Magnus E K Magnus E K skrev:
Om det nu måste byggas vindkraftverk så bättre att bygga där befolkningstätheten är låg och nätinfrastrukturen redan finns. I söder skulle det vara till havs då, men det är dyrare och vi borde låta sjöfåglarna få hålla en omröstning först.
not in my back yard... inte helt oväntat att boende i södra Sverige föreslår att vindkraften ska förläggas till glesbefolkade platser (underförstått Norrland)

om centraleuropeiska marknadskrafter finge tänka fritt kunde den ju vilja bygga vindkraftparker – och med deras mått mätt helt korrekta bedömning – i det väldigt glesbebyggda Östergötland ;)

och den där rösträtten för sjöfåglar skulle väl då även omfatta fåglarna i Norrlands inland?

Sverige är ett väldigt stort land – det tredje största i EU (och med den näst lägsta befolkningstätheten) – så att lägga all vindkraft samlat på ett ställe är som djac skrev tidigare, töntigt, för att inte säga rent dumt

genom att fördela gracerna och inte lägga majoriteten av elproduktionen i Norrland (elområde 1 och 2) så får man en geografisk diversitet – när det är svaga vindar i Norrland kan det blåsa i södra Sverige och vice versa; dessutom minskar överföringsförlusterna och begränsningarna i transmissionsnätet norr-syd blir mindre; dagens elförbrukning i Norrland ligger väl runt 15% av hela Sverige, men snart behövs den Norrlandsproducerade elen till nya industrier uppe i norr...

med havsbaserad vindkraft så ökar diversiteten mera, att det skulle vara stiltje samtidigt på väst-, syd-, och ostkusten hör till sällsyntheterna; därtill är havsbaserad vindkraft leveranssäkrare – både högre medelvind och fler produktionsdagar per år
 
  • Gilla
Myckling och 3 till
  • Laddar…
D
berisen berisen skrev:
Ganska bra tråd här som tar upp myten att "det blåser alltid någonstans".

[länk]
Det blåser alltid (förutom några dagar per år) här iaf, det finns det väderdata på sedan många år.
 
Mikael_L
harka harka skrev:
att det skulle vara stiltje samtidigt på väst-, syd-, och ostkusten hör till sällsyntheterna;
Stiltje är ju rätt extremt.
Men vad ger verken när det är kanske 3m/s vind, typ?
 
nästan inget alls, då står dom nog stilla – är väl det snabba och lite tråkiga svaret

men det går ju att utveckla lite ;)

vid vilken vindhastighet som vindsnurrorna går igång beror på fabrikat och storlek, tittar man på de lite större verken exempelvis Siemens Gamesas generator på 8 megawatt som nyttjas till havsbaserad kraft så har den en cut-in vindstyrka på 3.5 m/s (och sen stänger de av – cut-off – vid vindhastigheter högre än 25 m/s)

hur mycket blåser det då?

kikar man på SMHIs station vid Vinga så har de senaste fyra månaderna sett ut som i grafen nedan

Graf till vänster visar effekt av Siemens Gamesa 8 MW vindturbin vid olika vindhastigheter, graf till höger visar Vinga vindstatistik.

(grafen uppvisar både frekvens- och fördelningsfunktionen för den uppmätta vindhastigheten)

och där ser man att vid Vinga mätstation har vindhastigheten varit under 3.5 m/s 13% av tiden (företrädesvis under september månad)

men mätstationen sitter på 18 meters höjd över marken, medan generatornavet sitter på kanske 110 meters höjd och yttersta vingspetsen snurrar runt på 200 meters höjd över havet, så där blåser det mera och ihärdigare, riktigt hur mycket har jag ingen bra pejl på – har inte varit där – men kanske 25-50% högre vindhastiget vid rotorns topp än vid Vinga
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
(y)
Som vanligt är du duktig på finna relevant material. (y)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
harka harka skrev:
nästan inget alls, då står dom nog stilla – är väl det snabba och lite tråkiga svaret

men det går ju att utveckla lite ;)

vid vilken vindhastighet som vindsnurrorna går igång beror på fabrikat och storlek, tittar man på de lite större verken exempelvis Siemens Gamesas generator på 8 megawatt som nyttjas till havsbaserad kraft så har den en cut-in vindstyrka på 3.5 m/s (och sen stänger de av – cut-off – vid vindhastigheter högre än 25 m/s)

hur mycket blåser det då?

kikar man på SMHIs station vid Vinga så har de senaste fyra månaderna sett ut som i grafen nedan

[bild]

(grafen uppvisar både frekvens- och fördelningsfunktionen för den uppmätta vindhastigheten)

och där ser man att vid Vinga mätstation har vindhastigheten varit under 3.5 m/s 13% av tiden (företrädesvis under september månad)

men mätstationen sitter på 18 meters höjd över marken, medan generatornavet sitter på kanske 110 meters höjd och yttersta vingspetsen snurrar runt på 200 meters höjd över havet, så där blåser det mera och ihärdigare, riktigt hur mycket har jag ingen bra pejl på – har inte varit där – men kanske 25-50% högre vindhastiget vid rotorns topp än vid Vinga
Känslan är att det blåser ännu mer utanför Falsterbo?
 
harka harka skrev:
nästan inget alls, då står dom nog stilla – är väl det snabba och lite tråkiga svaret

men det går ju att utveckla lite ;)

vid vilken vindhastighet som vindsnurrorna går igång beror på fabrikat och storlek, tittar man på de lite större verken exempelvis Siemens Gamesas generator på 8 megawatt som nyttjas till havsbaserad kraft så har den en cut-in vindstyrka på 3.5 m/s (och sen stänger de av – cut-off – vid vindhastigheter högre än 25 m/s)

hur mycket blåser det då?

kikar man på SMHIs station vid Vinga så har de senaste fyra månaderna sett ut som i grafen nedan

[bild]

(grafen uppvisar både frekvens- och fördelningsfunktionen för den uppmätta vindhastigheten)

och där ser man att vid Vinga mätstation har vindhastigheten varit under 3.5 m/s 13% av tiden (företrädesvis under september månad)

men mätstationen sitter på 18 meters höjd över marken, medan generatornavet sitter på kanske 110 meters höjd och yttersta vingspetsen snurrar runt på 200 meters höjd över havet, så där blåser det mera och ihärdigare, riktigt hur mycket har jag ingen bra pejl på – har inte varit där – men kanske 25-50% högre vindhastiget vid rotorns topp än vid Vinga
Kombinera det två på dataseten och generera fördelningen för genererad effekt också? Hade varit intressant, för krävs ju en del mer än de för 3.5m/s for att ge någon större output
 
D djac skrev:
Töntigt att de vinkraftverk vi har i huvudsak byggs bredvid vattenkraftverken, ser att dagar när det blåser mycket här nere där elen behövs så är vår produktion låg, självklart ska vi skyndsamt slå upp vindkraft i söder, det är ju här det blåser. Sen bör man ju se över exporten för att få ner priserna också men vi hade haft ännu mer rikligt med el i ett enda slag.
Jo men det skulle bli ett fasligt liv om man försökte placera en vindkraftspark med 300m höga snurror i tätare bebyggt område. Ute till havs så blockerar militären många planer eftersom bla ubåtar kan gömma sig lättare.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D djac skrev:
Känslan är att det blåser ännu mer utanför Falsterbo?
Jo mycket god ide att placera en större vindkraftspark utanför golfbanan!
Vilket liv det skulle bli på golffolket! :crysmile:
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Känslan är att det blåser ännu mer utanför Falsterbo?
jag kikade på Falsterbo tidigare i vinter – i samband med ståhejet kring en grisbonde i Trelleborg som stängde av sin el och körde gården på dieselreservverket i några timmar, måndagen den 6 december

jag skrev ett svar i någon tråd om att Trelleborgs kommun nyligen motsatt sig en havsbaserad vindkraftpark utanför kommunen, som inte avhjälpt – men kanske hjälpt – det uppkomna läget varvid någon kommenterade att "det hade inte hjälpt, det var vindstilla då"

riktigt vindstilla var det inte klockan 16 den dagen...
Vinddata graf för Falsterbo den 6 december 2021, visar medelvind och byvind över tid i meter per sekund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bortsett från denna anekdot så verkar det med ögat se ut som att Falsterbo liknar ungefär Vinga vad gäller vindfördelning, men jag tar nog med Falsterbo i en framtida övning ;)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo mycket god ide att placera en större vindkraftspark utanför golfbanan!
Vilket liv det skulle bli på golffolket! :crysmile:
Det ligger redan fullt synliga snurror där, det negativa är att det är danskarnas, bara att köra på, folk gnäller i början men de får snabbt något nytt att oja sig över.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
harka harka skrev:
jag kikade på Falsterbo tidigare i vinter – i samband med ståhejet kring en grisbonde i Trelleborg som stängde av sin el och körde gården på dieselreservverket i några timmar, måndagen den 6 december

jag skrev ett svar i någon tråd om att Trelleborgs kommun nyligen motsatt sig en havsbaserad vindkraftpark utanför kommunen, som inte avhjälpt – men kanske hjälpt – det uppkomna läget varvid någon kommenterade att "det hade inte hjälpt, det var vindstilla då"

riktigt vindstilla var det inte klockan 16 den dagen...
[bild]

bortsett från denna anekdot så verkar det med ögat se ut som att Falsterbo liknar ungefär Vinga vad gäller vindfördelning, men jag tar nog med Falsterbo i en framtida övning ;)
Det sticker i ögonen när jag ser hur mycket vindel danskarna kör in, vi sitter bara och surar och får inget gjort.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
P paralun skrev:
Politikerna måste våga gå in här och få till en styrning, helt vansinning att en liberal helt fri elmarknad ska styra och ställa.
Jag upphör aldrig att förvånas över att det finns de som tycker att vi har en helt fri elmarknad. I mina ögon är den genomreglerad, i synnerhet i produktionsledet.

Jag är genuint nyfiken på hur du eller någon annan ser den som fri.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 2 till
  • Laddar…
Elhandeln är fri, men naturligtvis finns det en massa regler runt produktionen. Men det är normalt. Är inte ägg heller påven fri marknad?
 
D Daniel 109 skrev:
Är inte ägg heller påven fri marknad?
42.
 
  • Haha
  • Gilla
Bo00 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.