Maskintok skrev:
Rekordsnabbt har höstfloden fyllt på vattenmagasinen | ENERGInyheter.se
[länk]

vi hade bra med återuppfyllnad tack vare höst vädret... Det var bra inför vintern
Ett tips är att kolla när artikeln är skriven. Din länk är 2,5 månader gammal.
 
A
Z Zodde skrev:
Ett tips är att kolla när artikeln är skriven. Din länk är 2,5 månader gammal.
ett tips.
Jag vet..
Det var med avsikt;)
 
Maskintok skrev:
ett tips.
Jag vet..
Det var med avsikt;)
Men varför medvetet sprida inaktuell info som om de vore nyheter?
 
A
Z Zodde skrev:
Men varför medvetet sprida inaktuell info som om de vore nyheter?
Vart skrev jag det?
läst vad tråden handlar om..?

dåtid, nutid, framtid...
Så vill du inte läsa, låt bli...
 
A
Maskintok skrev:
här kan vi diskutera elpriserna och varför de är höga, och av vilken anledning som lett oss hit.. vad som krävs och vad som mest troligt komma skall...

Är det Putins fel?

Är det svk med regeringen?

Är det avsaknad av ryskgas i Europa?

Är det kablarna som blivit lagda?


Är det avsaknaden av kärnkraften?

Är det effektbrist hos vindkraften?
om ni nu hellre diskuterar föregående diskussion så väntar jag tills ni är klara.. ;)
 
A
Stapeldiagram och cirkeldiagram visar energiproduktion fördelad på källor över tid, med ökande vindkraftandel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sakta men säkert så ökar vindkraften.. Och vattenkraften har fått lite bakåt..

Stapeldiagram och cirkeldiagram visar energiproduktion fördelad på källor över tid, med ökande vindkraftandel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av energistatistik som visar nettoexport och import av el mellan Skandinaviska länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump som visar energiproduktionsdata fördelat på kärnkraft, värmekraft, ospecificerat, vindkraft och vattenkraft i MW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maskintok skrev:
Vart skrev jag det?
läst vad tråden handlar om..?

dåtid, nutid, framtid...
Så vill du inte läsa, låt bli...
Du startade tråden men du äger den inte, det är inte dina regler som gäller här.

Att länka till en gammal artikel, kommentera den som om den vore ny , sen (när avslöjad) säga det var medvetet vilseledande blir för mycket för mig. Fortsätt du med dina monologer, mig slipper du.
 
A
Z Zodde skrev:
Du startade tråden men du äger den inte, det är inte dina regler som gäller här.

Att länka till en gammal artikel, kommentera den som om den vore ny , sen (när avslöjad) säga det var medvetet vilseledande blir för mycket för mig. Fortsätt du med dina monologer, mig slipper du.
 något fyrverkeri fanns inte tyvärr.(y):cool::ok:
så att läsa tråden innan man väljer att svara det var för svårt.. ;)

Vad är fel i att länka vad som skedde då (2.5 mån) som sedan påverkade vad som skedde i december?

Så när något har skett så finns det alltså ingen anledning till detta?
Hmm ja i Norge kanske det är så..men i övriga världen så finns det en grund till vad som skett eller inte skett..

Det är ju därför man diskuterar det som skedde redan 2014 och fram eller längre tillbaka ändå.

Du fann säkert diskussionen tidigare väldigt rolig.. Men nä.
Det ska handla om vad tråden handlar om..
 
Redigerat:
A
Upp till tre reaktorer kan återstartas på 1-3 år - kärnkraftsexpert Jan Gällsjö i Swebbtv Vetenskap nr 50 - Swebbtv
https://swebbtv.se/w/3umaEYQC6ZMJ1CMKNcZLaN

Jag har inte kollat in eller lyssnat på denna kanal förr.. Men detta var intressant..
 
R
Magnus Filip skrev:
Läs själv ordets exakta betydelse:
[bild]
Ha ett bra liv!
Publicerad 1930 kanske gör informationen du om och om igen hänvisar till ganska inaktuell? Du vet att det svenska språket ständigt utvecklas?

Idag betyder "jobba hemifrån" att man jobbar hemma. Myndigheter anser det och arbetsgivare anser det (jag tror nästan att du kan vara den enda som inte anser det).

Och om tillräckligt många anser det så är det så.

Du gör dig bara löjlig när du försöker hävda något annat.

EDIT: Kan inte riktigt släppa detta eftersom du är så raljerande över något du uppenbarligen har helt fel om. I mitt inlägg https://www.byggahus.se/forum/threa...kraft-daliga-naet.442805/page-19#post-4619164 så verkar du helt blunda för huvudbeskrivningen.

"Från hemmet" och exemplet "har du hört något hemifrån?". Du menar alltså att man här menar "har du hört något från något annat ställe än från hemma?".

Även ditt favoritbevis från SAOL visar på detta nu när jag hade tid att läsa det lite noggrannare. Du gulmarkerar en del som är benämnd med "äv" som betyder "även" vilket gör det till en sekundär betydelse. Innan dess anges även här betydelsen som "från hemmet". Alltså, "jobba hemifrån" = "jobba från hemmet".

Snälla, ge upp nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 3 till
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Upp till tre reaktorer kan återstartas på 1-3 år - kärnkraftsexpert Jan Gällsjö i Swebbtv Vetenskap nr 50 - Swebbtv
[länk]

Jag har inte kollat in eller lyssnat på denna kanal förr.. Men detta var intressant..
Nä men Swebbtv är ju en goto för alla vetenskapsmän, där hör man de skarpaste knivarna prata om de senaste rönen allra först!
 
  • Gilla
  • Haha
fiskbuggaren och 3 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Nä men Swebbtv är ju en goto för alla vetenskapsmän, där hör man de skarpaste knivarna prata om de senaste rönen allra först!
njä det vet jag inte.
Men kan man inte höra alla sidor prata innan man börjar avvisa något?
 
D
Maskintok skrev:
njä det vet jag inte.
Men kan man inte höra alla sidor prata innan man börjar avvisa något?
Swebbtv är ingen sida i kärnkraftsbyggen eller vetenskap
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.