Hej!
Ni som har fått offert på solpaneler de senaste månaderna, vilket elpris säger leverantören ingår i kalkylen?
 
  • Gilla
Mangebula
  • Laddar…
Följer tråden med intresse...
Framförallt de priser för SE4
 
Inga som fått offerter verkar det som.
 
Hade en dialog med en säljare som räknade på en elkostnad på 194 öre/kWh i SE3… Då är anläggningen såklart återbetald på 8 år.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det som framförallt är intressant här är vilket spotpris leverantörerna räknar på. De andra påslag avgifterna är ju skatt, moms, påslag, nätspecifika avgifter och elleverantör specifika avgifter som är vad de är
 
M mortimer skrev:
Det som framförallt är intressant här är vilket spotpris leverantörerna räknar på. De andra påslag avgifterna är ju skatt, moms, påslag, nätspecifika avgifter och elleverantör specifika avgifter som är vad de är
Eftersom jag uppgav adressen som är i Ellevios nät i Stockholm är det bara att räkna av elskatt, rörlig nätavgift, elhandlarpåslag på 5-10 öre och moms från 194 öre. För mig blir det då ett spotpris på 105-109 öre. Detta för köpt el. Överskottets värde sa han inget om då de med ett batteri ska minimera försäljningen. Jag är väldigt skeptisk till kalkylen 😀
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Värdet på solel räknar du med spotpris 0 öre/kWh för överskottet. Installera komfortkyla om du har överskott istället för batteri
 
Det man ska ha med sig är att det är ingen som kan veta vad elpriserna ligger på framöver, allt är en gissningstävling på olika nivåer.
Genomsnittligt spotpris på 1kr/kwh över en 10års period är nog inte så fel uppskattat/gissat. Nu har vi haft dagar och perioder med låga priser och t.om minuspriser.
Spotprisutvecklingen går ju uppåt med all sannolikhet.
Häromdagen läste jag dessutom någonstans (tror det var Aftonbladet, men budgeten är offentlig och bör finnas på Regeringens hemsida) att investering i ny kärnkraft inte fanns med i regeringens budget som de la nyligen
 
M mortimer skrev:
Häromdagen läste jag dessutom någonstans (tror det var Aftonbladet, men budgeten är offentlig och bör finnas på Regeringens hemsida) att investering i ny kärnkraft inte fanns med i regeringens budget som de la nyligen
Jo nu är det inte regeringens sak att investera i kärnkraft!
Sen angående spotpriser så blir de sannolikt mycket låga under "solsäsongen" dvs den varma årstiden.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu är det inte regeringens sak att investera i kärnkraft!
Sen angående spotpriser så blir de sannolikt mycket låga under "solsäsongen" dvs den varma årstiden.
Jasså ?!
 
M mortimer skrev:
Jasså ?!
Jo Vattenfall lånar upp pengar på marknaden, sen ställer då även oftast staten kreditgarantier.
Just nu får inget kraftbolag i Europa ihop sina kalkyler pga "energiröra".
Sen eftersom staten är ägare av Vattenfall så kan de givevist ha en uttryckt önskan till Vattenfalls styrelse om att det behövs mer kärnkraft.
Sen har man ju "byggt sönder" elsystemet och som det ser ut så blir det låga elspotpriser under "solsäsongen".
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
börja också med att fundera över hur effekttarifferna som skall införas påverkar kalkylen, de kommer säkert att driva mer installationer av batterier.

Jag kan också tipsa om att lösa solpaneler har ett mycket lägre pris från seriösa säljare på nätet än från solcellsinstallatörerna. Det känns som att hela bidraget från staten går rakt ned i installatörernas fickor. Jag hittade häromdagen helsvarta 400W paneler för 1395kr/st. Solinstallatörerna tar typiskt det dubbla...

Rörande frågan, så har jag fått snittpris från förra året som underlag när jag har frågat.
 
  • Gilla
and.wei
  • Laddar…
Walle85
pacman42 pacman42 skrev:
börja också med att fundera över hur effekttarifferna som skall införas påverkar kalkylen, de kommer säkert att driva mer installationer av batterier.

Jag kan också tipsa om att lösa solpaneler har ett mycket lägre pris från seriösa säljare på nätet än från solcellsinstallatörerna. Det känns som att hela bidraget från staten går rakt ned i installatörernas fickor. Jag hittade häromdagen helsvarta 400W paneler för 1395kr/st. Solinstallatörerna tar typiskt det dubbla...

Rörande frågan, så har jag fått snittpris från förra året som underlag när jag har frågat.
Vad skulle du säga att en installation av 30 paneler, en hybridväxelriktare med 10 kWh batteri, elbilsladdare, installationsmaterial och hyra av byggställning bör kosta innan grönt bidrag?

Vad är då diffen att köpa detta privat och via installatör som gör allt?
 
M mortimer skrev:
Det man ska ha med sig är att det är ingen som kan veta vad elpriserna ligger på framöver, allt är en gissningstävling på olika nivåer.
Genomsnittligt spotpris på 1kr/kwh över en 10års period är nog inte så fel uppskattat/gissat. Nu har vi haft dagar och perioder med låga priser och t.om minuspriser.
Spotprisutvecklingen går ju uppåt med all sannolikhet.
Häromdagen läste jag dessutom någonstans (tror det var Aftonbladet, men budgeten är offentlig och bör finnas på Regeringens hemsida) att investering i ny kärnkraft inte fanns med i regeringens budget som de la nyligen
Ja prisprognoser är genuint svåra att göra (har jobbat i elmarknaden sedan 1998) så man får göra bedömning utifrån vad som krävs för break even. Det som är säkert är att nätavgifterna kommer gå upp i linje med att näten behöver förstärkas för elektrifieringen och reinvesteringar. Skatten åker rimligen upp med något index om man inte vill ge incitament till el i förhållande till andra energislag. Spotpriserna kommer vara mer volatila och framförallt på sommaren dagtid lär vi få långa perioder med låga priser. Det gör ju att köp-kostnaden för el går ner, och då blir även egenförbrukningen från solpaneler mindre lönsam. Som solpanelägare är årsprofilen på priset en viktig faktor, man har lite nytta av höga vinterpriser dagtid....
 
Wigert Wigert skrev:
Ja prisprognoser är genuint svåra att göra (har jobbat i elmarknaden sedan 1998) så man får göra bedömning utifrån vad som krävs för break even. Det som är säkert är att nätavgifterna kommer gå upp i linje med att näten behöver förstärkas för elektrifieringen och reinvesteringar. Skatten åker rimligen upp med något index om man inte vill ge incitament till el i förhållande till andra energislag. Spotpriserna kommer vara mer volatila och framförallt på sommaren dagtid lär vi få långa perioder med låga priser. Det gör ju att köp-kostnaden för el går ner, och då blir även egenförbrukningen från solpaneler mindre lönsam. Som solpanelägare är årsprofilen på priset en viktig faktor, man har lite nytta av höga vinterpriser dagtid....
Den som lever får se 😉
 
  • Gilla
Wigert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.