mycke_nu skrev:
Turister! :cool:

Nej, skämt å sido. De går nötkreatur på markerna och dessa har under årens lopp (tillsammans med turisterna) knuffat ner så mycket sten från stengärdsgårdarna att dessa måste renoveras. I samband med detta kommer det att sättas eltråd för att skydda murarna från djuren. Det blir säkert även någon form av passage för friluftslivet.

Taggtråd är inte längre tillåtet för att kröna inägnader, då djuren kan fastna.
Jag är tveksam till batteridrift, hade inte satsat på det om jag haft tillgång till 220 volts uttag i närheten...

Var inne på Lantbutiken som det länkats till innan, och den enda batteridrivna jag skulle tänka på är denna, http://www.lantbutiken.se/butik/elb...sel/2183-batteriaggregat-till-elstangsel.html
 
OK, tack. Jag får forska lite. På plussidan finns att sträckan är kort, 1 km, och att det inte växer så mycket gräs.
 
mycke_nu:

Skulle man kunna önska en bilden du visar i höger upplösning? Det går rätt bra att gissa vad som står på de flesta ställen men tydligare text vore trevligt.


Vad gäller batteridrift o.s.v. så finns det ytterligare en lösning - om än rätt okonventionell:
Roterande omformare!

En nätdriven elmotor med låga effektförluster, en axel eller rem som garanterat är isolerande, och en generator på andra sidan. Åskan lär inte hoppa via en riktigt lång axel/rem.
Varning: om jag förstått rätt så är remmar oftast förstärkta med metalltrådar, så t.ex. en fläktrem för bil är ingen höjdare.

Jag har förr lekt med tanken att göra nåt sånthär för ADSL-modemet i stugan, men det har stannat vid ett tankeexperiment. Min tanke då var helt enkelt köra med generatorn från en bil + 12V-blyack och ha nån enkel fiberlänk för att styra av/på på 230V-motorn.
I ditt fall skulle du kunna komplettera med en 12->230V-inverter för att driva ett elstängselaggregat avsett för nätdrift, ifall de för 12V är för klena.

På köpet skulle du kunna få en enkel nödbelysning på gården ifall du vill ha det, släng på något/några sånadär 12V-lysrörsarmaturer för husvagnsbruk och koppla (via fiberlänk) så att de går igång vid strömavbrott... (och tänk givetvis på att den 12V'en sitter på "stängselsidan" åskmässigt).

Det skulle bli en rätt udda lösning, men antagligen driftsäkert. Om du bygger med nån bättre generator än en bilgenerator så kan det bli rätt bra verkningsgrad också. (Rykten har sagt att bilgeneratorer kan ha så låg verkningsgrad som kring 50% - förbränningsmotorn är ju många gånger starkare och generatorn kyls ändå av motorrummets fläkt...)
 
Bilden finns på sidan 40 i den här skriften (Svenska Brandskyddsföreningens Handbok för elinstallationer i lantbruk och hästverksamhet). Klicka på länken till Flik 5. Hela boken är för övrigt mycket läsvärd.

Ja, motor och generator (med jordat stativ) vore nog idiotsäkert, men kanske lite väl komplicerat. Just nu funderar jag på batteri och laddare.

Någon som vet hur länge en laddning räcker? Det blir bara en topptråd (1 km) så läckage till marken vi vegetationen borde vara minimal.
 
Redigerat:
Jag tänkte iofs motor+generator på isolerande stativ (typ skruva på marmorplatta eller nåt annat som är stabilt nog så att man inte kör sönder lagren - den risken lär nog finnas om man skruvar på trä som sätter sig med tiden), så att man får två helt separata jordsystem.

Det borde väl gå att se hur mycket förbrukning aggregaten har? Batteriet har ju specad kapacitet och jag tror att man får ut ungefär specad kapacitet.

Ett tips är att vanliga bilbatterier är inte avsedda för att djupurladdas, det är nog "fritidsbatteri" eller helst batterier avsedda för UPS-anläggning du bör ha. Om du har någon bekant som jobbar på nåt datorcenter med megastor UPS så hör om du har en chans att tigga några batterier när de gör rutinbyte. Även om sådana begagnade batterier inte uppfyller de hårda specar de har nya så lär de ändå vara bättre än batterier man köper på macken, biltema eller liknande.

Värt att kolla på är kanske självurladdning också, det kan nog vara en inte helt försumbar del av vad som drar ur batterierna.


En variant är väl att ställa två batteriet med tillräckligt avstånd mellan och kablar/kontakter så att ett kan driva aggregatet och det andra kopplat till underhållsladdare, utan att ledningarna kommer för nära varandra.

Om elstängslet behövs även på vintern kan det nog vara en fördel om batterierna står på uppvärmd plats, åtminstone det som du drar ur ström ur. Om jag fattat rätt är det rätt stor kapacitetsförlust när batterierna blir riktigt kalla...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.