För ca 3 år sedan skulle kommunen räta upp en belysningsstolpe som lutade. Istället för att sätta upp den där den suttit tidigare så flyttade dom in den ca 4 dm innanför min fastighetsgräns in i häcken som stod där. Givetvis var dom tvungna att klippa bort ganska mycket av häcken. När jag kontaktade kommunen och bad dom flytta ut stolpen från tomten fick jag inga svar. Nu står den inne i häcken och är väl egentligen inte i vägen så länge ingen vill bygga staket.

Är detta normalt förfarande? Eller var det bara lågbegåvad personal som utförde flytt av stolpen?
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Jag nöjer mig med att utgå från lagtexten här.
Tja, jag antar att du läst förarbetena till lagen, eller någon dom. För att kunna göra en bra tolkning.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om frågan nu är så viktig för dig, starta en egen tråd. Jag hat inte angagerat mig i frågan om skruvar i olagligt placerade stolpar.
Varför då? Det är ju i den här tråden vi diskuterar vad man kan göra med en (troligen/möjligen/kanske) otillåtet uppsatt elstolpe. Då är det väl rimligt att diskutera just detta i den här tråden.
Du påpekade att elbolaget kan knalla fram till stolpen med hjälp av allemansrätten, så det var inget problem, och då vill jag veta hur de hjälper dem, dvs. med vilken rätt de sedan får skruva upp saker i den (antaget) otillåtna placerade stolpen. Detta har du inte kunnat svara på.
Så antingen gör du det, eller så kanske det är du som ska hålla tyst.
Eller så kan du bara erkänna att du tänkte fel och så låter vi det vara det.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
En tolkning av det påståendet skulle kunna var att man gör flytten själv.

Sedan kan jag undra hur du/ni fått bygglov av kommunen när energibolaget kommer med en massa påståenden om i dagsläget ganska självklara tillbehör till ett hus.
Elbolaget kunde inte se i sina kartor osv att de hade en stolpe på vår tomt, vilket gjorde att de inte fyllde i någon remiss utan godkände huset. När vi sedan begärde flytten av stolpen och de såg att de hade en stolpe där så försökte de backa sitt misstag och säga "här får ni inte bygga hus" vilket vi vände på och sa "då skulle ni ha fyllt i remissen och vi skulle ha fått tagit ställning till detta innan bygglovet godkändes". När de insåg att de hade missat att fylla i remissen och dubbelkolla tomten så säger de "okej, ni får bygga huset där, men inte garage eller altan som kan komma att vara i vägen för våra ledningar".
 
  • Gilla
  • Wow
Thomas Buskhagen och 4 till
  • Laddar…
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
Hej,

Jag och min sambo har precis styckat av och köpt en tomt. På tomten står det en elstople med både neddragna elledningar i marken (till två hushåll) samt en luftledning till stolpen.

Sandviken Energi har inte rätt till stolpen, varken nyttjanderätt, servitut, ledningsrätt eller annat typ av avtal.

Vi har fått beviljat bygglov samt startbesked.

Nu vill vi ha bort stolpen men de säger att vi behöver bekosta flytten trots att de inte har några rättigheter till att ha stolpen där?!

Vi har fått en offert på 146 650kr för att flytta allt detta. När vi begär att få offerten med specifika detaljer om vad saker kostar så har vi fått svar på detta i ett mail "Arbete (montörstid, montage, beredning, arbetsledning, rasering) 61 914 kr, Maskin (grävning, linjearbete för rasering) 23 214 kr, Material (kabel, kabelskåp, apparater, massor, m.m.) 45 301 kr, Övrigt (transport, lastning, lastbil) 16 221 kr" är det ens ok att de skickar detta som deras "offert med detaljerad specifikation"?
Du ska väl ha anslutning till huset så fråga hur det ska lösas om stolpen står i vägen. Sen ska man räkna bort ett ålders avdrag på ledningen avskrivningen brukar vara 30 år
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
gotn gotn skrev:
Du ska väl ha anslutning till huset så fråga hur det ska lösas om stolpen står i vägen.r
Precis. Jag var själv i kontakt med mitt elbolag härom veckan för att få bort en luftledning och stolpe som kommer mitt i min nya trädgård, och efter att de gett mig en offert på 200,000.- (så dyrt blev det för att staga upp resten av systemet) kom han med ett tips, ungefär såhär: "Flytta din kopplingspunkt närmre gränsen av din fastighet. Då måste vi göra om uppkopplingen, och då tar vi bort stolpen som del av det jobbet." Så, eftersom TS också behöver el i framtiden så är det logiska att börja att sätta upp elplint (bra också för att ha byggel) och då får elbolaget anledning att ta sig dit och koppla om. Enklast och billigast för alla parter att samordna.
 
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
P
Nåt som många missar är ju att en nedgrävd eller upphängd kabel som suttit där sen länge troligen sen dom andra 2 fastigheterna fick ström även om det kanske skett nån modernisering på plats med mer nedgrävt eller kanske till och med en extra stolpe.. Att xx år senare försöka få elnätet på tomten som numera är avstyckad till olagligt för dom kan inte visa ett avtal eller servitut blir liksom inte rätt... elnätet gick över tomten när den köptes och avstyckades och den gamla rätten som kanske inte ens finns på papper alls utan kan vara nån muntlig överenskommelse sen halvsekel och mer tillbaka i tiden när även muntliga avtal gäller och ja dom gäller för all framtid..
Vill ni bygga på plats så får man bekosta flytten av ledningarna som är ivägen.. DEt är normal praxis den som vill flytta på nåt betalar..

Sen kan det kanske gå att köpslå lite om priset om det är riktigt gammla ledningar som är utjänta och iaf skulle behöva bytas..

Att angripa och köra på linjen "här får elnätet inte har nån kabel alls" skulle jag säga är rätt meningslös och gör mest troligt att även elnätbolaget börjar se hur man sätter sig på tvären med allt från fördröjningar till ev lantmäteriförrättningar att tvinga fram ledningsrätt för sina ledningar.. ÄVen om dom missat att stoppa eran avstyckning så har dom många trumf kvar på hand som kan skjuta upp erat husbygge i åratal om dom vill vara jävliga.. så bästa är att vänligt försöka lösa problemet och troligen kommer ni få ta en stor del av kostnaden för flytten som ju ni är den enda som har behov av.. elbolaget är nöjda så länge dom leverar ström till alla fastigheter och skiter troligen om det tar år innan ni kanske kanske lyckas vinna över dom och tvinga dom att betala men risken är ju att ni förlorar men har skapat en konflikt där elbolaget kan bli en besvärlig fiende.. dom kan komma på att hela elnätet på plats har för låg kapacitet och skall byggas ut innan dom kan ge er en elanslutning tex

Att bråka med elbolag brukar inte sluta lyckligt om man själv inte är beredd att kompromissa och även ta del av dom kostnader det kostar bolaget att flytta saker för att du ska kunna bygga på platsen

har en kompis som gått några ronder med elbolaget på en avstyckad tomt likt hur du beskriver detta.. till slut vart det nån slags deal att dela på kostnaderna men när all el var fixad många hundratusen senare så ställde dom till det med bygglovet så den tomten är ännu tom och han köpte sig en annan tomt som han sen byggt hus på. Elbolaget hade tydligen bra kontakter på bygglovsavdlningen och det blev en uppförsbacke som inte gick att vinna över i rimlig tid.. kompisen har ett hårt angreppsätt på allt och alla som står ivägen för det han vill och önskar.. man ska inte starta krig man inte vet att man kan vinna. Sen är det fult osv och säkert olagligt men så länge bygglovsavdelningen inte längre vill ge bygglov så blir det svårt.. allt från strandskydd för bäcken bakom till fornlämningar på platsen som "nån" hade lämnat in.. det finns inga fornlämningar där men det är svårt att bevisa.. Men det bara fortsatte och plötsligt skulle elbolaget lägga nån större ledning där och behövde platsen som plötsligt skulle användas till kabeldragning.... kompisen hade spenderat långt över halvmiljonen plus massor med jobb för att göra tomten redo för husbygget han har även egna entreprenadmaskiner så skulle allt ha räknats så är det betydligt mer..

för att man lyckats köpa och stycka av en tomt så finns det ju ingen automatiskt rätt att alla andra ska underlätta och flytta på allt där så man kan bygga..Inte ens med förhandsbesked så är det en helt färdig rätt att man får bygga på platsen , även om det är tänkt så.. man kan hitta saker som ingen kände till och allt det ska lösas först och kostnader för det drabbar såklart den som ska bygga
 
K KungAnka skrev:
För ca 3 år sedan skulle kommunen räta upp en belysningsstolpe som lutade. Istället för att sätta upp den där den suttit tidigare så flyttade dom in den ca 4 dm innanför min fastighetsgräns in i häcken som stod där. Givetvis var dom tvungna att klippa bort ganska mycket av häcken. När jag kontaktade kommunen och bad dom flytta ut stolpen från tomten fick jag inga svar. Nu står den inne i häcken och är väl egentligen inte i vägen så länge ingen vill bygga staket.

Är detta normalt förfarande? Eller var det bara lågbegåvad personal som utförde flytt av stolpen?
Det är lurigt med väg och trottoar. Brukar vara prickmark en bit in på tomten där du inte får bygga nåt permanent. Detta för att stat och kommun ska kunna sköta, anlägga och ibland till och med bredda väg och trottoar samt anlägga markledningar och stolpar med mera. Men det verkar ju uselt att inte kommunicera, informera och motivera.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
harry73
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
Elbolaget kunde inte se i sina kartor osv att de hade en stolpe på vår tomt, vilket gjorde att de inte fyllde i någon remiss utan godkände huset. När vi sedan begärde flytten av stolpen och de såg att de hade en stolpe där så försökte de backa sitt misstag och säga "här får ni inte bygga hus" vilket vi vände på och sa "då skulle ni ha fyllt i remissen och vi skulle ha fått tagit ställning till detta innan bygglovet godkändes". När de insåg att de hade missat att fylla i remissen och dubbelkolla tomten så säger de "okej, ni får bygga huset där, men inte garage eller altan som kan komma att vara i vägen för våra ledningar".
Då ska du se till att du börjar bygga inom två år efter att bygglovet godkändes och färdigställer huset innan 5 år efter bygglov godkändes. För om elbolaget förhalar och bygglovet blir ogiltig, kan de därefter ställa till det i bygglovsansökan.
det kan vara bra med jurist i fastighetsrätt, men jag undrar om du inte borde skriva dom ett brev och uppmanar elbolaget att flytta stolpen och säga att du kommer att kräva skadestånd för alla kostnader, bland annat pga försening av bygget och att du kommer att du kommer att begära handräckning av kronofogden om de inte flyttar stolpen självmant
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
Elbolaget kunde inte se i sina kartor osv att de hade en stolpe på vår tomt, vilket gjorde att de inte fyllde i någon remiss utan godkände huset. När vi sedan begärde flytten av stolpen och de såg att de hade en stolpe där så försökte de backa sitt misstag och säga "här får ni inte bygga hus" vilket vi vände på och sa "då skulle ni ha fyllt i remissen och vi skulle ha fått tagit ställning till detta innan bygglovet godkändes". När de insåg att de hade missat att fylla i remissen och dubbelkolla tomten så säger de "okej, ni får bygga huset där, men inte garage eller altan som kan komma att vara i vägen för våra ledningar".
Men elbolag brukar väl inte få yttra sig om bygglov? Den biten tycker jag att du ska kolla med kommunen.
är det utanför detaljplan du bygger?
eftersom stolpen inte finns så borde inte kommunen reagera på det.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Varför då? Det är ju i den här tråden vi diskuterar vad man kan göra med en (troligen/möjligen/kanske) otillåtet uppsatt elstolpe. Då är det väl rimligt att diskutera just detta i den här tråden.
Du påpekade att elbolaget kan knalla fram till stolpen med hjälp av allemansrätten, så det var inget problem, och då vill jag veta hur de hjälper dem, dvs. med vilken rätt de sedan får skruva upp saker i den (antaget) otillåtna placerade stolpen. Detta har du inte kunnat svara på.
Så antingen gör du det, eller så kanske det är du som ska hålla tyst.
Eller så kan du bara erkänna att du tänkte fel och så låter vi det vara det.
Nör jag tänker till hela den här diskussionen är nog OT. Den har inget med tråden att göra. om man får skruva i en skruv eller inte i stolpen.
 
Vad ett elbolag får eller inte får göra i en stolpe som står olovligt på en fastighet har i allra högsta grad med tråden att göra.
Erkänn att du är ute och cyklar på djupt vatten bara så är saken ur världen. Det svider lite första minuterna men sedan är det klart.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
harry73
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men elbolag brukar väl inte få yttra sig om bygglov? Den biten tycker jag att du ska kolla med kommunen.
är det utanför detaljplan du bygger?
eftersom stolpen inte finns så borde inte kommunen reagera på det.
Om de inte får yttra sig om bygglov, då är det om förhandsbesked eller avstyckningen.
Det är väl rimligt att elnätsbolaget får en möjlighet att säga till om det öht går att dra ditt el t ex.
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Då ska du se till att du börjar bygga inom två år efter att bygglovet godkändes och färdigställer huset innan 5 år efter bygglov godkändes. För om elbolaget förhalar och bygglovet blir ogiltig, kan de därefter ställa till det i bygglovsansökan.
det kan vara bra med jurist i fastighetsrätt, men jag undrar om du inte borde skriva dom ett brev och uppmanar elbolaget att flytta stolpen och säga att du kommer att kräva skadestånd för alla kostnader, bland annat pga försening av bygget och att du kommer att du kommer att begära handräckning av kronofogden om de inte flyttar stolpen självmant
Jag tycker detta är ett bra råd, och viktigt att ha lovets giltighet i åtanke. Jag tycker det är fel att ledningshavare ska ges fördelar genom att uppföra ledningar helt utan rättighet, vilket de verkar erkänna i detta fall. Ledningshavaren är den starka parten här, som dessutom har vissa tvångsmedel till hands genom ledningsrättslagen. Det framstår som mer sannolikt att de faktiskt inte har någon rättighet, och att de helt sumpat sig i och med att de inte uppmärksammat ledningen inför förhandsbeskedet eller bygglovet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om de inte får yttra sig om bygglov, då är det om förhandsbesked eller avstyckningen.
Det är väl rimligt att elnätsbolaget får en möjlighet att säga till om det öht går att dra ditt el t ex.
Jag hade fel tidigare. Elbolaget borde räknas som sakägare, vilket innebär att yttra sig vid bygglovs anaökan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.