D Daniel 109 skrev:
Är el en anläggning eller struktur?
Elnätet är infrastruktur, elen är det inte.
Lite som att järnväg är infrastruktur, men tåg är det inte. (Fast utan tåg är järnväg rätt oanvändbart…)
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Lite som att järnväg är infrastruktur, men tåg är det inte. (Fast utan tåg är järnväg rätt oanvändbart…)
Precis!

Det spelar ju knappast någon roll om man har "kontroll & äger kablarna" som går till sjukhusen & skolor mm, om man inte har kontroll på att något faktiskt producerar el när man behöver, där man behöver.

Blir ju INGET utan båda ingredienserna.
Och jag tycker kontroll på elen tillhör våran infrastruktur alla dar i veckan.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vägar är inte till någon nytta utan bilar. Men jag tycker inte att staten ska ha monopol på bilar.

Järnvägen är ett statligt monopol, men tågen är det inte.
 
Z Zodde skrev:
Jag låtsas däremot inte veta nåt jag inte har koll på, nåt du borde ta efter, för hela trådens bästa.
För ett år sen låtsades du veta då du påstod "VF är ett affärsdrivande verk", 8/1-22 skrev du det om jag minns rätt.
 
D Daniel 109 skrev:
Vägar är inte till någon nytta utan bilar. Men jag tycker inte att staten ska ha monopol på bilar.
Vägar kan man promenera på, cykla på, köra moped, bil, husvagn, mc, lastbil eller skateboard på, så NEJ staten ska inte äga alla människor och rullande fordon i Sverige.

MEN.....Järnvägen är ett specifikt & unikt "nätverk" enbart för en typ av "fordon" men för många olika ändamål, så det är en helt annan sak!
 
Varken på vägar eller järnvägar finns den något monopol på fordonen. Vägarna är infrastrukturen, fordonen är det inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
För ett år sen låtsades du veta då du påstod "VF är ett affärsdrivande verk", 8/1-22 skrev du det om jag minns rätt.
Då minns du fel.
Du påpekade felet januari 2022 efter att ha nagelfarit mina inlägg flera år tillbaka för att hitta nåt å ta mig på. Tror jag skrev det 2019 eller 2020.
Är det enda misstaget jag gjort är jag faktiskt ganska stolt.
Att jag felaktigt kallade VF ett affärsdrivande verk i en bisats är väl ganska långt ifrån att utge sig för att kunna saker man inte kan. Jag har sannolikt kallat andra saker inkorrekt också som du lär finns om du letar.

Tror jag en gång skrev statsminister Andersson fastän hon avgått.
Kallat Storbritannien för UK har jag också gjort

Anteckna de 2 misstagen också så kan du påminna mig i 2025…:rofl:
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Varken på vägar eller järnvägar finns den något monopol på fordonen. Vägarna är infrastrukturen, fordonen är det inte.
EU definierar kritisk infrastruktur som: Anläggningar, system eller delar av dessa belägna i medlemsstaterna som är nödvändiga för att upprätthålla centrala samhällsfunktioner, hälsa, säkerhet, trygghet och människors ekonomiska eller sociala välfärd och där driftsstörning eller förstörelse av dessa skulle få betydande konsekvenser i en medlemsstat till följd av att man inte lyckas upprätthålla dessa funktioner.

Hur ska vi kunna "upprätthålla centrala samhällsfunktioner, hälsa, säkerhet, trygghet och människors ekonomiska eller sociala välfärd" utan att kontrollera hela "el-kedjan" ?

Ska vi för exempel vid krig eller andra "katastrofer" lita på investerarna "goda vilja" eller
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
På samma sätt som vi räknar med att vi kommer att ha mat. Något som är klart viktigare.
 
D Daniel 109 skrev:
På samma sätt som vi räknar med att vi kommer att ha mat. Något som är klart viktigare.
Läkarnas tumregel för hur länge en välnärd vuxen människa överlever utan att äta är 40 dygn, och många regioner planerar eller har redan infört reservlager Västerås för ex

Ju fler viktiga "levnads-komponenter" som vi i Sverige helt lämnar över ansvaret på "till andra", ju fler kaos/lidande/misär kommer det att bli för folket vid en riktig allvarlig krissituation.

Det var ingen tillfällighet att Sverige i väldigt många år fram till en bit in i 2000-talet b.la hade stora beredskapslager
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Staten subventionerar inte något marknads pris…
De ger stöd till vissa konsumenter, vilket i teorin mycket riktigt borde innebära att konsumtions minskningen inte blir fullt så stor som den annars blivit.
Kallar det dock ej manipulation av marknadspris, aldrig hört det tidigare heller. Isåfall skulle varje ändring av olika skattesatser i direkt lr indirekt relation till elkonsumtion (som i samma grad påverkar efterfrågan)också vara manipulation.
Självklart står det var och en fritt att lägga precis vilken tolkning som helst i ordet manipulation, jag håller mig till det vedertagna.
Jag skrev inget om manipulation. Ditt påstående var att stöd till konsumenter inte påverkar prisbilden vilket beroende på priselasticieteten är felaktigt. Om alla länder gav stöd till konsumeter för elkostnaden så skulle efterfrågan på el öka och därmed också priset.
 
Det beror ju på hur stödet utformas. Det Svenska stödet har mycket liten prispåverkan med dan det Norska har en stor prispåverkan.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
J jawen skrev:
Marknad som inte fungerar så säger du som om det vore vilken marknad som helst!
Finns det NÅGON marknad som tar något som helst samhällsansvar?
Eller ska ALL marknad "försäkras" av staten?....Så staten får gå in med våra skattepengar & "rädda" samhället, medans kapitalet forsar ut till b.la andra länder?

El är en viktig "infrastruktur", den är nödvändig för landets utveckling.
Ska man ens låta utländska företag äga "infrastruktur" i Sverige?
Alla utländska intressen i inhemska energibolag gör att marknaden inte får några incitament för att skapa mer el i situation som råder, då detta påverkar prisnivån som dom gärna vill hålla uppe.
Daniel o Zodde upprepar ständigt att elmarknaden fungerar som den gör pga någon naturlag, men vi matar på med exempel hur andra marknader fungerar och då är det enda de kan klämma ur sig att el är en färskvara.
Precis som det var den enda färskvaran som handlades på någon marknad i hela universum.
Tröttsamt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Jag skrev inget om manipulation. Ditt påstående var att stöd till konsumenter inte påverkar prisbilden vilket beroende på priselasticieteten är felaktigt. Om alla länder gav stöd till konsumeter för elkostnaden så skulle efterfrågan på el öka och därmed också priset.
I teorin har du rätt. Sorry om jag blandade ihop dig med nån annan som påstod att elstöd var prismanipulation.
 
P Pligg85 skrev:
Det är ju så börsen fungerar. Priset är vad någon vill betala och om folket vet om priserna och ändå konsumerar så accepterar de det.
Vi vet att det är dyrt men prioriterar det ändå och då sticker priserna.
Fel. Aktiebörsen fungerar inte alls som elbörsen.
Om jag vill köpa en aktie gör dubbla priset så säljer alla tills min order är fylld, sedan sjunker priset igen.
Så blir det inte på elbörsen.
Och plastliberalerna gillar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.