P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nja, höga gaspriser OCH en elkabel.
Hur påverkade elkabeln?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nja, höga gaspriser OCH en elkabel.
Det går väl 2 till Tyskland + 2 till Danmark sedan länge. Men det tillkom alltså 2 ytterligare i somras.
Marknaden styrs av flödem i dessa och plötsligt tippar allt över vid en ökad volym, och vi får smaka på kontinentens priser, som DESSUTOM är extra höga just nu pga gaspriset.
 
  • Haha
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hela diskussionen om Nordpool handlar om att Sverige och SVK är med och styr över hur tex flödena av el inom Nordpool men också ut och in till omgivande områden ska gå till.
Att bara skriva Sverige eller Sverige, Norge , Finland är då inte tillräckligt.
När man däremot talar om prisnivåer så finns så har det grann till i somras funnits en distinkt skillnad i prisnivå mellan de nordiska länderna och framförallt Tyskland, Holland och UK.
Även Danmark och de baltiska delarna av Nordpools elområde är vana vid högre elpriser än vi i Skandinavien.
Mkt geografi här du.
Men vad spelar det för roll att jag beskriver prisnivåer förr och nu, detta är väl inga nyheter? Vart vill du komma?
Vad driver dig i dina mästrande inlägg egentligen?
Kan vi få ett svar nån gång på vad de nya läget beror på enligt dig?
För det är ett nytt läge. Du inbillar nog få att allt är tillbaka till den vanliga prisnivån häromkring till hösten.

"Hela diskussionen om Nordpool handlar om att Sverige och SVK är med och styr över hur tex flödena av el inom Nordpool men också ut och in till omgivande områden ska gå till."

Diskussionen om Nordpool är det du som står för och vi andra är förvirrade...

"Även Danmark och de baltiska delarna av Nordpools elområde är vana vid högre elpriser än vi i Skandinavien."

Aha Baltikum är med idag, det var dom inte igår...

"
Vad driver dig i dina mästrande inlägg egentligen?
Kan vi få ett svar nån gång på vad de nya läget beror på enligt dig?"


Jag är egentligen inte nån mästare på spånande eller teorier MEN när jag ser DIREKTA faktafel hugger jag direkt. Ingen på elforumet har haft så mycket direkta sakfel som dig så undrar vad som driver dig att låtsas veta när du gång på gång blir enkelt överbevisad med direkta sakfel- Är du en mytoman?

For the record har jag sparat dina 10 värsta direkta SAKFEL på forumet och kan på begäran när som helst citera dessa...
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur påverkade elkabeln?
Möjligtvis för att det är svårt att att ansluta till en gemensamma elmarknad utan en sådan.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Det går väl 2 till Tyskland + 2 till Danmark sedan länge. Men det tillkom alltså 2 ytterligare i somras.
Marknaden styrs av flödem i dessa och plötsligt tippar allt över vid en ökad volym, och vi får smaka på kontinentens priser, som DESSUTOM är extra höga just nu pga gaspriset.
Hur mycket har flödet ökat från 2020 till 2021?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, intressant, vi importerar kontinentens elpriser via en kabel till Norge ... :thinking:
Om vi drar en kabel till Polen, kommer vi då importera Islands elpriser?
Eller hur funkar det där tror du?

Sen som reaktion på vad du skrev, Nej, vi blev tydligen inget Nordkorea, du får fundera ett varv till.
Haha, vi är tätt kopplade till Norge med flera kablar sedan många år så blir det högre priser där, då slår det igenom i Sverige också. Det är väl inte direkt en sensationell observation?
Eller har du sett stora prisskillnader där?
 
P pmd skrev:
Det hade kanske varit bra att ha kvar lite kärnkraft så att man hade kunnat stänga ner några fossilkraftverk.
så skulle dom kunnat välja att göra, men att stänga dom efter 40 års drift verkar man ha beslutat redan 2016 (var det den svenska kärnenergiskatten tro?)

nu har det aldrig varit någon större mängd reaktorer i Kalifornien och de flesta verkar ju ha diskvalificerat sig själva, men de två kvarvarande verkar väl att gå rätt hyfsat även om reaktor två har producerat mindre än reaktor ett under de senaste två åren med driftdata

i fatet ligger nog också att de är placerade väldigt nära två olika förkastningslinjer, men anläggningen ska vara jordbävningssäker...

en snygg utsikt från arbetsplatsen är det i alla fall:

Flygbild av en kustnära kärnkraftsanläggning med två reaktorer nära gröna kullar och blått hav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Möjligtvis för att det är svårt att att ansluta till en gemensamma elmarknad utan en sådan.
Ja, givetvis, men det var ganska länge sen.
 
P pmd skrev:
Hur mycket har flödet ökat från 2020 till 2021?
Det är just det som vår norske vän inte vill berätta. Men det krävs kanske inte så mycket, det är som sagt vid en viss nivå på volymen som vi börjar importera kontinentens elpriser.
Detta är heller ingen sensationell observation eller prognos.
 
K karlmb skrev:
Haha, vi är tätt kopplade till Norge med flera kablar sedan många år så blir det högre priser där, då slår det igenom i Sverige också. Det är väl inte direkt en sensationell observation?
Eller har du sett stora prisskillnader där?
JAAAA Sverige (SE3+4) har haft Lååååga priser emellanåt sista veckorna utan att du har sett motsvarande i Norge, Är du ute på djupt vatten igen?
 
P
harka harka skrev:
så skulle dom kunnat välja att göra, men att stänga dom efter 40 års drift verkar man ha beslutat redan 2016 (var det den svenska kärnenergiskatten tro?)
Kalifornierna är "progressiva" och tycks inte vara så jätteförtjusta i kärnkraft överlag.
i fatet ligger nog också att de är placerade väldigt nära två olika förkastningslinjer, men anläggningen ska vara jordbävningssäker...
Det är ett allmänt problem för byggande i (delar av) Kalifornien, men de har blivit riktigt duktiga på att bygga jordbävnings-"säkert" där. Huruvida jordbävningsbyggtekniken duger för att hålla ett kärnkraftverk producerande under en jordbävning är för mig dock oklart. Det finns f.ö. delar av Kalifornien där risken för jordbävningar inte är speciellt stor, men man ville väl bygga kraftverken nära befolkningscentra.

Nä, några nya kärnkraftverk lär vi inte få se i Kalifornien under överskådlig tid. Det ska bli intressant hur deras elmix kommer att se ut om 5-10 år …
 
P
K karlmb skrev:
Det är just det som vår norske vän inte vill berätta.
Det var en kuggfråga. :)
Jag berättade det i inlägg #7382.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Dom ringde från elbolaget idag och ville att jag skulle binda upp mig på 3år för 81öre/kwh…

Vad har ni att säga om det? Vid en snabb koll så är det ungefär samma som alla andra. Nästan en dubblering mot det jag har idag dock. Ska man bara acceptera med mössan i hand eller har man någon annan utväg att gå här? Brukar det se annorlunda ut om man binder under sommarhalvåret eller liknande?
Enligt experten Zodde så kommer snart alla priser att vara nere på normala nivåer igen.
 
  • Haha
EvertL
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, givetvis, men det var ganska länge sen.
Poängen var att förtydliga Harkas inlägg om prispåverkan pga förhöjda gaspriser OCH att vi är anslutna till den gemensamma elmarknaden (som jag trodde var underförstått med ”kabeln”).
 
P pmd skrev:
OK, om du inte vill det så är det väl bra som det är?

Vad har ändrats när det gäller ihopkopplingen av det svenska stamnätet med utländska nät sen förra året?
Import/export-balansen var nästan oförändrad om man jämför 2020 med 2021. Det skiljer 1.5 % om jag inte har läst fel.
[länk]
(Perioderna man kan jämföra är dec 2019 – nov 2020 och dec 2020 – nov 2021).

dec 2018 – nov 2019 kan jag inte hitta hos SCB, men jag har allmänt svårt att hitta där. Någon annan har kanske bättre lycka?
Du glömmer ju att priset i Norge har exploderat. Och direkt så gjorde det det också i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.