A
D djac skrev:
Det börjar med ett rör, sen kommer det ett till. Precis som med sladdarna till Tyskland, de lär inte bli färre, de kommer replikera sig själv tills all el vi eventuellt får ner till eller producerar i södra Sverige kan rinna fritt ner till tysken, och dansken.
Du läste i andra tråden om detta va?
Där jag länkade och analyserade att med mer gas till Europa så minskar tyskens behov av vår el..
kollade igår på svk.. Och vi flyttade mer energi mellan Norge och oss samt Finland än ner till Danmark och Polen... Tyskland verkar vara ganska konstant..
 
Maskintok skrev:
Hur svårt verkar det ha varit?
Vitsen med att jag "tjötar" i tråden är att fler ska få upp ögonen och tänka till vad han/hon egentligen vill?
Vi har ju allt i egna händer och det vankas val, politikerna ska tydligt kunna svara på våra frågor.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Vitsen med att jag "tjötar" i tråden är att fler ska få upp ögonen och tänka till vad han/hon egentligen vill?
Vi har ju allt i egna händer och det vankas val, politikerna ska tydligt kunna svara på våra frågor.
Jo man kan ju alltid hoppas..
Det är många som fått ett svar av dessa.. Men så har resultatet blivit annat...
Jag själv är inte så säker på vad jag ska välja.
 
D
P paralun skrev:
Vitsen med att jag "tjötar" i tråden är att fler ska få upp ögonen och tänka till vad han/hon egentligen vill?
Vi har ju allt i egna händer och det vankas val, politikerna ska tydligt kunna svara på våra frågor.
Det är snart val men det gäller väldigt mycket mer än denna frågan, jag är rätt trygg i att branschen håller lampan tänd, oavsett regeringsfärg, alla vägar bär till Rom.
 
D djac skrev:
Det är snart val men det gäller väldigt mycket mer än denna frågan, jag är rätt trygg i att branschen håller lampan tänd, oavsett regeringsfärg, alla vägar bär till Rom.
Jo men nu lever vi i en tid då många nöjer sig med att läsa Fb-inlägg... så man kanske borde vara pessimist?
Hursomhelst så minns människor när det blir tomt i plånboken och med "elröran" är jag nog optimist, något politikerna måste lösa. ;)
 
Maskintok skrev:
Nej svk har sitt eget beslut i detta.
Vi har inget krav när det gäller nordpool att vi måste sälja.

Men visa gärna vart det står isåfall, för jag fann bara motsatsen... För att man tror på en fri marknad så är det inte samma sak som att tvinga...
Många utländska medlemmar i Nordpool ( tror de har 360 totalt varav en minoritet är Svenskar). En svensk producent vet inte vem han säljer till i Nordpool s auktionsförfarande.
 
A
Z Zodde skrev:
Många utländska medlemmar i Nordpool ( tror de har 360 totalt varav en minoritet är Svenskar). En svensk producent vet inte vem han säljer till i Nordpool s auktionsförfarande.
naturligtvis är Sverige i minoritet.
Vi sålde ju av våra aktier i Nordpool..
Men det står fortfarande att vi inte måste sälja.. det är upp till varje nation..
 
Maskintok skrev:
naturligtvis är Sverige i minoritet.
Vi sålde ju av våra aktier i Nordpool..
Men det står fortfarande att vi inte måste sälja.. det är upp till varje nation..
Nu pratar jag om de som handlar (aktörerna) på börsen, vem som äger börsen är totalt ointressant.
 
A
Z Zodde skrev:
Nu pratar jag om de som handlar på börsen, inte vem som äger börsen för det är totalt ointressant.
Då är det inget som tillhörde min diskussion.
Ursäkta
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
Hur många reaktorer hade man kunnat få för 400 miljoner?
0,005 till 0,01 st. 400 miljoner räcker kanske till det yttre byggnadsskalet, eller till halva kontrollsystemet eller till delar av rörsystemet, eller kanske en generator eller transformator, eller kanske till några styrstavar.

Ehh, jag har naturligtvis ingen större koll på vad alla delar kostar, men ihopbyggt brukar notan anges till 40-70 miljarder SEK.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Då är det inget som tillhörde min diskussion.
Ursäkta
Svenska producenter som säljer el via Nordpool bestämmer inte (vet inte ens) VEM som köper deras ström så vem menar du ska kontrollera att utlänningar inte köper (el exporteras)
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
0,005 till 0,01 st. 400 miljoner räcker kanske till det yttre byggnadsskalet, eller till halva kontrollsystemet eller till delar av rörsystemet, eller kanske en generator eller transformator, eller kanske till några styrstavar.

Ehh, jag har naturligtvis ingen större koll på vad alla delar kostar, men ihopbyggt brukar notan anges till 40-70 miljarder SEK.
läser du min andra tråd om detta med flaskhalsintäkter... Så skulle ett kärnkraftverk vara betalt ganska fort.. Och totalt ägt av oss samt inte påverka elpriset en kr eller öre under tiden.. om nu bara det fanns tycke om detta hos politikerna..

Skulle man ansöka om ett bygge av kärnkraftverk. så under tiden som detta prövas emot miljöbalken vilket brukar ta väldigt lång tid så skulle vi kanske ha råd med nästan 2 verk... Eller så bygger man 1 verk och sedan satsar man resten på nätet..
 
A
Z Zodde skrev:
Svenska producenter som säljer el via Nordpool bestämmer inte (vet inte ens) VEM som köper deras ström så vem menar du ska kontrollera att utlänningar inte köper (el exporteras)
som skrivet, det var inget av detta som tillhörde min diskussion.
Jag bryr mig inte om enskilda säljare /köpare.. Utan bara nation.
 
Maskintok skrev:
som skrivet, det var inget av detta som tillhörde min diskussion.
Jag bryr mig inte om enskilda säljare /köpare.. Utan bara nation.
Import / export sker ju för att enskilda köpare/säljare befinner sig i olika länder.
Staten Sverige importerar/exporterar inget i eget namn.
 
A
Z Zodde skrev:
Import / export sker ju för att enskilda köpare/säljare befinner sig i olika länder.
Staten Sverige importerar/exporterar inget i eget namn.
fel men det är väldigt lite.

Nord Pool – den nordiska elbörsen | El.se
https://el.se/nord-pool
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.