Hej!

Jag planerar en ombyggnad av köket och försöker skissa lite på hur man vill ha allt, däribland elen. Jag har gjort en skiss över köksväggen som säkert lämnar en hel del att önska av er som ritar el lite mer professionellt, men jag hoppas den är förståelig i en ev. dialog med elektriker (filen bifogad i PDF-format)

Jag undrar lite vad ni tycker om placering av uttag och annat?

I ena hörnet av köket kommer det sitta två kopplingsdosor; En för en 1-fasgrupp (avsedd för DM och belysning) och en för en 3-fasgrupp (1 fas till 230V ugn och 2 faser till 230V spis). Från dessa dras separata VP-rör till uttag och/eller nya kopplingsdosor.

Det jag undrar mest över är egentligen placeringen av dosor för att tillgodose belysning under väggskåpen (troligtvis 12V spotlights, men skulle kanske även kunna vara lysrör).

Tack för svar!

//Niklas
 
För belysning under väggskåp används oftast inte kopplingsdosor utan bara rörutlopp. Dessa brukar mynna ut 140 cm över färdigt golv för det är där överskåpen hamnar. Men om du ska ha 12V-spottar kanske du vill ha trafon gömd ovanför överskåpen. Då är det ju lämpligare att ha rörutloppen där.

Sen tycker jag att man bör ha diskmaskinen på en egen grupp.
 
Du ska inte ha micro i högskåpet också?
 
Sitter och funderar på hur du ritat in kopplingspunkterna (3st) i "väggskåpsdelen". Ett alternativ är väl att man drar slang till en av A-dosorna sen syr mellan till nästa A-dosa (för uttagen) Separat dragning från K-dosa till DM.

Om du nu ska ha hörnboxar räcker ju rörutlopp istället för A-dosor.

Rörutlopp till bänkbelysn från k-dosa, är en lösning eller om det sitter hörnbox kan du dra ner en tändning ut från dessa.

Alla sätt är bra, utom dom dåliga ! :)
 
Om du kör kaffebryggare samtidigt som du diskar så lär 10A-säkringen lösa ut!

En separat grupp för hela bänken är nog en bra idé. Belysning som inte har uttag på sig kan sitta på samma matning som diskmaskin, men uttag är ingen bra idé.

P.S. fundera på om du kanske vill ha "hörnuttag" mellan vägg och överskåp istället för uttag direkt på väggen - snyggare men lite svårare att komma åt uttagen. Jag som egentligen är emot allt där design går före funktion skulle nog ändå valt sådana uttag.
 
http://lmgtfy.com/?q=h%C3%B6rnbox

"Om du nu ska ha hörnboxar räcker ju rörutlopp istället för A-dosor. "

Är i princip samma som "P.S. fundera på om du kanske vill ha "hörnuttag" mellan vägg och överskåp istället för uttag direkt på väggen - snyggare men lite svårare att komma åt uttagen. Jag som egentligen är emot allt där design går före funktion skulle nog ändå valt sådana uttag."

Men jag är inte bitter. :)
 
Hörnboxar, BLÄÄÄÄ!
 
Tack! för alla tips.

Hmm...ja, DM, belysning och uttag kanske blir för mastigt för en 10A. Får tänka om där.

Vad gäller hörndosor tycker jag nästan att det ser mer genomarbetat ut med infällda uttag mitt på vägg, men det kanske bara är jag? Hörndosor är så klart ett alternativ också.
 
Mnor skrev:
Hörnboxar, BLÄÄÄÄ!
:O:O :)

//Patrik
 
Om man inte har tillgång till fler grupper i köket, skulle det kanske funka bättre om jag tog DM och bänkbelysning på egen 10A-grupp och låter ugn och vägguttag dela på en 16A-matning (230V)?
 
Titta först på möjligheten att dra fram fler grupper. Ugnen bör inte dela grupp med något annat.
 
Vange80 skrev:
Om man inte har tillgång till fler grupper i köket, skulle det kanske funka bättre om jag tog DM och bänkbelysning på egen 10A-grupp och låter ugn och vägguttag dela på en 16A-matning (230V)?
Eftersom du verkar ha trefas så kan du dra fram trefasgrupp i något av rören som idag är en enfasgrupp, och dela de tre faserna i en dosa, t.ex. 10A diskmaskin, 10A bänkbelysning+uttag och 10A mikro, eller hur du nu vill dela upp det.

(En mikro drar inte 10A själv, däremot drar en vattenkokare 10A, så det är bättre att kaffebryggare+mikro körs på en grupp och vattenkokare på en egen grupp, ifall du tänkt köra just mikro, kaffebryggare och vattenkokare).
 
Eftersom du verkar ha trefas så kan du dra fram trefasgrupp i något av rören som idag är en enfasgrupp, och dela de tre faserna i en dosa, t.ex. 10A diskmaskin, 10A bänkbelysning+uttag och 10A mikro, eller hur du nu vill dela upp det.

(En mikro drar inte 10A själv, däremot drar en vattenkokare 10A, så det är bättre att kaffebryggare+mikro körs på en grupp och vattenkokare på en egen grupp, ifall du tänkt köra just mikro, kaffebryggare och vattenkokare).
Nu börjar vi snacka! Det är ju såklart en alldeles lysande idé och kräver ju i så fall bara att jag drar en extra kabel (det är initialt ett utanpåliggande montage) / ett extra rör från centralen. Då har jag ju i köket tillgång till 2*16A för spis, 1*16A för ugn och 3*16A för uttag, DM, mikro, belysning. Det måste ju räcka.
 
Ursäkta om jag dämpar din begistring då: :(
Kan du dra en extra kabel/rör från centralen kanske du kan dra flera?
Trefasgrupper för allmänbruk bör man inte använda slentrianmässigt - det finns en del fallgropar som kan orsaka olycksfall och brand om den inte utförs helt korrekt. Sök på forumet. För att göra en lång historia kort, så rekommenderar jag att använda enfasgrupper i första hand.
 
Ja, om du kan dra fler slangar/rör så dra fler enfasgrupper.

Oavsett vilket så är 10A nog en bättre idé än 16A till uttag, DM, mikro, belysning o.s.v.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.