum i taget.
Köpte fempack petskyddade, fortfarande ojordade på Clas-i-sjön. 349:-
Det jag uppskattar med dessa uttag är att de är väldigt gedigna, samt att det är skruvplint på dem. Gillar inte de nya snabbplintarna. Kanske en vanesak, men men.

Och, byta ett vägguttag, är ju sånt man får göra utan behörighet om man har nödig kännedom. Och det anser jag mig ha efter tre år på gymnasiet samt närmare 12 år på järnvägen, dock ej elektriker, men vi gör mycket jobb under en behörig installatör. Men, det var ju en annan tråd :)
 
Jag skulle aldrig rekommendera något annat än riktiga uttag typ Schneider eller elko.
Köp uttagen hos din elektriker. Jag skulle kunna släppa Scheider Exxact 2 vägs uttag för
100:- ink moms.

Mvh elektriken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.