Mikael_L
Å Ådi88 skrev:
Jag chansade att någon på Ringhals eller O3 vart satt I revision. :p
Det enda svenska reaktorblocket i Sverige som just nu står är F3.
Alla andra producerar 100% (eller ev 98% ..typ)

Forsmark 3 står pga årlig revision, planerad start nästa vecka. Årets revision var något mer omfattande än normalt, samt lagd sent på året.
Men helt OK vald tid dock, det kommer inte påverka priserna så mycket när F3 går igång, iaf inte i SE4.

https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/forsmark/produktion/revision
https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/forsmark

Det blir däremot spännande läge ifall R3 eller R4 stannar av någon anledning i dec-feb, samtidigt som det inte blåser. Då kommer det bli svettigt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Bundit tre år på 93öre/kWh, bara kärnkraftsel, försöker dra mitt strå till stacken
Vilket elbolag har du?
 
P
K karlmb skrev:
där jag måste betala för att någon annan inte stänger ner sin direktverkande el eller fabrik, trots att jag inte ökar min förbrukning när det är kallt?
Om du har bundit ditt elpris så behöver du inte betala mer då. Det är en slags terminssäkring.

Att priset ökar när efterfrågan ökar (och utbudsökningen inte är lika stor) är väl inte konstigt alls?
 
P
F fribygg skrev:
Vi behöver alltså producera mer än vad vi vill förbruka.
Jag har inget emot att svenska bolag exporterar. Det har drivit på vår välståndsutveckling i minst hundra år.
Bygger vi inte nu lär vi stå utan baskraft då nuvarande reaktorer är uttjänta.
Eller tidigare. Kärnkraftverk i Sverige avvecklas ju av lite mystiska skäl innan de är uttjänta.

Det är bara att bita i det sura äpplet och bygga kraftverksdammar en masse nu.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Nätavgifterna är ju sjukt höga och en stor del är också skatt.
Och skatt på skatten.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det blir däremot spännande läge ifall R3 eller R4 stannar av någon anledning i dec-feb, samtidigt som det inte blåser. Då kommer det bli svettigt.
Nä, vi som har direktverkande elvärme kommer inte att svettas.
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 5 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Exakt som Daniel skriver är det.
Marginalkostnaden för att producera en extra kWh med kärnkraft är väldigt låg, så den nya reaktorn kommer man köra så hårt som möjligt, max produktion är bästa sättet att få igen investeringskostnaden så gott som det går.
Men det ökade utbudet av kWh kommer dock sänka elpriset i Finland.
Ja men så kan det ju bli, om man ökar mänden el kan priset gå ner, men det förutsätter att all annan elproduktion körs på lika mycket som när det var brist, inte exporterar mer och att man tycker det är lönsamt. Skulle något av det andra hända så är ju inte mer el tillgängligt och man kan hålla uppe priserna.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Ja men så kan det ju bli, om man ökar mänden el kan priset gå ner, men det förutsätter att all annan elproduktion körs på lika mycket som när det var brist, inte exporterar mer och att man tycker det är lönsamt. Skulle något av det andra hända så är ju inte mer el tillgängligt och man kan hålla uppe priserna.
Finland importerar varenda dag i nuläget. Så när Olkiluoto kommer igång så kommer den inte höja några priser och sannolikt inte heller pressa ner priserna så lågt att Olkiluoto inte gör vinst på att producera.
Problemet är inte att gå med vinst på produktionsintäkter vs driftkostnader, problemet är att få en return of investment inom rimlig tid.
Jaja, ekonomerna räknar naturligtvis in kapitalkostnaden på ett sådant sätt så verket kommer gå med förlust under lång tid, kanske alltid. Men när det väl står klart finns det ingen alls vinst med att minska produktionen, tvärtom är det bästa för att erhålla ROI att köra max, så det ryker om'et.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Kärnkraft har mycket låga marginalkostnader. Så det ör lönsamt att köra på för fullt. Visst, annan produktion kan minskar och exporten ökar, men det är ju i så fallen följd av lägre elpris.

Uppfattningen av elpriset kommer att pressas upp på grund av att el från en fördyrad anläggning ingår i mixen visar på en stor oförståelse om hur elmarknaden fungerar.
Saknar man fullständigt den förståelsen är det svårt att delta i vettig diskussion.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaja, ekonomerna räknar naturligtvis in kapitalkostnaden på ett sådant sätt så verket kommer gå med förlust under lång tid, kanske alltid. Men när det väl står klart finns det ingen alls vinst med att minska produktionen, tvärtom är det bästa för att erhålla ROI att köra max, så det ryker om'et.
Allt annat oaktat så tror jag att det är det här som gör att det blir svårt att hitta kapital till att bygga kärnkraft, i dess nuvarande form iaf.
 
Mikael_L
Japp så är det.
Detta bygge har inte inneburit någon fördel för kärnkraftsbranschen, många fler har säkerligen blivit ovilliga att satsa kapital.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Det byggs och planeras kärnkraft i europa i dagsläget. Finland har ännu ett kraftverksbygge kvar, i Slovakien ska dom bygga ett, Vitryssland också, Frankrike har planerat bygga en reaktor till men har nyligen indikerat för en större utbyggande och modernisering av deras kärnkraftssektor. Jag har hört att både Polen och Ukraina har planer på reaktorer, tror det var 5 st i Ukraina.

Japan så kommer ta igång 30 reaktorer igen också. England planerar också två reaktorer för tillfället. Så nog byggs det trots allt, och nedstängda reaktorer tas ibruk igen.

SMR teknologin kommer också påverka kärnkraftens vara eller icke vara i framtiden, jag tror SMR är något Frankrike bl.a. vill satsa på nu.

Förutom detta så tycker jag mig skönja en opinionsförändring, både eftersom klimatkrisen börjar upplevas som allt mer akut och eftersom elpriserna stiger. Det är förvånande vad folk blir flexibla i sina åsikter då det börjar kännas i plånboken.

Ser nog inte så negativt ut för kärnkraften tror jag.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag vidhåller dock att Olkiluoto inte blev något sånt flaggskeppsbygge som får investerarna att rusa till.
I så fall är det väl mest att jämföra med Regalskeppet Vasa isåfall. ;)

Olkiluoto har absolut givit kärnkraftsbranschen en mer negativ klang, ur investerarsynvinkel.
Det verkar inte ha dödat det hela, men knappast förbättrat något. Men om man nu snart kan presentera att betydligt mer lyckosamt bygge så kommer det nog att svänga även där.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vidhåller dock att Olkiluoto inte blev något sånt flaggskeppsbygge som får investerarna att rusa till.
I så fall är det väl mest att jämföra med Regalskeppet Vasa isåfall. ;)

Olkiluoto har absolut givit kärnkraftsbranschen en mer negativ klang, ur investerarsynvinkel.
Det verkar inte ha dödat det hela, men knappast förbättrat något. Men om man nu snart kan presentera att betydligt mer lyckosamt bygge så kommer det nog att svänga även där.
Vi kan lägga upp en Kickstarter och se, eller köra en på Avanza.. ;)
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
tommib
Och det är ju synd om det blir Hanhikivi som blir det flaggskeppet eftersom man där valt Rosatom och VVER....

Det hade känts bättre om det inte var just Ryssland som var inblandade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.