Hittar du en teknisk lösning med elstängsel så är det ett utmärkt sätt att få hunden att hålla sig inom området!
 
Kane skrev:
Jo tjenare, våra katter har ingen koll på deras terroterialgräns i alla fall.....;)
Det kallas revir.

Och hur stort revir kattorna har är väl deras ensak?
Våra två honkattor håller sig inom ca 200 meters radie.
De går alltså med till brevlådan, men inte längre :)
 
KnockOnWood skrev:
Det kallas revir.

Och hur stort revir kattorna har är väl deras ensak?
Våra två honkattor håller sig inom ca 200 meters radie.
De går alltså med till brevlådan, men inte längre :)
Våra har bara 2500 kvm att hålla till på om de skall hålla sig inom fastigheten så det är väl därför de inte tycker den kommunicerade terroterialgränsen är tillräcklig långt bort......
 
Kane skrev:
...den kommunicerade terroterialgränsen...
Kanske en fråga om att prata samma språk?

Våra smådjur har aldrig använt, eller förstått, begrepp som "terroterialgräns".
De skulle nog inte förstått det ens om det varit rätt-stavat ;)

Men OK, om man har en liten tomt så kanske man inte skall ha lösgående djur.

Hälsningar från 1,5 hektar i Halland

(+ sju hektar gemensam-ägd "utmark")
 
Hemmakatten
När min hund var unghund kom han på att han kunde krypa under stängslet. Han var aldrig borta länge, men rädd blir man för en grå hund på en grå väg syns dåligt. Hunden hittade det ena hålet efter det andra och husse fick åtgärda hålen. Hunden klättrade även över staketet om det kom en rådjursflock eller några harar.

Hade jag haft råd hade jag då jag gladeligen satt upp elstängsel men tomten är 13.000kvm. Numera är hunden vuxen och har slutat rymma och vet var gränserna går, men det tog några år.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hej. Jag skulle föreslå att stängsla med ett fårnät istället. För det är iaf helt tillåtet, syns inte speciellt mycket om man sträcker det väl och håller hundar inne å annat ute! En hund som får en stöt av ett elstängsel ser inte vad som slagit den, och fattar därför inte varför. Dessutom kan du skapa trauman och problem.Tänk om du råkar ropa in din hund i samma ögonblick den går på staketet? Vad tror du det gör? Tänk längre och annorlunda 😃👍🏻 Jag har fårnät runt min tomt. Utmärkt lösning
 
Det skulle ju gå att titta efter vart hunden är innan man ropar in den. Och hundar är inte dummare än andra husdjur och lär sig snabbt vad ett elstängsel innebär.
 
Nä. Du kan inte veta var hunden har sitt fokus i den sekunden den får en stöt. Punkt slut.
 
Så du menar även att en hund har svårare än en ko att lära sig vad ett elstängsel innebär ? Jag vet inte vilka hundar du har erfarenheter av men jag har erfarenheter av ett flertal raser och individer och eftersom jag bor på landet vet jag att hundarna mycket snabbt lär sig vart kohagen är och att dom inte ska gå i närheten av elstängslet. Och eftersom elstängsel är ett mycket effektivt sätt att hålla vissa husdjur instängda och andra utanför finns det inget tvivel om att det fungerar mycket effektivt. Om man sedan ska använda det för att stänga in sina hundar kan ju diskuteras MEN det är mycket effektivt. Elstängsel är ju även den metod som man föreslår för att stänga ute tex varg när man har får ute på bete.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Nej. Jag menar att man kan förstöra mycket med sin hund om den blir bestraffad utan att veta varför. Och i fel ögonblick. Du vet att el halsband är förbjudna i Sverige? Av samma anledning. Antingen lär man sin hund var gränsen går, eller skaffar man ett ordentligt staket.
 
Jag får tacka för alla förståsigpåare och för all hjälp jag fått ... :)
De två katterna blev, med ett par månaders mellanrum, överkörda på landsvägen, 15 m från tomtgränsen. Här blir det, tyvärr, inga fler katter.
Fårstängsel fungerar ypperligt för resten av tomten men det är mest som markering och det har mina tidigare jyckar förstått (ett 120 m högt fårstängsel är egentligen ingen match för en sån här jycke, om han vill ta sig över). Längs tomtens ena långsida finns dock en 60 cm hög stenmur från 1800-talet. Denna mur är skyddad dvs ingen åverkan får ske. Här är det lämpligt med en provisorisk lina. Nu har jag byggt stativ av trä som kan hålla linan eftersom även marken är full av stenbumlingar. Har inte lyckats få ner något spett än, men trägen vinner. Jycken har dessutom gjort stora framsteg och kan nu röra sig bättre på promenaderna med löplina och inkallningsövningar.
 
Hittade mitt gamla inlägg och flinar lite. Jycken ifråga for för ett par veckor sedan till Nangiala. Saknaden är stor. Vad jag kommer ihåg fick han en kyss av stängslet ett par minuter efter att det monterats. Därefter testade han aldrig mer. Han fick 8 år med fri tillgång till hela tomten.
Sedan finns det besserwissar härinne som tror sig veta bättre men för min del - och för jyckens naturligtvis - är detta en ypperlig lösning. Inte bara för oss som väljer äldre omplaceringshundar.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.