Tjenare,

har stött på lite problem. har ett meck garage som saknade eluttag, det var tydligt att det vid tidigare tillfälle funnits el då det fanns lite kablage och lampor kvar från tidigare förvaltare samt att fäst hålen från tidigare uttag syns tydligt under befintlig brytare..

och innan vi går vidare... jag vet... jag ska inte göra detta egentligen och det är livsfarligt etc etc..

Kopplingsdosa samt lampknapp fanns sedan tidigare och och tänder en permanent monterad glödlampa i taket.

Jag/vi adderade dvärg brytare samt uttag, straight forward tänkte vi, multimeter hitta 230 volt och skarva in i befintliga kopplingar.

Visade sig inte vara så enkelt, och här börjar det kluriga där jag är i behov av råd..


Vi får 230 till uttagen när lampan är påslagen, kopplar vi ur lampan eller slår av lampknappen så tappar vi spänning i uttaget.

det kunde vi leva med i och för sig.. men problemet är att även om vi har 230 så tycks det inte finnas tillräckligt med tryck(ampere?), enkel halogen lampa lyser svagt samt det primära behovet av att driva en luftkompressor är bara glömma.. givet att spänningen bär genom glödlampan så är det inte så konstigt kanske..

Har i stort sett kopplat loss alla kablar i olika sekvenser och letat 230 i vägg kablarna men erkänner mig besegrad..

Kan jag över huvud taget få till ett eluttag här eller är det kört?
Hur ska det kopplas?

Se bild.

Tacksam för konstruktiva svar.
 
  • Eluttag och strömbrytare med öppen kopplingsdosa och trassliga kablar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att du har en nolla där och att inte den blåa är tändtråd till lampan?
 
  • Gilla
Eld och 3 till
  • Laddar…
Ni måste dra om lite tråd så att det blir jordat. Det kan vara förenat med livsfara och är helt förbjudet att ha ojordade uttag i den typ av lokal. När det är fixat kan du komma igen så kanske du får hjälp att koppla ;)
 
  • Gilla
Poontus och 2 till
  • Laddar…
tommib
Hej och välkommen till forumet!

Det du gjort visar att du överhuvudtaget inte förstår vad som behöver göras eller varför. Snälla, ring en elektriker!

För att vara lite mer konstruktiv så matar du troligen ditt uttag via lampan, i serie. Du ser ut att ha gamla kablar i röret också. Vill det sig illa så har du skadat isoleringen och har nu strömförande rör. Det går inte att koppla in något uttag alls här, du har troligen bara fasledare och tändtråd ner till brytaren.

Du har använt ett ojordat uttag, det är helt fel. Dvärgbrytaren fyller inget syfte överhuvudtaget.

Igen, du uppvisar i det närmaste en total oförståelse och dessutom en grav vårdslöshet.
 
  • Gilla
XouZ och 7 till
  • Laddar…
Hur F**** är det där kopplat?
Det ser ut att vara tre tjärpappisolerade trådar som kommer genom röret, varav två st är byglade med varandra genom blå tråd, du använder gulgrön som tändtråd från strömbrytaren.

Klipp bort den ojordade (klass 0) stickkontakten, den hör inte hemma i ett garage/verkstad.

Det ojordade uttaget hör inte heller hemma i ett garage/verkstad/mm.

Edit:
Nya uttag i den lokalen ska skyddas av JFB!
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja de som redan har skrivit har helt rätt. Det finns inget rätt här.

Du måste börja om tidigare än vad denna bild visar, någon dosa eller så som röret troligen går upp till.

Där kan du förhoppningsvis hitta skyddsjord och dra lite nya trådar ner till ditt uttag, troligen både en nolla och skyddsjord. Här passar man absolut på att byta samtliga kablar i röret, de gamla tejpade har med all sannolikhet passerat sin tekniska livslängd och utgör en stor brandfara idag.

Utan denna åtgärd (byta och dra nya ledningar) så kan du aldrig få något uttag att fungera.


Och uttaget måste givetvis vara ett jordat ett, och jordfelsbrytare är ett krav här.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Tänk på att befintliga kablar blir fördärvade när man kompletterar med nya i det här fallet.

Det krävs ett gått handlag med gamla kablar när man komplettera och byta kablar vid matande kopplingsdosa. Att bryta i övriga kablar i dosan innebär med att dessa får isoleringsskador.
 
Är jag blind eller var kommer/går kablarna ifrån dvärgbrytaren? Hade varit skoj att se hur det ser ut bakom allting.
Hade gamla tygkablar förut i huset, räckte att titta på dem så smulades det sönder och mer ledare blottades.
 
tommib
Gud_ skrev:
Är jag blind eller var kommer/går kablarna ifrån dvärgbrytaren? Hade varit skoj att se hur det ser ut bakom allting.
Hade gamla tygkablar förut i huset, räckte att titta på dem så smulades det sönder och mer ledare blottades.
Uppe till vänster i kopplingsdosan. Du ser dem bakom wagon. Gissar jag.
 
Mikael_L
De ser dessutom i mina ögon ut att bara vara SKX lampsladd. Vilket är fel och olagligt. Men visst kan jag sett fel också.


edit:
Kollade lite till nu, är inte alls lika säker längre ... :surprised:
 
Gud_ skrev:
Är jag blind eller var kommer/går kablarna ifrån dvärgbrytaren? Hade varit skoj att se hur det ser ut bakom allting.
Hade gamla tygkablar förut i huset, räckte att titta på dem så smulades det sönder och mer ledare blottades.
Det finns inget gammalt förutom 2 kablar i stålröret. Allting nytt vi ser på bilden är ett felaktigt utfört hemmapul. Det fungerar inte och är farligt.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
@useless, nej vet ej, sannolikt inte. hur kan jag ta reda på det?

@elmont, byter gärna ut till jordat och kastar bort det gamla uttaget som nu sitter på väggen, men vet inte om det ens går att få fram matning till denna punkt?

@tommib, tack för välkomnandet, och tack för dina fina ord. det är i det närmaste helt ohjälpsammt bortsett från att jag nu vet att fackterminologin för det är "i serie".

@demmpa & Mikael_L, själva kopplings lådan samt det kablaget som bor där inne och leder till strömbrytaren var installerat sedan tidigare och är extremt förvirrande. jag har endast dragit en blå och brun in från dvärgbrytaren till där jag hade 230 på multimeter samt lediga platser i klämmorna. tyvärr så leder själva röret med de gamla lindade kablarna upp in i taket och försvinner bort till någon del av fastigheten som jag inte har tillgång till (garaget ligger i större fastighet, jag har alltså inte möjlighet att byta kabel stammen utan får hålla tillgodo med vad som finns) jag har å andra sidan inget emot att avlägsna lampknapp och allt annat kablage för att börja om från början, men behöver lite vägledning till om det ens är möjligt (alltså har jag som useless frågar om inte en nolla där så kanske det är helt omöjligt)?

Kanske ska förtydliga också..

Jag fattar att detta är galet långt från optimalt, att det är helt fel och innebär fara.. förutsatt att jag vore fullständigt inkapabel att iaktta någon försiktighet så hade kritiken varit fullt behjälplig.. men må så vara att detta är ett idiot projekt, det betyder inte att jag inte är medveten om detta..

Frågan är inte hur fel kopplat allt är eller hur gamla och skeva kablarna är, det ser ju jag också..

Mina alternativ är begränsade, kommer inte åt några andra kopplings dosor eller kan byta kablarna.

Frågan är helt enkelt inte hur säkert det är utan om det med detta går att få till ett eluttag med korrekt matning?

lampknapp dvärgbrytare etc kan jag avlägsna, JFB/ jordat uttag och annat installera förutsatt att jag kan få guidning eller svar i om det ens går..

går det inte så går det inte..
 
tommib
Det korrekta svaret är då att det inte går. Att kunna göra elkopplingar på ett säkert sätt är en förutsättning för att göra det alls.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Om du vill ha ett uttag så får du ringa fastighetsägaren/den du hyr lokalen av.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Nej med de givna förutsättningarna går det inte att installera ett uttag. Det kan inte ens en riktig elektriker göra utan att komma åt kopplingsdosan som den synliga ledningen går till.

Du har inte rätt trådar fram till den här dosan. Det är en brytare, till en brytare drar man normalt sett inte fram någon nolla. Därmed går det inte att koppla in sig. Det kan inte fungera rent elektriskt. Du har heller ingen skyddsjord fram till det här uttaget, vilket säkerhetsmässigt är ett krav.

och eftersom detta är en form av "nyinstallation", det finns inga uttag sedan tidigare i lokalen, så krävs jordfelsbrytare.

Men även om du fullkomligt struntar i huruvida kopplingen är akut livsfarlig, så fungerar det inte rent tekniskt att göra den här installationen, utan tillgång till nolla.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.