B
Maskintok skrev:
blanda inte ihop ved förbränning med oljebränning.
Det är inte samma sak och kommer aldrig att vara.

Så den som värmer sitt hus och familj med ved gör en bra sak för Sveriges framtid.
Va? :thinking: hur menar du att jag gjort det?
 
A
B Bus1t skrev:
Va? :thinking: hur menar du att jag gjort det?
inte ordagrant men du la veden i samma korg som oljan..
Blir inte bra i miljöhänsyn.. ;)
 
B
Maskintok skrev:
inte ordagrant men du la veden i samma korg som oljan..
Blir inte bra i miljöhänsyn.. ;)
Nää då läste du fel. Förklarade grovt hur uppvärmning av svenska hushåll sett ut historiskt =)

Har själv, gått från olja, till el, till ved och nu till VP i samma hus över åren =) (har ved och VP nu )
 
A
B Bus1t skrev:
Nää då läste du fel. Förklarade grovt hur uppvärmning av svenska hushåll sett ut historiskt =)

Har själv, gått från olja, till el, till ved och nu till VP i samma hus över åren =) (har ved och VP nu )
Nä jag läste inte fel utan tolkade texten annorlunda än vad du avsåg.

dvs när ved stod före olja på rad så tolkade jag det som att du klumpade ihop alla andra källor av energi till en klump..
medans elen var för sig...

Ursäkta mitt misstag
 
  • Gilla
Bus1t
  • Laddar…
MultiMan
S Staffan-N skrev:
Jag tror att du kanske har missuppfattat konceptet "demokrati"?
Vi har för närvarande, enligt min mening, ingen fungerande demokrati efter först en December- och sedan en katastrofal Januariöverenskommelse. Jag hoppas personligen att jag ska återfå förtroendet för vårt politiska system igen, och det finns vissa ljusglimtar här och var, men det kommer antagligen ta lång tid om det sker.

Åren med en S/Mp-minoritetsregering har varit skadligare för Sverige än något annat jag upplevt under de ca 50 år jag varit politiskt medveten.
 
  • Gilla
fribygg och 7 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vore riktigt dåligt om Putin lyckas "införliva" Kazakstan så han får ytterligare pjäser på det politiska schackbrädet att spela med.
Dåligt för vem? Och varför?
 
A
H Hamstraren skrev:
Dåligt för vem? Och varför?
En helt annan fråga än vad denna tråd handlar om.. Då den ät ytterst politisk. dessutom..
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Maskintok skrev:
En helt annan fråga än vad denna tråd handlar om.. Då den ät ytterst politisk. dessutom..
Och du tror denna tråd inte handlar om politik?
det finns 100 anledningar till varför fakturan för El ser ut som det gör, men den ända intressanta är Svensk Politik och politiker.
Gör rent hemma innan du börjar städa runt andras hem. Sverige är expert på att städa andras hem medan sitt eget hem blir risigare för varje dag. Man skulle tänka sig 100 artiklar om dagen i media om elpriset men istället är Kim Kardashians röv ,Ryssen, och corona och Borats hemland mer intressant... det är extremt komiskt.
WE LIVE IN A SOCIETY
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
A
H Hamstraren skrev:
Och du tror denna tråd inte handlar om politik?
det finns 100 anledningar till varför fakturan för El ser ut som det gör, men den ända intressanta är Svensk Politik och politiker.
Gör rent hemma innan du börjar städa runt andras hem. Sverige är expert på att städa andras hem medan sitt eget hem blir risigare för varje dag.
Vad rör denna fråga vårt inhemska energi pris?
Hur påverkar denna situation Europas brist på energi?

Hur påverkar denna situation att vi har dåliga nät i Sverige?

För att frågan med energi är politisk så betyder inte det att all politik är att blanda in..

Detta handlar om helt andra saker än energiskatt och nedlagda kärnkraftverk..

Vad hon har för rumpa eller ej bryr jag mig inte om, ej heller ryssen i dessa frågor då de inte aktivt påverkar vårt pris, det är Asien som står för den påverkan...
nordstream II bör vara klar i dessa dagar och kommer då minska behovet inom kort.
vilket bör ge positiv effekt på det inhemska priset..
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Norge agerar efter en inhemsk marknad..
Det gör inte vi.. vi har samma inhemskt pris som för export... Vilket blir galet..

Vad brottslighet har med denna fråga är jag frågande till.. :thinking:
Ingenting till synes utom sättet att bemöta problem. Medan grannländernas politiker agerar(!) våra ”tillsätter utredningar”
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
November 6300:- (all-time-high)
December 12683:- (chock horror)
Elområde 3. Förbrukning 3900kwh.

70-talsvilla på ca 170kvm med luftvärmepump och några direktvärmande element i sovrummen. Eldar ved hela dagarna för att värma upp större delen av nedervåningen. Har golvvärme i badrummet och vid entrén. Moderna vitvaror och mycket LED belysning.

Att Sverige ska vara föregångsland på alla behjärtansvärda plan kommer bli vår nations undergång.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Nu så fick jag räkningen på förbrukningen med. Allt som allt cirka 8600 kr. 2500 kWh använda. Villa byggd 1963 med inredd och uppvärmd källare. Bergvärme men som fått mycket stöd av elen då vi haft flera nätter runt -20.
 
  • Älska
Byggahus2019
  • Laddar…
A
M Michael_P skrev:
Ingenting till synes utom sättet att bemöta problem. Medan grannländernas politiker agerar(!) våra ”tillsätter utredningar”
Japp det är ett gammalt talesätt för politiker.. man kastar bort pengar så det ser ut som om man gör något..

Men i själva verket händer det inte mycket.
Men vi har inte samma syn.. Eller jo folket har samma syn på demokrati som regeringen i Norge.. Men inte våra politiker...
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
A
min elräkning för december..

462 kWh 74.08 öre per kWh..
342 kr exkl moms..
Så det blir 90.56 kr i. moms.

totalt 432.56 kr att betala..
rörligt avtal..

alltså billigare än november som låg på 445 kr... inkl moms..

vedvärme och eldning för varmvatten gör skillnad.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
A
till min förbrukning tillkommer en nätfaktura på 684 kr totalt.

vilket ger en summa av 1116.56 kr totalt.
Så jag hade kalkylerat med ca 1000-1200 kr för el i december.. Men eftersom mitt avtal har vattenkraft som producerar så blir mitt pris lågt i område s2..
Och jag får då en total kostnad ungefär som jag hade tänkt mig för förbrukningen..

Ursäkta om jag är som en nål i ögat på er i s3s4... Det var aldrig min avsikt.
Men börja att fundera på andra värmekällor än de som drar el.. det gör skillnad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.