Så har jag bokat in att sotaren kommer och tittar på vår murstock på måndag, håller tummarna för positiva besked!
 
BjörnBygg skrev:
Vi bor i ett litet hus som från tidigt 1900 tal som idag värms upp enbart med eldriven golvvärme, och eftersom elräkningen har nått i mitt tycke orimligt höga nivåer med tanke på husets ringa storlek så misstänker jag att det har delvis att göra med golvvärmen. När temperaturen sjunker under -10 är inomhustemperaturen dessutom bara runt 16-17 grader.

Lite fakta:
Boyta 68kvm fördelat på 1 plan + källare och loft.
2-glas fönster som tätats nyligen.
Väggar ca 50cm tegel
Elförbrukning vintertid ca 2500kW/ månad

Min fundering är om man kan sänka förbrukningen genom att koppla ur golvvärmen och sätta in elradiatorer istället??

Det finns även möjligheter att sätta in en braskamin.

Tacksam för synpunkter! :):)
Hej jag håret stort sutteräng hus rejält byggt 1974, golvvärme i ca 100m2 i sutteräng vån vara av ca 65m2 används varmt först med golvörne el och nu med luft luftvärmepump (Lvp)

Och 130 m2 uppe som värms med luft luftvärme pump.

Även garage och verkstad värms till ca +5c med Lvp Jula billiga modellen .

Innan Lvp var det 36000kwh pp året nu under 18000kwh.

Med en Lvp uppe c 26000kwh.

Per mån 700 kwh/mån sommartid 1500 höst vår 2000 mild vinter och upp mot 4000kwh kalla månader som förra vintern dec -2010 och Jan feb 2011
Golvvärme suger mycket även när det ej är kallt, Lvp bra bom ej kallare än -20 och elda när det är kallt.

Jag eldar ca 10m3 ved i öppen spis ned bra,hjältar som flyttar värmen.

Skulle de senaste två vintrarna satsat pp panna och pannhus eller kakelungnspannan vatten buren värme värmer överallt och när det behövs,som mest... Gör vattenburet golvvärme och flältkonvektor element så slipper du kostade för attcdra element i ca 70 m2 räcker ju ett om öppet kanske golvvärme i sovrum badrum kök eller din planlösning säger.

Ved värmer gott oavsett... /björn
 
golvvärme är aldrig effektiv då den ökar förbrukningen markant i äldre hus.

den är fysiologiskt felaktig för människan. kroppen är gjord för kalla fötter och varmt huvud. man kan få problem med syresättningen i hjärnan då blodcirkulationen blir för stor i fötterna.

byggmässigt felaktig då den motverkar normal fuktspridning.

den är dock bra i hall och badrum då fukt torkas upp snabbt men det är utrymmen man ej vistas längre tid i.

kör med vanliga elradiatorer om du inte kan få in en värmepump. kanske en mindre frånluftsvämepump som inte syns utifrån kan vara ett alternativ. fast detta blir då ett helt projekt.
 
R Göran skrev:
den är fysiologiskt felaktig för människan. kroppen är gjord för kalla fötter och varmt huvud. man kan få problem med syresättningen i hjärnan då blodcirkulationen blir för stor i fötterna.
Det får du gärna utveckla lite. Man fryser lättare om fötterna eftersom kroppen prioriterar att hålla huvudet varmt, men varifrån har du fått att kroppen är gjord för kalla fötter? För egen del tror jag inte det är nyttigt att frysa om någon kroppsdel.

Erik
 
Det är inte länge sedan i människans evolution, som vi lämnade grottorna. Människan är i stort konstruerad idag som då. Evolutionen har visserligen gjort att fysisk kraft har fått ge vika för intelligens men kroppen är i stort densamma. Och på grottiden hade man för det mesta inga skor utan det var kalla fötter på kall mark, som gällde. Ökar blodcirkulationen i fötterna pga varmare fötter så går mer syre dit (syreupptageningen i relativ vila är ju konstant) på bekostnad av syretransport till huvudet. Detta är ingen optimal lösning och i harnesk med människans konstruktion. Samma sak gäller med den manliga organet som skall ha ett antal lägre grader för att fungera tillfredsställande i sina uppgifter.

Alltså barnens läxläsning blir bättre med kallare golv/fötter och varmare huvud.
 
Kolla in denna pryl. Luft/luftvärmepump utan utedel.
 
R Göran. Om du velat säga att människor av angivna skäl tål att ha kalla fötter hade jag inte protesterat. Det är inte samma sak som att det är bra. Varför är det i så fall obehagligt med kalla fötter? Det finns många saker som människor gjorde på stenåldern utan att det därför är nyttigt.
 
Ja jag har ju inte hittat på detta. De som överlevde enligt Darwins teori var ju de som kunde anpassa sig till miljön. Och miljön i Europa har sett likadan ut under årtusenden efter istiden.

Utan god syresättning av hjärnan presterar vi sämre. Dirigeras mer blod till fötterna så minskar syresättningen i hjärnan.

Har vi varmare kring mannens snopp än kroppen i övrigt så minskar fertiliteten. Detta är ju inga hemligheter på något vis utan acceperade vetenskapliga fakta.

Golvvärme kommer naturligtvis att ha en evolutionär påverkan på människor. Dvs den människotyp som anpassar sig bäst till golvvärme överlever och om ett antal tusen år har det utjämnat sig visavi radiatorer.

Visserligen finns det säkert personer t ex från Afrika, som är bättre anpassade till golvvärme. Men knappast eskimåer, som har iskalla golv. Notera bara på en så enkel sak som vanlig mjölk, vilken kan drickas av de flesta europeer men knappast av afrikaner på grund av laktosintolerans.

Men idag är kroppens fysiologi för de flesta svenskar inrättad efter radiatorvärme, som mest kan likna vedeldvärmen från grottans mitt eller årtusenden av öppna spisars värme.
 
Redigerat:
Det måste inte vara sant för att du inte har hittat på det. Att barn (eller vuxna) får bättre koncentrationsförmåga när de fryser om fötterna låter som fullständigt svammel för mig. Kan du dela med dig av någon undersökning som visar på detta?
 
vem har sagt frysa fötterna? jag sa lägre temperatur. det är en viss skillnad. de exempel jag givit trodde jag var common knowledge. men fråga gärna din läkare nästa gång. han verifierar säkert detta. annars är det ju ingen hemliget att kallare blodkärl drar ihop sig och därmed minskar syretransporten. om hjärtat pumpar konstant så får huvudet ett större flöde. kan jämföras med ohms lag.

för övrigt så är ju värmen i golvet betydligt varmare än inomhustemperaturen. den kan ligga på över 30 grader jämfört med ett nomalgolv på kanske 17 grader. en skillnad på 13 grader och en skillnad mot rumstemp på 9 grader, självklart påverkar detta kroppen.
 
Redigerat:
Man har ju redan som barn och i synnerhet genom att göra lumpen fått reda på att fötter ska hållas torra och varma. I alla tider har eldstäder gjorts i mitten och fötterna legat i riktning mot den varmaste delen av rummet. God blodcirkulation strävar kroppen efter att ha överallt, kroppen anpassar sig efter yttre förhållande och inte fan kompencerar den genom att låta hjärnan ta stryck bara för att fötterna ska ha det bra, kan jag aldrig tänka mig och aldrig hört.
Eskimåers fötter har nog en högre medeltemp än våra då de lärt sig genom historien att hålla dessa varma för att fungera.
Hjärnan/huvudet ska man skydda för att man har så stor värmeförlust där, inte för att värnma upp, det handlar om att skydda den värme som kroppen ger automatiskt.

Jag skulle gärna vilja höra/läsa om det R Göran skriver för det skulle nog vrida runt uppfattningen om kroppsvärme för många.
 
R Göran skrev:
vem har sagt frysa fötterna? jag sa lägre temperatur. det är en viss skillnad. de exempel jag givit trodde jag var common knowledge. men fråga gärna din läkare nästa gång. han verifierar säkert detta. annars är det ju ingen hemliget att kallare blodkärl drar ihop sig och därmed minskar syretransporten. om hjärtat pumpar konstant så får huvudet ett större flöde. kan jämföras med ohms lag.

för övrigt så är ju värmen i golvet betydligt varmare än inomhustemperaturen. den kan ligga på över 30 grader jämfört med ett nomalgolv på kanske 17 grader. en skillnad på 13 grader och en skillnad mot rumstemp på 9 grader, självklart påverkar detta kroppen.
Jämförelsen med ohms lag blev jag nyfiken på...kan du utveckla?

Om det är så med tempskillnader dom du skriver så använder man sitt värmegolv fel!!!!
 
R Göran skrev:
vem har sagt frysa fötterna? jag sa lägre temperatur. det är en viss skillnad. de exempel jag givit trodde jag var common knowledge. men fråga gärna din läkare nästa gång. han verifierar säkert detta. annars är det ju ingen hemliget att kallare blodkärl drar ihop sig och därmed minskar syretransporten. om hjärtat pumpar konstant så får huvudet ett större flöde. kan jämföras med ohms lag.
Om du hör efter med din läkare så tror jag att du kan få förklarat att hjärtat inte pumpar med konstant frekvens. Det anpassar rytmen efter behovet.

R Göran skrev:
för övrigt så är ju värmen i golvet betydligt varmare än inomhustemperaturen. den kan ligga på över 30 grader jämfört med ett nomalgolv på kanske 17 grader. en skillnad på 13 grader och en skillnad mot rumstemp på 9 grader, självklart påverkar detta kroppen.
Vare sig vi pratar golvvärme eller element så kommer golvet att ha en temperatur som avviker från luftens med ett fåtal grader om huset över huvud taget är isolerat. Så varmt som 30 grader är inte golven ofta. Vidare bör fötterna vara varmare än 30 grader även om de inte måste vara lika varma som huvudet.
 
pelpet skrev:
Kolla in denna pryl. Luft/luftvärmepump utan utedel.
Har hört mig för om dessa men det enda jag fått höra är att dem är ganska ineffektiva för uppvärmning..?
 
Avemo har ju efterlyst bevis på att golv inte får vara för varma. Bifogar då länk till Socialstyrelsens rekommendationer i ämnet. För golv rekommenderas max 26 grader!

Sedan betackar jag mig för invektiv i processen. Det räcker med att hantera sakfrågorna.

Fil att läsa socialstyrelsens rekommendationer http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9865/2005-101-6_20051016.pdf

Läs tabell 2 om rekommenderade värden för innomhusklimat!

Man rekommenderar lufttempen till nominellt 22 grader och golvtemp till nominellt 23 grader.

Kan inte tänka mig att det går att värma upp ett hus med 23 grader i golvet. Det handlar nog om både 30-35 grader.

Här är en tråd till tidigare diskussioner i ämnet: http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/43279-vad-ar-max-tillaten-temp-pa-golvvarme.html
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.