Ja, men de har definitivt ingen manipulerad intern marknad som Hullefar menar att är normalt för andra varor.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att vissa länder som subventionerar vissa varor för att hålla befolkningen nöjda är inget vi bör ta efter.
Tja, det tycker du, men det tycker inte jag.


G OMathson skrev:
Fast Norges stat har väl en väldigt stor oljefond som tillhör medborgarna i Norge och ingen annan?
Ja precis, Norge har ju bara valt att ta vinsterna från den statliga oljan och lägga den i en fond istället för att sänka bensinpriserna, ett mycket vettigt val.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du skulle ju kunna titta på din egen länk tex.
[bild]
Du är rätt sanslös & helt hopplös att ha dialog med!
Du skriver att jag själv länkat svaret, sedan har du ringat in "Bostäder & Service" ??

Om jag med fakta vill tala om hur många % av Sveriges elproduktion som går till Sveriges bostäder, så är väl service ointressant eller!...Och talar ju absolut inte om hur mycket % våra bostäder använder.

Och om det inom service ingår bland annat transporter, offentlig service (till exempel sjukhus) samt hotell, handel och byggverksamhet.....Vilken del blir då kvar till bostäder!

Jag vill ju med fakta dela med mig i denna tråden, tvärtom dig som bara "lullar på" med personliga åsikter.& aldrig kan styrka dina påståenden.

Du Daniel kör på i DITT spår konstant, men du är inte särskilt lyhörd
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du är rätt sanslös & helt hopplös att ha dialog med!
Du skriver att jag själv länkat svaret, sedan har du ringat in "Bostäder & Service" ??

Om jag med fakta vill tala om hur många % av Sveriges elproduktion som går till Sveriges bostäder, så är väl service ointressant eller!...Och talar ju absolut inte om hur mycket % våra bostäder använder.

Och om det inom service ingår bland annat transporter, offentlig service (till exempel sjukhus) samt hotell, handel och byggverksamhet.....Vilken del blir då kvar till bostäder!

Jag vill ju med fakta dela med mig i denna tråden, tvärtom dig som bara "lullar på" med personliga åsikter.& aldrig kan styrka dina påståenden.

Du Daniel kör på i DITT spår konstant, men du är inte särskilt lyhörd
Det du har läst är bildtexten
”Industri och service med mera står för majoriteten av elanvändningen i Sverige, totalt 95 procent. I service ingår bland annat transporter, offentlig service (till exempel sjukhus) samt hotell, handel och byggverksamhet.”

Tittar man på bilden ser man tydlig att de saknade 5% som du tolkar som bostäder är ”el- gas- och värmevärk samt järnväg och kollektivtrafik.

Det är ju tråkigt att du tycker att det är hopplöst att diskutera med mig.
 
27 % av elen år 2020 gick till bostäder enligt SCB-sidan.

EDIT: eller 19,6 % om man inkluderar exporten i den totala förbrukade elen.
 
B b8q skrev:
Det är Daniel 109 som hävdar att elmarknaden är en marknadsekonomi…
OK, betyder det att du tycker att elmarknaden inte är /inte bör vara en marknadsekonomi?
 
U uplj skrev:
OK, betyder det att du tycker att elmarknaden inte är /inte bör vara en marknadsekonomi?
Att den inte är det fullt ut (eftersom det finns överföringsbegränsningar och kabelpositioner som styr vilka som kan köpa och hur mycket), och inte heller BÖR vara det, eftersom el är nästintill ett grundläggande behov.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
OK, betyder det att du tycker att elmarknaden inte är /inte bör vara en marknadsekonomi?
Den borde inte vara utsatt för marknaden, nej.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det att subventionera något land att exportera något med stor vinstmarginal?
Det var en ny definition av subvention.
Det är snarare en modern form av kolonialism. Men dat har du väl heller inget problem med.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Samma sak med regnskogarna som så många kallat jordens lungor som förser oss med syre.
Lungor tar upp syrgas ifrån luften och släpper ut koldioxid
 
V videopac skrev:
Den borde inte vara utsatt för marknaden, nej.
Marknadsmässiga inslag är ju ok, men som det fungerar nu är ju helt bisarrt.
Bara dumliberaler försöker fortfarande försvara ett så uppenbart dysfunktionellt system.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Marknadsmässiga inslag är ju ok, men som det fungerar nu är ju helt bisarrt.
Bara dumliberaler försöker fortfarande försvara ett så uppenbart dysfunktionellt system.
Så, en gång till. Hur tycker du att det borde fungera?
 
D Dayangel skrev:
Är det något vid sidan av el som EU inte suger ur lilla Sverige? Vi är väl i princip nettoexportör på det mesta förutom folk från tredje världen då
Sverige är ett exportberoende land där EU är vår största exportmarknad före USA. Det är denna exporten vi har levt av och som har skapat vår välfärd. Du får det att låta som något dåligt.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så, en gång till. Hur tycker du att det borde fungera?
Dels måste en proffessionell analys göras av hur mkt kablar som bör finnas över olika gränser. Sedan en anpassning enligt Bekenmodellen eller någon annan så att länder med gränsövergångar med mycket överföringskapacitet inte drabbas negativt när det råder extrema prisnivåer i det importerande landet.
Ett sätt skulle vara att justera 70% regeln lokalt utifrån hur mkt kapacitet kablarna har i relation till de två markander de går emellan.
Det kan inte vara rimligt att marknaderna i två grannländer förändras för evigt över en natt pga en extra förbindelse byggs och hade någon varnat för detta så hade nog poltikerna varit lite mer försiktiga med att ge tillstånd till höger o vänster för nya förbindelser.
Nu kan de skylla på att de inte kunde ana dagens situation.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
HeligBirma HeligBirma skrev:
Sverige är ett exportberoende land där EU är vår största exportmarknad före USA. Det är denna exporten vi har levt av och som har skapat vår välfärd. Du får det att låta som något dåligt.
Så du menar att Sverige har skapat sin välfärd genom att sälja el til andra länder!....Bullshit!

Sverige har genom tiderna haft många av världens största företag som till största del bidragit till Sveriges välfärd.

Ericsson, Boliden, SKF, Sandvik, Kockums, Alfa laval, Astra, AGA, Stora Kopparbergs Bergslags AB,
Asea/ABB, Electrolux, Atlas Copco, Tetra Pak, Volvo, Scania, Assa Abloy, osv osv.

Elpriset har varit 10-40 öre fram till 2020



upp_mindre2_rod.svg
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.