P paralun skrev:
Nej det tror jag inte och jag postade tidigare Politicos beskrivning, det är då en tysk tidning.
[länk]

Hursomhelst så vill politikerna ha styrning fast på olika sätt, precis vad jag har varit inne på tidigare.

Sen vete tusan vilka svenska politiker som är med?? Eller är vi så naiva så vi bara tror att det löser sig självt?
En gåta!
Det är väl en ren vänstertidning och också direkt lögnaktig. Den skulle jag inte lita på.
 
K Karl Olssvan skrev:
Det är väl en ren vänstertidning och också direkt lögnaktig. Den skulle jag inte lita på.
Både Politico och The Hill är trovärdiga. Politico är långt till höger om M ur ett svenskt perspektiv men ur ett US-perspektiv "moderate to left-leaning". The Hill är något mer republikansk med fortfarande relativ neutral jämfört med Trumps skit-blaskor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Politico
https://en.wikipedia.org/wiki/Politico_Europe
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Hill_(newspaper)
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Lägsta pris på el i SE3+SE4 under detta dygn är 1,75 kr/kWh kl 02-03 och kl 04-05 (CET), kl 08-09 kostar el 3,51 kr/kWh och resten av dygnet aldrig under 2,1 kr/kWh. Tillkommer gör alla J-a skatter, moms på skatter m m. Detta trots att slumpkraften nu levererar 23% av totalen med 5,18 GW.

Det är något som inte stämmer eller i alla fall begriper inte jag hur prissättningen går till. Kan någon förklara? Vi är hur som helst grundligt blåsta tror jag.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table
 
Mikael_L
Hur mycket blåser det i Tyskland och Danmark tro?
Det spelar roll.

Ja man trodde dessa fantasipriser (just nu ca 3kr/kWh) skulle vara borta efter att vi passerat Januari.
Tänk vad lönsamma R1 och R2 hade varit denna vinter, om de fått gå några år till ..
 
T TommyC skrev:
Lägsta pris på el i SE3+SE4 under detta dygn är 1,75 kr/kWh kl 02-03 och kl 04-05 (CET), kl 08-09 kostar el 3,51 kr/kWh och resten av dygnet aldrig under 2,1 kr/kWh. Tillkommer gör alla J-a skatter, moms på skatter m m. Detta trots att slumpkraften nu levererar 23% av totalen med 5,18 GW.

Det är något som inte stämmer eller i alla fall begriper inte jag hur prissättningen går till. Kan någon förklara? Vi är hur som helst grundligt blåsta tror jag.

[länk]
[länk]
Vindkraften hjälper helt enkelt där den finns, i SE1+2?
 
D
T TommyC skrev:
Lägsta pris på el i SE3+SE4 under detta dygn är 1,75 kr/kWh kl 02-03 och kl 04-05 (CET), kl 08-09 kostar el 3,51 kr/kWh och resten av dygnet aldrig under 2,1 kr/kWh. Tillkommer gör alla J-a skatter, moms på skatter m m. Detta trots att slumpkraften nu levererar 23% av totalen med 5,18 GW.

Det är något som inte stämmer eller i alla fall begriper inte jag hur prissättningen går till. Kan någon förklara? Vi är hur som helst grundligt blåsta tror jag.

[länk]
[länk]
Exportkablarna, inte viktigt hur mycket som produceras, däremot hur mycket som erfterfrågas, det sätter priset.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A
ju mindre gas ju mer el från oss...
kallt igen nu..
otrevligt...
 
  • Ledsen
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Att allt inte perfekt tror jag också är en sanning men att vi har ett produktionsunderskott är fel, att alla alltid vill ha mer av billig el är nog också sanning men att acceptera att de höga priser vi har nu beror på exportmöjligheterna är nog helt okontroversiellt.
Nejdå, kk-vännerna och allmänna kverulanter vill fortfarande bara se till vad som hänt med SVERIGES elproduktion de senaste 10 åren.
Eventuella effekter av öppnade kranar mot kontinenten hade i varje fall blivit minimala bara vi hade kört vidare fullt fungerande produktion.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur mycket blåser det i Tyskland och Danmark tro?
Det spelar roll.

Ja man trodde dessa fantasipriser (just nu ca 3kr/kWh) skulle vara borta efter att vi passerat Januari.
Tänk vad lönsamma R1 och R2 hade varit denna vinter, om de fått gå några år till ..
Har du ett särintresse för energibolagens lönsamhetsmarginaler ;) , mitt intresse ligger egentligen bara i att jag vill ha rimligt prissatt el och där hade det inte varit någon skillnad, noll intresse för om de hade kunnat sko sig ännu mer på situationen..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
ju mindre gas ju mer el från oss...
kallt igen nu..
otrevligt...
Du tänker att de kör ut el i det tyska gasnätet, blir det bra egentligen, finns det övergångskoppling mellan el och gas?
 
A
D djac skrev:
Du tänker att de kör ut el i det tyska gasnätet, blir det bra egentligen, finns det övergångskoppling mellan el och gas?
Vad ska folk driva sina spisar mm om gasen försvinner?
Då måste de komplettera med eldrivna saker... Har Tyskland kapacitet till det idag, att slå om direkt?
Nä de måste importera energi isåfall..
 
D
Maskintok skrev:
Vad ska folk driva sina spisar mm om gasen försvinner?
Då måste de komplettera med eldrivna saker... Har Tyskland kapacitet till det idag, att slå om direkt?
Nä de måste importera energi isåfall..
Fast ska det inte vara rätt energi till spisen.. gas till gasspis, osv?
 
A
D djac skrev:
Fast ska det inte vara rätt energi till spisen.. gas till gasspis, osv?
folk får skaffa andra grejer isåfall..
Man kopplar inte el till gasdrivet..
Lite längre får du tänka..
Och det kommer att skapa folkligt uppror..
därför köper de hellre ryskgas än så länge..
Och för min del kan de fortsätta.. Så jag slipper betala mer för min energi pga idioti..
 
D
Maskintok skrev:
folk får skaffa andra grejer isåfall..
Man kopplar inte el till gasdrivet..
Lite längre får du tänka..
Och det kommer att skapa folkligt uppror..
därför köper de hellre ryskgas än så länge..
Och för min del kan de fortsätta.. Så jag slipper betala mer för min energi pga idioti..
Okej, du glömmer vad skriver kanske men du skrev att nu när det är kallt och de har mindre gas så kommer de använda mer el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.