Jag tror det får bli att jag lägger 2*18m+2*8,5m, då kan man ta 2900W på en fas, 2900W på nästa och 2700W (2*1350W) på tredje fasen.. Tack för all kunskap som ni gett mig i tråden kring basic el-lära!
 
  • Gilla
Emil_K och 1 till
  • Laddar…
Hej igen, tjälen har gått ur marken och på måndag ska snömattorna läggas i marken för att därefter få asfalt över sig.

En till amatörfråga, jag köpte nämligen 1,5mm kabel som elektrikern får använda för att förlänga anslutningskablarna från mattorna med (så att de når fram till anslutningspunkten, ca 10meter utöver de 5meter som anslutningskabeln på produkten har från början). Det står på kablarna till 2900W mattorna att det är 3G 1,5MM kabel,

Men om jag googlar kabelarea står att 16A kräver 2,5mm, hur går det ihop, 2900Watt är ju mer än 10A, vilket jag tolkar att max är för 1,5mm kabel, men tillverkaren lär ju inte använda fel kabel för sin produkt.

Jag tänkte ha allt redo när markarbetet görs och sen efter när elektriker kommer, bör jag istället köpa 3G2,5mm kabel, enligt källorna på nätet ska det ju vara det om det är över 10A, men samtidigt, om tillverkaren inte använt det..

Tänkte även att markarbetskillarna får använda wago gelbox för att koppla ihop mattanslutningen med förlängningskabeln, det lät som att de ville lägga den direkt i gula röret (vilket gör att den kommer ligga under asfalten) men jag tänker att man vill få upp den ovan jord så att man i framtiden lättare kan felsöka om det skulle vara något problem, vad säger ni om det, kanske spelar noll roll i praktiken. Det blir marginellt mer jobb med kopplingpunkt ovan mark, ett rör upp, sen koppling ovan jord, sen ner i ett nytt rör.
 
1.5 mm² tål faktiskt 19 A, fast endast om ledningen är utanpåliggande och har normal kylning. Stoppar man in ledningen i ett rör bakom en väggskiva tål den plötsligt bara 14 A. Jag vet inte hur den kommer att förläggas i ditt fall, nedgrävd 25 cm eller i luft? Men båda fallen ska klara 2900 W.
 
  • Gilla
SthlmCity
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1.5 mm² tål faktiskt 19 A, fast endast om ledningen är utanpåliggande och har normal kylning. Stoppar man in ledningen i ett rör bakom en väggskiva tål den plötsligt bara 14 A. Jag vet inte hur den kommer att förläggas i ditt fall, nedgrävd 25 cm eller i luft? Men båda fallen ska klara 2900 W.
Toppen tack, ja denna kommer ligga nergrävd en bit i markrör och ska ju endast användas vintertid! Jag kör på 3G1,5mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.