Tomture61
Maskintok skrev:
här kan vi diskutera elpriserna och varför de är höga, och av vilken anledning som lett oss hit.. vad som krävs och vad som mest troligt komma skall...

Är det Putins fel?

Är det svk med regeringen?

Är det avsaknad av ryskgas i Europa?

Är det kablarna som blivit lagda?


Är det avsaknaden av kärnkraften?

Är det effektbrist hos vindkraften?
De som tror att vindkraft är "halelulia" tänk om .
Vind kraft finns enbart när det blåser , som solkraft , enbart när solen lyser .
Kol / olja / vattenkraft / kärnkraft finns när vi behöver det .
Svårare än så är det inte ......
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Ukraina är lämnade åt sitt eget öde. EU Bryssel är ett stort skämt och hoppas deras luncher och middagar smakar skit numera:sick:. NATO måste tänka igenom vad de är ute efter (läs USA) och vi ska vara alliansfria i likhet med Finland. Sen är då nästa utmaning Kina..... en riktig rysare:seenoevil:
borde det inte vara läge att stänga av kablarna mellan Finland och Ryssland i detta läge?
enligt kontrollrummet så skickas energi fortfarande in i Ryssland.. Och vice versa..
 
Maskintok skrev:
borde det inte vara läge att stänga av kablarna mellan Finland och Ryssland i detta läge?
enligt kontrollrummet så skickas energi fortfarande in i Ryssland.. Och vice versa..
Finland är väl det land i hela världen som vet bäst hur man hanterar den "ryska björnen"!
Vad jag kan se så har inte Putin strypt på gasen till EU så då kan det vara smart att köra "business as usual".
EDIT
Sen får man väl köra pengarna som guld mellan länderna om SWIFT skulle sanktioneras.
 
A
Tomture61 Tomture61 skrev:
De som tror att vindkraft är "halelulia" tänk om .
Vind kraft finns enbart när det blåser , som solkraft , enbart när solen lyser .
Kol / olja / vattenkraft / kärnkraft finns när vi behöver det .
Svårare än så är det inte ......
Jo men för att detta ska bli en verklighet så krävs produktionsbyggen..
Då måste miljöbalken ändras..
samt för att kunna hålla låga priser på el så krävs minst 6 nya kärnkraftverk..
Och reducerade kablar till Europa..
Jag kan tycka att de får klara sig själva.

som 24.000 svenska soldater fick göra vid gränsen till Ryssland år 1808-1809..
när man hade blivit lovad förstärkning av England.. den kom aldrig och Sverige förlorade 1/3 av riket....
Så gamla sår finns ännu öppna..
 
A
P paralun skrev:
Finland är väl det land i hela världen som vet bäst hur man hanterar den "ryska björnen"!
Vad jag kan se så har inte Putin strypt på gasen till EU så då kan det vara smart att köra "business as usual".
EDIT
Sen får man väl köra pengarna som guld mellan länderna om SWIFT skulle sanktioneras.
Putin kommer inte strypa någon gas..
Det håller vissa lugna.. Och då utan att börja hetsa.
samtidigt så är detta precis som Putin alltid gjort.. skillt affärer från politik och vapen makt..
 
Maskintok skrev:
Jo men för att detta ska bli en verklighet så krävs produktionsbyggen..
Då måste miljöbalken ändras..
samt för att kunna hålla låga priser på el så krävs minst 6 nya kärnkraftverk..
Och reducerade kablar till Europa..
Jag kan tycka att de får klara sig själva.
Vi behöver havsbaserade stora vindkraftsanläggningar för att kunna se dessa som mer "planerbar kraft".
Sen behöver vi då förmodligen mer och då lutar jag själv då åt SMR-reaktorer samt smart vätgasanvändning som lagras i stora bergrum som kan användas då det inte blåser..
 
A
P paralun skrev:
Vi behöver havsbaserade stora vindkraftsanläggningar för att kunna se dessa som mer "planerbar kraft".
Sen behöver vi då förmodligen mer och då lutar jag själv då åt SMR-reaktorer samt smart vätgasanvändning som lagras i stora bergrum som kan användas då det inte blåser..
:thinking:
Men är inte havsbaserad vindkraft enormt dyr jämfört med landbaserad?
 
Maskintok skrev:
Putin kommer inte strypa någon gas..
Det håller vissa lugna.. Och då utan att börja hetsa.
samtidigt så är detta precis som Putin alltid gjort.. skillt affärer från politik och vapen makt..
Jodå, han stänger gasen och sedan sitter han med fingret på kärnvapenknappen, garanterat!
Putin & Co har tänkt ut det här och det är blodigt allvar nu, tyvärr! Bara vi i väst som inte kan se allvaret!
 
A
P paralun skrev:
Jodå, han stänger gasen och sedan sitter han med fingret på kärnvapenknappen, garanterat!
Putin & Co har tänkt ut det här och det är blodigt allvar nu, tyvärr! Bara vi i väst som inte kan se allvaret!
njä det tror jag inte..
Låter inte som varken Putin eller Ryssland..
Då åker något annat med gasen ner till Tyskland först isåfall...
 
A
P paralun skrev:
Har du missat vad som nu händer i Ukraina?
CNN's löp av Ukrainanyheter
[länk]
Det här blir totalt blodbad och att stoppa gasen är en liten åtgärd.
:cry::cry::cry:
Nä jag har inte missat något men jag ropar inte kärnvapen eller stängd gas förens det finns tendens för detta..
Det är alldeles för tidigt och för osäkert för att göra den slutsatsen..

andra faktorer måste avgöras först och det är ännu frågan vad som sker under helgen i Ukraina..
 
Maskintok skrev:
Nä jag har inte missat något men jag ropar inte kärnvapen eller stängd gas förens det finns tendens för detta..
Det är alldeles för tidigt och för osäkert för att göra den slutsatsen..

andra faktorer måste avgöras först och det är ännu frågan vad som sker under helgen i Ukraina..
Jo, mitt lilla förslag är att Ukrainas ledare snarast inser att det här är meningslöst. EU Bryssel samt NATO kan då hjälpa Ukrainas ledare att inse det här. Sen får man sätta sig vid förhandlingsbordet och diskutera.
Att sedan Putin har en kärnvapenknapp vet alla men det är kanske bara USA som inser att den kan användas?
Så hoppas att vi sparar en massa liv genom att mer "gilla läget".
 
A
P paralun skrev:
Jo, mitt lilla förslag är att Ukrainas ledare snarast inser att det här är meningslöst. EU Bryssel samt NATO kan då hjälpa Ukrainas ledare att inse det här. Sen får man sätta sig vid förhandlingsbordet och diskutera.
Att sedan Putin har en kärnvapenknapp vet alla men det är kanske bara USA som inser att den kan användas?
Så hoppas att vi sparar en massa liv genom att mer "gilla läget".
alla vet vad Ryssland har..
Men frågan är mer vad Ukrainas president kommer göra...
Han bad sitt folk att utföra samma handling som i Warszawa 1944..
då folket tog till vapen emot nazisterna..
Nu dödas civila tillsammans med soldater..
Man har delat ut vapen till alla män 18 och uppåt..

Är detta en som verkar vilja ge upp eller vänta på att nato skall agera..?
Ukraina är förintat innan Nato ens mobiliserat sin snabbinsatsarme..
Och det gäller att de länder som soldaterna är hemmahörande i väljer att följa...
 
Maskintok skrev:
alla vet vad Ryssland har..
Men frågan är mer vad Ukrainas president kommer göra...
Han bad sitt folk att utföra samma handling som i Warszawa 1944..
då folket tog till vapen emot nazisterna..
Nu dödas civila tillsammans med soldater..
Man har delat ut vapen till alla män 18 och uppåt..

Är detta en som verkar vilja ge upp eller vänta på att nato skall agera..?
Ukraina är förintat innan Nato ens mobiliserat sin snabbinsatsarme..
Och det gäller att de länder som soldaterna är hemmahörande i väljer att följa...
Det spelar mindre roll i det stora misslyckandet.
De här hjältarna skrek "Go Fuck Yourself" sen blev de utplånade.:cry:
https://www.politico.eu/article/go-...soldiers-snake-island-russia-war-ship-killed/
Och det kommer bara att bli ännu mer sorgligt.....:cry:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.