Bortsett från att kopplingen är felaktig så är arbetet estetiskt fult också. 4 enheter som inte riktigt passar ihop med varandra. Det finns eluttag som har inbyggd jordfelsbrytare så man kan använda ett sådant och komma ner till två enheter.

Vad är det förresten för rör? Det är misstänkt likt ett gammalt vattenrör. Det kanske är snyggare att klamra upp en 5-ledars EKRK från kopplingsdosan istället.
 
Det ser ut att vara ett SP-rör eller som dom också kallas "pansarrör". Dom brukade ibland gängas i ändarna för att skruvas in i dosor/apparater.
 
Ja ibland måste jag faktiskt ge våra elektriker på forumet rätt när det gäller hemmapul. Har man dålig koll som TS visar prov på gäller det att ryta till att låta bli. För allvarliga konsekvenser för att chansa.
Det tråkiga med detta är att vi normalhändiga hemmapulare drabbas också. Kan medge att jag satt upp rätt mycket el i olika sammanhang genom åren och vill nog påstå att det ligger på samma nivå som många utbildade. Kompensationen ligger på tidsåtgången. Det är ju ingen raketforskning att komplettera med lite lampor eller uttag i normalfallet. Lite koll på färger och elementär ellära klarar man sig rätt långt på.
Det jag vill ha sagt är att tyvärr drabbar ts alla oss normala hemmapulare, det är rätt många, genom att visa prov på okunskap och ändå vilja koppla el. Därför uppmuntra inte med råd då frågeställaren uppenbarligen inte vet vad hen håller på med.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
eligarage skrev:
...
Kanske ska förtydliga också..

Jag fattar att detta är galet långt från optimalt, att det är helt fel och innebär fara.. förutsatt att jag vore fullständigt inkapabel att iaktta någon försiktighet så hade kritiken varit fullt behjälplig.. men må så vara att detta är ett idiot projekt, det betyder inte att jag inte är medveten om detta..

Frågan är inte hur fel kopplat allt är eller hur gamla och skeva kablarna är, det ser ju jag också.
Om du nu ser, fattar och är medveten om att det är galet kopplat i kopplingsdosan innan du börjar/medan du kopplar så är det ännu dummare att utöka belastningen genom kopplingarna genom att montera ett uttag.
Och ännu mer idiotiskt att inte kontakta fastighetsägaren/hyresvärden och påtala felen.
 
hempularen skrev:
Men även om du fullkomligt struntar i huruvida kopplingen är akut livsfarlig, så fungerar det inte rent tekniskt att göra den här installationen, utan tillgång till nolla.
Ett rejält spett genom golvet som nolla? 😈


Skämt åsido. Man kan ju misstänka att fastighetsägaren inte vill ha några uttag i garaget för att undvika ökade kostnader för strömförbrukning...
 
Det måste ju förresten finnas en nolla i lamphållaren.

Fast om jag var fastighetsägare, eller satt i styrelsen för en BRF som ägde garaget, så skulle jag vräka en hyresgäst som gjorde sådan åverkan på elinstallationen i den hyrda lokalen. Det har jag faktiskt varit med om.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Saknar både säkring och JFB :x
 
pr95 skrev:
Saknar både säkring och JFB :x
TS uttag eller vad?
Gällande TS uttag så skyddas det av två säkringar, dels den som skyddar belysningen dels den som sitter precis ovanför uttaget.
JFB vet vi inte om det finns i matande centralen, men antagligen inte.
 
Är pansarröret kopplat till jord eller nolla då?

Hoppas jag inte ger någon någon dum ide nu.. Men tanke på hur resten ser ut så kan det ju inte bli så mycket sämre..

Annars så kan du gänga in en lampström tjuv i lamphållaren och lämna strömbrytaren på hela tiden. OBS du kommer inte att ha jord så det inte lagligt och livsfarligt.

Annars så är det bara att gå in till ägaren av fastigheten och säga hej jag behöver en huvudnyckel för att dra om ett par elrör som råkar på att passera ett av de låsta rummen.

Det har iaf fungerar för mig. Fastighetsvärdarna är vana att det springer folk om det är ett lite större bolag. Ta med en elektriker också de kostar ju inte många 100 lappar. Du år ju också veta vilken belastning du kan använda på uttaget om du följer kabeln bakåt.
 
Redigerat:
Jag som inbiten hemmapulare måste ändå ge en eloge till våra "översittare". De har märkt att vi obildade kan delas i olika kategorier, typ hopplös, utbildningsbar, med tvekan godkända. Kanske det finns fler kategorier.
Viljan att hjälpa till beror på förutsättningarna.I föreliggande fall skulle jag även som rookie bara säga: suck!
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
tommib
mellergard skrev:
Är pansarröret kopplat till jord eller nolla då?

Hoppas jag inte ger någon någon dum ide nu.. Men tanke på hur resten ser ut så kan det ju inte bli så mycket sämre..

Annars så kan du gänga in en lampström tjuv i lamphållaren och lämna strömbrytaren på hela tiden. OBS du kommer inte att ha jord så det inte lagligt och livsfarligt.

Annars så är det bara att gå in till ägaren av fastigheten och säga hej jag behöver en huvudnyckel för att dra om ett par elrör som råkar på att passera ett av de låsta rummen.

Det har iaf fungerar för mig. Fastighetsvärdarna är vana att det springer folk om det är ett lite större bolag. Ta med en elektriker också de kostar ju inte många 100 lappar. Du år ju också veta vilken belastning du kan använda på uttaget om du följer kabeln bakåt.
Jo, det är verkligen en dum idé. Lika dum som det förhoppningsvis skämtsamma förslaget om jordspett genom garagegolvet. Speciellt till denna TS som inte verkar ha någon självinsikt eller förmåga att förstå när det är läge att välja annan väg.

Rätt lösning är som du säger att kontakta fastighetsägaren och be om lov. Detta borde gjorts i alla fall om nu TS hyr garaget.
 
tommib
Thomas_Blekinge skrev:
Jag som inbiten hemmapulare måste ändå ge en eloge till våra "översittare". De har märkt att vi obildade kan delas i olika kategorier, typ hopplös, utbildningsbar, med tvekan godkända. Kanske det finns fler kategorier.
Viljan att hjälpa till beror på förutsättningarna.I föreliggande fall skulle jag även som rookie bara säga: suck!
Ja, jag är ju själv hemmapulare (och tvålade nog till dig någon gång i din centralbytestråd, men det blev väldigt bra till slut). Jag tror mig ha bra koll på mina egna begränsningar och ser gärna saker ur ett hempularperspektiv. För mig är omdöme den absolut viktigaste parametern, följt av förmåga att ta till sig kritik, när jag försöker hjälpa någon.

Min vilja att hjälpa är starkt korrelerad till hur mycket man har försökt själv innan. Om man har läst på ordentligt och frågar om detaljer man är osäker på hjälper jag gärna till. Om man som i detta fall kopplar lite på chans och med helt fel materiel, där kopplingarna dessutom visar att man inte har någon aning om vad man gör, not so much....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.