Den Sonoff Peter har klarar inte att manövrera kraft till patronen själv det krävs ytterligare ett steg i form av tex en kontaktor som tål strömmen och kopplar flera faser. Så du får leta en lämplig sådan också då tillkommer några hundra till i bästa fall.
 
GK100 GK100 skrev:
Den Sonoff Peter har klarar inte att manövrera kraft till patronen själv det krävs ytterligare ett steg i form av tex en kontaktor som tål strömmen och kopplar flera faser. Så du får leta en lämplig sådan också då tillkommer några hundra till i bästa fall.
jaså. Han kör ju en poolvärmare på 6kw. Så jag trodde den skulle klara 6kw el patron till pannan då.
 
På sin höjd kan du köra kaffebryggaren via den dvs enfas 230 V och väl under 10 A om du ska ha någon längre framgång. Alltså får den i ditt fall styra ytterligare ett relä sk kontaktor som klarar hantera elpatronen.
 
tommib
Peter skriver ju specifikt att han styr en kontaktor via Sonoffen.
 
Missa detta helt. Skönt att någon e vaken.
Vad behöver jag för kontaktor?
Ska jag köra?

ELPATRON 6KW 230V
ELPATRON 6KW 400V

 
Efter som det handlar om trefas så kvittar det om elementen är kopplade på 400V eller 230V. Det är utan intresse i det här fallet.
 
D Daniel 109 skrev:
Efter som det handlar om trefas så kvittar det om elementen är kopplade på 400V eller 230V. Det är utan intresse i det här fallet.
Där tappa du mig helt.

Jag ska alltså köpa en elpatron på 400v? Inte 230?
Om jag köper den wifi enheten och temperatur givaren.
Vad behövs mer. Bifoga gärna länk.
WiFi funktionen verkar smidigt. Då kan jag se om pelletsen har stannat och elpatronen jobbar.
 
Nej jag kommer inte göra detta själv. Jag har en elektriker på fars jobb. Fått hjälp flera gånger. Men jag vill underlätta (inte va en som tjatat jämt) och skaffar jag fram allt som behövs så kommer han bara förbi och installera sakerna.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
6kW på enfas kräver 26A, det har du inte. På trefas bli det 9A, det har du. Elementen kan antingen kopplas fas - fas d.v.s. 400V eller fas-noll vilket ger 230V men det gör ingen praktisk skillnad i slutänden det är fortfarande 9A fasström som kontakterna ska hantera.
 
Mätte gängorna idag pluggen som satt där elpatronen skulle sitta va ungefär 60mm.
Och alla patroner verkar va 50. Så måste kolla vidare på detta.

Men annars borde vi ha ett vinnande koncept. Ska visa det för elektrikern så fort de börjar jobba igen.

elpatron 6\9kw
Sonoff TH10
Sonoff Temp Sensor-DS18B20
Kontaktor BRUMFRI ESC425S
 
Storleken på gängan stämmer bra med det som kallas DN 50 eller 2" så det behöver du nog inte fundera över. Och se till att givaren är av vettigt utförande och inte bara en TO-kapsel med trådar så du kan sätta den i något dykrör på pannan eller i patronen,
 
Det finns två sätt att koppla elementen.

1 . Tre 400 V element Delta kopplade. Varje element kopplade mellan faser.

2 . Tre 230 V element Y kopplade(stjärnkoppling) . Varje element kopplade mellan fas och nolla.
I detta fall kan ansluta nollan till mittpunkten i stjärnan. Men vid symmetrisk last är det inte nödvändigt att ansluta nollan i detta fall.
 
Ska ringa polaren idag och fråga vad han hade för elpatron. Men då spelar det ingen roll om han hade 230 eller 400? Eller om det är 6 eller 9kw?
 
Nej det funkar vilket som. Har du tur har den intern styrning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.