Din majoritet har ingen rimlig alternativ lösning på problemet. Att det är många som tycker en sak betyder inte att det är rätt. Det finns ett och annat osmakligt exempel på det.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
90% av tillfällena närjag lämnar är närni drar fram halmdockor. Få finns det ingen anledning att fortsätta diskussionen.

Du kan inte ha läst mycket av vad jag skriver om du är 99% säker på att jag bor i lägenhet.
Jag drar inte fram några "halmdockor" , utan det är när du påstått felaktiga saker så som att stabil/billig/energi INTE varit en direkt avgörande faktorför Sveriges välfärd, då fluktuerar du runt i andra saker & lägger vikten i dina ord där.

Sedan har jag läst allt du skrivit sedan jag kom till tråden, men inte fått en uppfattning om att du bor i hus.
OCH om du nu bor i hus, så är med 99% sannolikhet din inkomst ( eller er samlade inkomst) så pass stor att elpriserna i Sverige inte påverkar dig/er överhuvud taget.

Jag själv har varit både "rik & fattig", det har gjort mig ödmjuk för andras situation & jag känner stor empati nu för alla som drabbas riktigt illa.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
”]Tror du på allvar Zodde att "den stora majoriteten" uppskattar att du konstant försvarar att elpriset "är som det ska vara när vi är med i EU" ??
Ok
Upp till bevis.
VAR Har jag ”konstant försvarat att elpriset är som det ska vara när vi är med i EU”??

Ge exempel på detta konstanta försvarande…?
Du försvarar elmarknaden som "frisk" marknad som Sverige nu drabbas extremt hårt för.
Du tycker det är "naturligt/självklart" att gaspriser ( som Sverige inte ens behöver) dragit upp elpriserna även här.

Försvarar marknadsekonomi inom "alla" sektorer.

Jag har nog inte läst dig skriva något som skulle kunna kan få ner Svenska elpriser, utan du försvarar "systemet" konstant.

Vilka signaler tycker du själv att det ger?
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Jag gav dig en förklaring till varför jag inte håller med om att billig vattenkraft är den dominerande orsaken. Det finns en hel massa orsaker och jag listade en hel del. Inklusive vattenkraft. Du har fått ett svar men underkänner det utan argument. Norge har mer vattenkraft, men blev rikt först när olja hittades. Då har de även många av övriga fördelar som vi har.

Jag är fullt medveten om att många drabbas hårdare än mig. Även om jag inte är så priviligerad som du tror. Jag har definitivt empati för dem. Men jag köper inte era lösningar.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Din majoritet har ingen rimlig alternativ lösning på problemet. Att det är många som tycker en sak betyder inte att det är rätt.
Precis därför har vi nu en Borgerlig regering som sitter och blåser såp-bubblor på Harpsund ;), medans Ebba sitter & sminkar sig för fina selfies på Instagram och Jimmie & Johan käkar varmkorv & dricker whiskey......Gratis
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du försvarar elmarknaden som "frisk" marknad som Sverige nu drabbas extremt hårt för.
Du tycker det är "naturligt/självklart" att gaspriser ( som Sverige inte ens behöver) dragit upp elpriserna även här.

Försvarar marknadsekonomi inom "alla" sektorer.

Jag har nog inte läst dig skriva något som skulle kunna kan få ner Svenska elpriser, utan du försvarar "systemet" konstant.

Vilka signaler tycker du själv att det ger?
Visa VAR jag försvarar dagens elpriser…?
Jag förklarar varför det blivit så men har samtidigt sagt att det absolut måste in akuta stödåtgärder. (Som i Norge)

INGA system är byggda för att klara force majeure vilket ett Europeiskt krig måste anses vara.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag gav dig en förklaring till varför jag inte håller med om att billig vattenkraft är den dominerande orsaken. Det finns en hel massa orsaker och jag listade en hel del. Inklusive vattenkraft. Du har fått ett svar men underkänner det utan argument. Norge har mer vattenkraft, men blev rikt först när olja hittades. Då har de även många av övriga fördelar som vi har.

Jag är fullt medveten om att många drabbas hårdare än mig. Även om jag inte är så priviligerad som du tror. Jag har definitivt empati för dem. Men jag köper inte era lösningar.
Precis där med!

Norge har också haft bra möjligheter till vattenkraft men inte "lyckats" få till det före oljans intåg i landet, det säger en hel del om hur mycket det kräver för att skapa "välfärd"!

Det är Sveriges elektriska omställning (framför allt ifrån 1893) som kunde skicka iväg billig/stabil el långa sträckor, och på så sätt bygga upp en storindustri ÄVEN långt ifrån vattendrag.
Med den skapades arbeten/bättre levnadsförhållanden, skatter, friskare människor, fler människor, bättre hälsa samt allt övrigt som kom med när Sverige "tjänade" pengar storskaligt.

Sedan hakar du upp dig på att "olika" förslag inom elmarknad inte fungerar enligt dig, men du kommer aldrig själv med något förslag som kunde "hjälpa" Sveriges situation från nuvarande situation.

Varför gör du aldrig det?
 
Z Zodde skrev:
klara force majeure
Gasmarknaden och krig i andra länder långt ifrån Sverige har ALDRIG förut räknats som force majeure, så varför skulle det ske just i detta fall ?
 
Z Zodde skrev:
Visa VAR jag försvarar dagens elpriser…?
Försvarar man dagens elmarknad som sker i Sverige, så försvarar man också elpriserna.
Försvarar man elmarknaden över lag, så försvarar man också åter igen elpriserna.

För just elmarknaden i EU skapar dessa priser
 
D Daniel 109 skrev:
Det har jag gjort.
Måste jag missat i så fall & det kan inte varit "flera", då alla inlägg ifrån dig har varit "rättelser" av andras inlägg eller bara korta meningar "att idén människor föreslår" inte fungerar.
 
J jawen skrev:
Gasmarknaden och krig i andra länder långt ifrån Sverige har ALDRIG förut räknats som force majeure, så varför skulle det ske just i detta fall ?
Långt från Sverige…??? Landet som invaderar ligger närmare Sverige än t.ex. UK och Frankrike. Det är närmaste kriget sen WW2.
Du säger att gaspriset aldrig tidigare påverkat…???
Kanske beroende på att det varit relativt stabilt i 50år?
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J jawen skrev:
Försvarar man dagens elmarknad som sker i Sverige, så försvarar man också elpriserna.
Försvarar man elmarknaden över lag, så försvarar man också åter igen elpriserna.

För just elmarknaden i EU skapar dessa priser
Om kärnvapenkrig skulle bryta ut och all import av livsmedel skulle stanna av hade du varit en av dom som sagt att Sverige aldrig skulle upphört att vara 100pct självförsörjande…
 
Z Zodde skrev:
Det är närmaste kriget sen WW2
Jaha, och vem bestämmer om det är "force majeure" bara för den anledningen du nämner?
Sverige är inte under hot!

Krig pågår runt om i världen konstant utan att "myndigheter/länder försöker köra force majeure-tricket

Z Zodde skrev:
Du säger att gaspriset aldrig tidigare påverkat…???
Kanske beroende på att det varit relativt stabilt i 50år?
Spelar ingen som helst roll, då Sverige inte är beroende av gas & inte bör inkluderas över huvud taget i gasmarknaden.
Och ska Sverige straffas för marknader som vi inte själva ens använder, så kan EU börja ta betalt för vilken marknad som helst = Helt åt helsike fel
 
Z Zodde skrev:
Om kärnvapenkrig skulle bryta ut och all import av livsmedel skulle stanna av hade du varit en av dom som sagt att Sverige aldrig skulle upphört att vara 100pct självförsörjande
Jag har ALLTID i mitt liv tyckt att Sverige ska fortsätta vara HELT självförsörjande på livsmedel vi själva kan bruka, när över 200 bönder i månaden i 10-tals år fick sluta/gick i konkurs....Vansinne enligt mig!

Kärnvapenkrig har jag ingen erfarenhet av förutom WW2 & en helt del experiment med kärnvapen, men tror fullt kärnvapenkrig gör att det inte spelar så stor roll hur självförsörjande landet är då inte många överlever särskilt länge.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.