Anders Andersson håller borta mördarsniglar med ett hemmabyggt - snällt - elstängsel. Det har fungerat över förväntan, årets skörd av grönkål och sallad har fått vara ifred. Såhär byggde han elstängslet steg för steg.

Du kan läsa artikeln här: Elstängsel håller mördarsniglar borta från Anders odlingar
 
Fiffigt! Hatar verkligen att de äter upp skörden.

Men har jag fattat det rätt att det är såhär han har kopplat?
Elektriskt kopplingsschema för en träbox med ledningar, diod och lampa ritade med enkla linjer i ett ritprogram.
Edit: Ursäkta mina under medelmåttiga paint-skills.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Kan instämma i att det funkar. Vi gjorde något liknande för ett par år sedan, elstängslet stoppar effektiv sniglarnas framfart.

Lysdioden är felvänd på din bild och behöver ett motstånd i serie för att inte gå sönder.
+ enbart till ena polen på glödlampan.
 
Frun strösslar med något medel då och då. Har aldrih sett så få sniglar i år. Tidigare kunde man döda hur många som helst varje dag
 
E etompau skrev:
Kan instämma i att det funkar. Vi gjorde något liknande för ett par år sedan, elstängslet stoppar effektiv sniglarnas framfart.

Lysdioden är felvänd på din bild och behöver ett motstånd i serie för att inte gå sönder.
+ enbart till ena polen på glödlampan.
Just det, låter rimligt med ett motstånd.

"Från pluspolen på nätadaptern har Anders dels anslutit en separat slinga med en LED-diod (kontrollsystemet så att han ser att nätadaptern fungerar),dels en tråd ansluten till 24-voltslampan, och från den andra anslutningen på lampan går en slinga av stråltråd runt hela odlingen som ett staket och tillbaka till pluspolen på adaptern."
Jag kan detta för dåligt, men hur agerar lampan i detta fall "begränsare"?

Men "+ enbart till ena polen på glödlampan" tror jag inte stämmer?
eller tänker du såhär: (nu med rätt vänd diod + resistor):
Schematisk ritning av en odlingslåda med elektrisk koppling. Visar anslutningar till lampor, dioder och motstånd.
Då borde snigeln leda ström mellan + och - och få lampan att lysa. Men om
 
parsen parsen skrev:
Just det, låter rimligt med ett motstånd.

"Från pluspolen på nätadaptern har Anders dels anslutit en separat slinga med en LED-diod (kontrollsystemet så att han ser att nätadaptern fungerar),dels en tråd ansluten till 24-voltslampan, och från den andra anslutningen på lampan går en slinga av stråltråd runt hela odlingen som ett staket och tillbaka till pluspolen på adaptern."
Jag kan detta för dåligt, men hur agerar lampan i detta fall "begränsare"?

Men "+ enbart till ena polen på glödlampan" tror jag inte stämmer?
eller tänker du såhär: (nu med rätt vänd diod + resistor):
[bild]
Då borde snigeln leda ström mellan + och - och få lampan att lysa. Men om
Handritat elektriskt schema som visar en enkel krets med en glödlampa, plus- och minuspol samt komponenter som skyltas som symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Jag har ett långt snigelstaket runt det mesta av gården samt ett inre runt odlingsdelen. Har byggts ut i etapper under några år. Har provat olika typer av trådar. Jag vill till skillnad från Anders döda sniglarna. Erfarenheter:
Förtent koppartråd. Bra ledning och inga problem med oxid. Galvat oxiderar och ger dålig kontakt. Har inte kollat hur väl rostfritt leder om man har väldigt lång tråd, om det är rimligt motstånd kan det nog funka.
24V AC Skyddstransformator (Tufvassons 60W köpt hos Kjell & Co, väldigt tålig vid kortvarig kortslutning).
Liggande trallplanka 28x120 (på högkant) på korta stolpar. Gräv 60 cm brett och 10 cm djupt, lägg bra ogräsduk (inte den där vanliga som fransar sig) och fyll med grus. Då undviks ogräs mot tråden och man kan klippa med gräsklipparen på insidan. Att gå och trimma längs kanter tar oändligt mycket mer tid än att göra en bra kant från början. På odlingslådor kan tråden fästas direkt.
Häftar två trådar med ca 12-15 mm mellanrum. Borde använda rostfri klammer men är för snål.
Har inga lampor, använder multimeter. Kan dock vara värt att sätta dit lysdiod.
Gör man ett långt (>50m) eller komplext staket är det bra att segmentera staketet med kontakter så man kan koppla isär vid eventuell felsökning (väldigt sällsynt att det falerar).
Om snigeln råkar känna av elen med ett spröt vänder de, om de får mer kontakt dör de. De torkar bort på 1-2 dygn. Ibland blir (torkande) slem kvar mellan trådarna men det har aldrig blivit kortslutning.
Runt en hel tomt/gård går det inte att undvika att sniglar tar sig in, t ex vid infarter. Men mängden är så liten att de går att bekämpa innanför. Runt odlingsavdelningen kan man ha "tätt" staket. Större tomter kan med fördel segmenteras med inre staket för att förhindra snabb spridning.
Vid en mindre använd infart har jag lagt en tryck regel platt i marken och har en lös bräda med tråd ovanpå. Den kopplas med två krokodilklämmor. Denna snigelrika sommar är den full med oranga spår från sniglar som dött.
Totalt sett är jobbet med snigelstaktet obetydligt jämfört med problemen de kan skapa i odlingar.
Har man endast en pallkrage kan man göra en snabblösning med ett 9V-batteri, de dör inte men de kryper inte över trådarna.
 
  • Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
H henrik65 skrev:
Har man endast en pallkrage kan man göra en snabblösning med ett 9V-batteri, de dör inte men de kryper inte över trådarna.
Det här ska jag prova nästa sommar, tack för tipset!
Du kör med vanlig koppartråd bara, typ denna: ClasO
 
Har inga mördarsniglar ("peppar peppar...")
Men funkar det inte att bara dra en tråd från minuspolen på ett vanligt bilbatteri och en annan från pluspolen? Den lilla kortslutningen som en mördarsnigel ger, lär väl knappast vara någon fara.
 
A AG A skrev:
Har inga mördarsniglar ("peppar peppar...")
Men funkar det inte att bara dra en tråd från minuspolen på ett vanligt bilbatteri och en annan från pluspolen? Den lilla kortslutningen som en mördarsnigel ger, lär väl knappast vara någon fara.
Sött en lampa i serie. Om du råkar kortsluta ett bilbatteri blir det rejält varmt. Smälter lätt en spik.
 
J JanNorden skrev:
Sött en lampa i serie. Om du råkar kortsluta ett bilbatteri blir det rejält varmt. Smälter lätt en spik.
Jo, det är väl en god ide', då det bromsar kortslutningen. Men tänkte ändå att en snigel snabbt skulle brännas upp och falla bort från trådarna. Därmed borde ingen större värme eller fara hinna bildas. Särskilt om trådarna satt på en vertikal yta, som hos TS.
Hursomhelst spelar det egentligen ingen roll, då det är bättre att sätta en lampa i serie, som du säger.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Det här ska jag prova nästa sommar, tack för tipset!
Du kör med vanlig koppartråd bara, typ denna: ClasO
Jag använder förtent koppartråd, den verkar inte oxidera. Ca 1 mm är lagom. I början använde jag tjockare tråd för kostängsel men den gav sämre kontakt med sniglarna efter några år, de kröp inte över men de klarade stöten. Men vanlig koppartråd funkar säkert tillräckligt bra.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Bra ide!! Funderar på om det skulle kunna vara nått för mitt staket så att alla pinkande hundar väljer andra objekt för sina behov. Varför duger inte lyktstolpar längre??
 
H henrik65 skrev:
Jag använder förtent koppartråd, den verkar inte oxidera. Ca 1 mm är lagom. I början använde jag tjockare tråd för kostängsel men den gav sämre kontakt med sniglarna efter några år, de kröp inte över men de klarade stöten. Men vanlig koppartråd funkar säkert tillräckligt bra.
Vad tror du och ni om denna aluminiumtråd (billigare och bättre?)
https://www.granngarden.se/stangseltrad-kerbl-aluminium-o18mmx400m
 
  • Rulle med 400 meter aluminiumtråd som används till stängsel, märkt "Kerbl Aluminium Ø1,8mm x 400m".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker så här:
Aluminium oxiderar lätt och bildar då ett elektriskt isolerande skikt.

Det är tillräckligt tunt för att inte vara isolerande vid de spänningar som elstängsel jobbar med ( 2-8 tusen volt) men vid 5-12-24 volt isolerar oxiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.