D
N nezze skrev:
Löner och våran valuta som sjunker som en sten

Men så går det när svenskarna kör landet emot botten i raketfart. Motverkar allt som gjort Sverige starkt genom tiderna.
Naturligt, i osäkra tider rör sig flödena mot de stora valutorna och att lönerna, globalt, inte hänger med i inflationstakten ska vi nog trots allt vara glada för, på samma sätt som företagen ser krympande marginaler under samma tid, skulle löner och marginaler följa inflationstakten så hade det varit en dödsspiral. Det blir en tuff period men det har hänt förr och nu kan vi bara hoppas att åtgärderna kan begränsa denna i tid.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Naturligt, i osäkra tider rör sig flödena mot de stora valutorna och att lönerna, globalt, inte hänger med i inflationstakten ska vi nog trots allt vara glada för, på samma sätt som företagen ser krympande marginaler under samma tid, skulle löner och marginaler följa inflationstakten så hade det varit en dödsspiral. Det blir en tuff period men det har hänt förr och nu kan vi bara hoppas att åtgärderna kan begränsa denna i tid.
För 20 år sedan tjänade en dansk mindre än en svensk o valutan var billigare. Idag tjänare än dansk bättre och valutan står 42% högre.
Relativt Danmark har mao Sverige utvecklats väldigt dåligt på 2000 talet.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Nu är jag glad att det är solceller på huset vi köpte. Sålde el för 30 kr i maj så juni ska bli intressant nu. Dock var de inte lika kul i december när jag producerade 18 kWh.
 
  • Gilla
nezze och 1 till
  • Laddar…
F
S stigarn skrev:
Nu är jag glad att det är solceller på huset vi köpte. Sålde el för 30 kr i maj så juni ska bli intressant nu. Dock var de inte lika kul i december när jag producerade 18 kWh.
du sålde alltså el för 30kr i Maj och är glad att det sitter solceller på huset? Du sålde då lite under 30kWh. Egenförbrukning är vanligtvis ca 30% så generaliserar man så producerade du knappt 45kWh. Är det rimligt? Jag sålde el i Maj för 2975kr
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
du sålde alltså el för 30kr i Maj och är glad att det sitter solceller på huset? Du sålde då lite under 30kWh. Egenförbrukning är vanligtvis ca 30% så generaliserar man så producerade du knappt 45kWh. Är det rimligt? Jag sålde el i Maj för 2975kr
Nej jag kollade visst fel. Sålde för 878 kr. De 30 kronorna blev krediterat för nästa månad. Producerade 1173 kWh i maj.
 
  • Gilla
Real-House och 1 till
  • Laddar…
D
N nezze skrev:
För 20 år sedan tjänade en dansk mindre än en svensk o valutan var billigare. Idag tjänare än dansk bättre och valutan står 42% högre.
Relativt Danmark har mao Sverige utvecklats väldigt dåligt på 2000 talet.
Ja, det var en udda och grund analys, jag håller nog inte med om slutsatsen heller.
 
Det börjar märkas nu att Ryssland strypt gasen till framförallt Tyskland, Frankrike och Italien.. :poop:

https://www.reuters.com/markets/com...resh-measures-cut-gas-consumption-2022-06-19/

”The Economy Ministry said bringing back coal-fired power plants into the mix could add about 10 gigawatts of capacity in case of a critical gas supply situation, adding a corresponding law would go to the upper house of parliament on July 8.”

Vilken tur att de la ner sina miljöfarliga kärnkraftverk..
 
  • Graf som visar kraftig ökning av elpriset till 673 öre per kWh under en timme på morgonen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hanatsu och 3 till
  • Laddar…
N nezze skrev:
Ja då det förklarar ju saken. Men varför beter du dig som en dryg idiot och frågar varför folk spekulerar i elpriset och inte binder för 1,25 kr ink allt? När det endast var något som var möjligt för flera månader sedan.
Jag vet inte exakt när man kunde binda till det priset. Sorry för att jag blivit upprörd ibland. Att diskutera elpris verkar röra upp känslor på samma sätt som politik. Jag ser ofta folk som är uppröra över höga elpriser (vilket ofta beror på att de tittar på ett spotpris). Nu ser det faktiskt ut som att låga elpriser inte kommer finnas i närtid.
 
M mtmmtm skrev:
Jag vet inte exakt när man kunde binda till det priset. Sorry för att jag blivit upprörd ibland. Att diskutera elpris verkar röra upp känslor på samma sätt som politik. Jag ser ofta folk som är uppröra över höga elpriser (vilket ofta beror på att de tittar på ett spotpris). Nu ser det faktiskt ut som att låga elpriser inte kommer finnas i närtid.
Nej det är sant. Har man bundit sitter man ju knappast o kollar vad man kan binda på senare. Grattis till ett jävla bra avtal iallafall :)
 
G
M mtmmtm skrev:
Jag vet inte exakt när man kunde binda till det priset. Sorry för att jag blivit upprörd ibland. Att diskutera elpris verkar röra upp känslor på samma sätt som politik. Jag ser ofta folk som är uppröra över höga elpriser (vilket ofta beror på att de tittar på ett spotpris). Nu ser det faktiskt ut som att låga elpriser inte kommer finnas i närtid.
Elpris = politik. Det kommer inte gå att binda för under 1SEK/KWh under de närmaste åren. Det är min slutsats.
 
  • Gilla
Hanatsu och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Elpris = politik. Det kommer inte gå att binda för under 1SEK/KWh under de närmaste åren. Det är min slutsats.
Faktum är att elpris är mer marknad. Politikerna kan inte göra mycket.
 
  • Haha
  • Gilla
Dan1891 och 3 till
  • Laddar…
M
M Micke7700 skrev:
Faktum är att elpris är mer marknad. Politikerna kan inte göra mycket.
I det korta perspektivet har du rätt men in det långa är din kommentar bara komisk!
 
  • Gilla
Hanatsu och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
I det korta perspektivet har du rätt men in det långa är din kommentar bara komisk!
Elpriset sätts på marknaden NordPol. El produktion görs av privata bolag. Om elpriset är högt kommer intresset för utbyggnad att vara stort, om det är lågt är intresset lågt och dyra metoder kommer att stängas ner. Så som har skett med kärnkraften i Sverige. Nu när priset är högt så planeras för ökad effekt igen.
Förklara gärna ditt resonemang. Menar du att politiker skall bygga elproduktion? Varför då? Marknaden är ju tänkt att sköta sig själva med tillgång och efterfrågan som styrning.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
M Micke7700 skrev:
Elpriset sätts på marknaden NordPol. El produktion görs av privata bolag. Om elpriset är högt kommer intresset för utbyggnad att vara stort, om det är lågt är intresset lågt och dyra metoder kommer att stängas ner. Så som har skett med kärnkraften i Sverige. Nu när priset är högt så planeras för ökad effekt igen.
Förklara gärna ditt resonemang. Menar du att politiker skall bygga elproduktion? Varför då? Marknaden är ju tänkt att sköta sig själva med tillgång och efterfrågan som styrning.
Ett problem är när de inser att när vi är nära bristningsgränsen får de mkt mer betalt. Att stänga kärnkraften har ju ökat elpriserna i se3 och framförallt se4. Nu är ju tillochmed vindkraft/solkraft lönsam. Frågan är, vill de satsa på kärnkraft som gör fler andra av deras system olönsamma.
 
D djac skrev:
Ja, det var en udda och grund analys, jag håller nog inte med om slutsatsen heller.
Ett lands valutakurs återspeglar landets inflation och produktivitet. Om vi fortsätter likadant i 20 år till kommer alltså en dansk fortfarande tjäna mer än en svensk och valutan vara värd dubbelt så mycket. Då är dansken dubbelt så förmögen i ett internationellt perspektiv. Om man åker till ett land där valutan är värd lite och lönerna är låga, vad tänker man då på för länder? Öststater, Thailand, Rumänien, Albanien mfl. Är det åt det hållet vi ska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.