Walle85 Walle85 skrev:
Vad skulle du säga att en installation av 30 paneler, en hybridväxelriktare med 10 kWh batteri, elbilsladdare, installationsmaterial och hyra av byggställning bör kosta innan grönt bidrag?

Vad är då diffen att köpa detta privat och via installatör som gör allt?
Det är svårt att säga, men med de priser jag hittade på paneler så finns det en hel del pengar att spara för den som är villig att göra allt utom elarbetet själv.

Det jag funderar över är om man bara skall sätta upp panelerna själv, men sedan beställa installation, växelriktare och batteri från en elektriker. Då får man ju grönt avdrag på större delen av kostnaderna i alla fall. Köper man inte batteri är det svårt att få grönt avdrag om man gör delar av jobbet/inköpen själv.
 
  • Gilla
anderols
  • Laddar…
Excel
Gissningsvis lär återbetalningstiden dubbleras. Minst 20 år med 0kr i spot.
Man spar ju bara moms, elskatt och elöverföring.

De glada dagarna för solcellsbolagen är förbi, dålig svensk krona, högre kostnader för import, transporter mm.

Köparna möts av en ränta på 4-5%

Här pratar vi inte om bara proppen är ur, marknaden torde vara stendöd!
 
  • Gilla
Wigert
  • Laddar…
10 år räknar jag med om inte himlen trillar ner (eller solen slutar skina) för min anläggning.
Har haft anläggningen igång 5 år i maj 2024 och den är till och med augusti återbetald till 59%, finansierad helt genom bolån och räntan är naturligtvis medräknad.
9,45 kWp i Zon 3.
 
  • Excel-tabell med ekonomi: producerat, sålt, intäkter, utgifter 2019-2023. Affärsresultat och procentandelar visas.
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Vad skulle du säga att en installation av 30 paneler, en hybridväxelriktare med 10 kWh batteri, elbilsladdare, installationsmaterial och hyra av byggställning bör kosta innan grönt bidrag?

Vad är då diffen att köpa detta privat och via installatör som gör allt?
Hittar du någon installatör som installerar det om du köper det privat då (för du får ju inte göra det själv - förutom lite grundläggande kring takställningen)
 
Wigert Wigert skrev:
Hade en dialog med en säljare som räknade på en elkostnad på 194 öre/kWh i SE3… Då är anläggningen såklart återbetald på 8 år.
När jag köpte min anläggning 2019 räknade jag med 40 öre/kWh + moms vilket då var genomsnitt för de senaste 5 åren viktat mot användning. Hade jag gjort kalkylen idag hade jag räknat med detsamma så blir man troligtvis inte besviken.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hittar du någon installatör som installerar det om du köper det privat då (för du får ju inte göra det själv - förutom lite grundläggande kring takställningen)
Installatören har jag i alla fall. En kompis är elektriker och har installerat flera anläggningar, frågan är om jag får ihop kalkylen ändå...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O
K Kvackatore skrev:
10 år räknar jag med om inte himlen trillar ner (eller solen slutar skina) för min anläggning.
Har haft anläggningen igång 5 år i maj 2024 och den är till och med augusti återbetald till 59%, finansierad helt genom bolån och räntan är naturligtvis medräknad.
9,45 kWp i Zon 3.
Fast du missar två saker
1. Du var med sommaren 2022 vilket var kraftigt ”dopad”.
2. Skulle du installera en likande anläggning idag skulle den vara mycket dyrare att installera.

Det är glädjande för dig, men att använda den uträkningen för nya installationer fungerar inte.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Wigert Wigert skrev:
Hej!
Ni som har fått offert på solpaneler de senaste månaderna, vilket elpris säger leverantören ingår i kalkylen?
Hej
Har tre offerter och samtliga räknar med spotpris på 1.10kr. I södraste och dyraste delen av landet.
Skillnaden i deras pris på väldigt lika anläggningar är 30’. Är en större anläggning och skall placeras på ett papp tak. Bara denna läggning på papp, galvade fästen och svetsning av papp m.m. Gör en merkostnad på över 50’kr
Inga batterier då det för tillfället är bättre att sälja överskottet!
Mvh
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D
Spotpris kring 0,5kr per kWh är vad jag räknar på i min personliga kalkyl nu när jag kikar på en investering i en solanläggning. Leverantörerna går gärna upp mot en krona och då blir återbetalningstid kortare såklart.

SE3.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Fast du missar två saker
1. Du var med sommaren 2022 vilket var kraftigt ”dopad”.
2. Skulle du installera en likande anläggning idag skulle den vara mycket dyrare att installera.

Det är glädjande för dig, men att använda den uträkningen för nya installationer fungerar inte.
Så är det, och om du läser mitt andra inlägg så använde jag både då och skulle även idag räkna med 40 öre/kWh + moms i en kalkyl.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
****Förväntad årsproduktion och besparing är en uppskattad siffra baserad på er anläggning och era förutsättningar.
Den faktiska produktionen och besparingen kan skilja sig från den förväntade. Årlig besparing och avkastning beräknas
på din uppskattade årsproduktion av solel med ett elpris om 1,94 SEK per kWh, vilket är kundsnittet för åren 2021
samt 2022. Återbetalningstid, årlig besparing, pris per kWp och avkastning räknas på pris efter eventuellt grönt avdrag
eller exklusive moms om företag. Återbetalningstiden beräknas med en årlig inflation på 2%. Alla uträkningar är att
betrakta som exempel, och differenser mot verkligheten kommer att uppstå. Eventuell avkastning på batterier
förutsätter att ni har en Heartbeat-enhet installerad.
 
Walle85
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hittar du någon installatör som installerar det om du köper det privat då (för du får ju inte göra det själv - förutom lite grundläggande kring takställningen)
Precis det jag var ute efter, kostnad för allt man kan införskaffa själv + kostnad för elektriker och sedan jämföra detta med en komplett installation som inkluderar inköp.
När jag räknar på min installation så tror jag inte att jag hade kunnat pressa priset så mycket genom att köpa in panelerna + material på egen hand.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Precis det jag var ute efter, kostnad för allt man kan införskaffa själv + kostnad för elektriker och sedan jämföra detta med en komplett installation som inkluderar inköp.
När jag räknar på min installation så tror jag inte att jag hade kunnat pressa priset så mycket genom att köpa in panelerna + material på egen hand.
Det finns de som gjort analyser på detta också, de flesta verkar säga att man kan tjäna uppåt 20000 kr på att göra så, men det förutsätter att man då inte får något bidrag. Kan man istället föra över delar av installationen på en installation av batterier så blir kalkylen genast mycket bättre, under förutsättning att batterierna lönar sig. Lönsamhet för batterier finns främst i form att effekttariffer (som skall införas senast 1/1-27), även om viss vinst kan göras också genom att köpa billig el och lagra denna. Det senare kräver dock effekttariffer för att vara kostnadseffektivt.

Eftersom effekttarifferna varierar mellan olika elnätsbolag så är möjligheterna till vinst på dessa mycket svåra att räkna på i allmänhet, men de beräkningar jag har gjort antyder att batterier lönar sig om du har solpaneler och får det gröna bidraget (och köper rätt batterier till rätt pris naturligtvis).

Rörande installation av solpaneler så bör man vara beredd på att 60-öringen inte kommer att höjas framöver, snarare sänkas när en förändring av denna sker. Denna gör nämligen att det lönar sig att sälja el även om elpriset är negativt, något som inte gillas av lagstiftarna. Samtidigt så höjs energiskatten och överföringsavgifterna i nätet. Detta är ytterligare ett skäl att skaffa batterier (om man kan räkna hem dem).

Ytterligare en aspekt att tänka på är att man inte får någon 60-öring alls för överskottet om man säljer mer el än man köper. Detta leder till att andra energibesparande åtgärder inte blir så lönsamma, dvs byt till värmepump innan du projekterar solpanelerna, om du tänkt göra bägge. Detta är ytterligare ett skäl för myndigheterna att ta bort 60-öringen på sikt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.