zach skrev:
Hej. Här har det hänt grejen

Nej bredspackla, sätta upp gipsskivor osv är inte aktuellt. Så jävla kul är det inte att renovera. Väggarna är i dessutom kalas skick.

För att förklara bättre, i alla fall försöka.
I huset omgjort på 80 talet hade de satt in bröstpanel. För att elkontakterna då skulle sitta korrekt på panel så sitter dessa fast i gula rör som sticker ut några cm från väggen. När jag rev panelen hade jag helt plötsligt eluttag som sitter ut från väggen.

Det j*vla gula röret sitter som berget, går icke att rubba, varken ut eller in. Kniven har jag inte vågat mig på att testa ännu utan sitter fortfarande o glor på röret och funderar.

Så på nåt j*vla vis måste jag få ut rören. Kan de sitta skruvade i hålen?
Hej!

Snälla ta en bild, jag fattar inte vad detta gula rör är för något... är det månne nån slags hemmagjord distans?

Har du skruvat bort höljet och apparaten så att vägguttaget "dinglar" i 3 st FK-trådar (gulgrön, svart, blå?) Hur satt apparaten fast?

En bild säger mer än tusen ord.

/Henrik
 
Rrrrr skrev:
Jo de kan funka.. men sitter lite dåligt i vissa dosor. Men de e klart, både dosclips och klämskruvar vore ju bäst. Om än lite överkurs :rolleyes:

Lånar tråden lite, någon som har kolla på vilket fabrikat som har de bästa klorna?
Tänker främst på de till vägguttag.
 
Zach; Är detta rör du pratar om ca 7 cm i diameter? I så fall är det inte ett rör utan en dosa, som du kommer få mycket svårt att dra ut ur väggen.



Som tur är finns andra lösningar på problemet, två förslag som kommit upp här är bra;

Skär bort det som sticker ut av dosan och fäst insatsen med små spax-skruvar som inte spräcker panelen (vad är 'nya' väggen gjord av förresten?)

Andra lösningen är Glufsglufs' förslag (efter ett antal missuppfattningar :p) att använda en förhöjningsram, t.ex E1830300 om du använder Eljo eller E1845631 för ELKO.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.