En tråd om Elon Musk, Tesla, SpaceX, StarLink, Neurolink mm
Är han galen eller ett geni?
Här diskuterar vi vad som helst utom svenska teslastrejeken.


Bild av en man i kostym som pekar finger mot kameran, bredvid en text som beskriver honom som en innovativ entreprenör inom flera teknikföretag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han lär ha en soffa högst upp på huvudkontoret där han sover ibland, men är det kris i någon fabrik så sover han även på golvet tills problemet är löst. Han lär ha sovit på ett fabriksgolv i tre nätter i rad vid något tillfälle. Möjligen är det en skröna, vad vet jag. Minns ej var jag läste det. Fotot ser lite arrangerat ut.

Man ligger på fabriksgolv med armarna utsträckta, klädd i svart tröja och gröna byxor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Han är i alla fall en prima PR:kille. Eftersom ingen av oss känner honom kan vi bara bedömma Karln utifrån skvallermedia. Genier har kanske svårt för oss dödliga som kastar bort våra liv på på forumdiskussioner om världsliga trivialiteter, när man kan klura ut hur en Marsresa skall genomföras. För det är ju det idioter sysslar med 😀.
 
Intet Intet skrev:
Han är i alla fall en prima PR:kille. Eftersom ingen av oss känner honom kan vi bara bedömma Karln utifrån skvallermedia. Genier har kanske svårt för oss dödliga som kastar bort våra liv på på forumdiskussioner om världsliga trivialiteter, när man kan klura ut hur en Marsresa skall genomföras. För det är ju det idioter sysslar med 😀.
Du ska inte läsa skvallermedierna. 😉 Vad någon (journalist) skriver att någon sagt att han sagt något, tja det kallades väl för viskningsleken på…
Jag har sett intervjuer och om det inte var väldigt bra AI-fake film så var det han själv som pratade.
 
Musk verkar väldigt angelägen att bygga en mytbild av honom som någon slags Tony Stark i den gamla rullen Iron Man.

Idag tycks det eskalera till att vederbörande även fiskar efter poster i den amerikanska administrationen, via Trump som han stödjer helhjärtat.

Inga problem alls här eller hur.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Är han galen eller ett geni?
Ett galet geni, tycker jag, Med dåligt omdöme ibland, men det är ibland så att personer som är rejält duktiga inom sitt gebit så småningom får för sig att de är lika duktiga på allting annat också.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P
För nästan tio år sen gjorde waitbutwhy.com en intervju med Musk och skrev en ganska lång artikelserie om det med titeln "The Worlds Raddest Man". Läsvärd om man vill veta mer om Musk.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Du ska inte läsa skvallermedierna. 😉 Vad någon (journalist) skriver att någon sagt att han sagt något, tja det kallades väl för viskningsleken på…
Jag har sett intervjuer och om det inte var väldigt bra AI-fake film så var det han själv som pratade.
Jag läser den inte heller. Men ibland slinker något igenom ibland trots allt.
Det som förvånar mig är att det är flera har som kallar honom "idiot" eller andra tillmälen utan att ens ha träffat karln. Det är ju ändå en person som åstadkommit mer på en kafferast än det, de flesta av oss presterat under vår livstid. Tillsammans!
 
Obestridligen har Elon Musk lyckats få en enorm mängd riskkapitalister att investera i hans diverse projekt, SpaceX är ju inte precis någon enkel ingenjörsmässig historia och det har fallit ut väl efter den information vi har. Detta är endast ett av väldigt många framgångsrika affärsidéer han ligger bakom, en av de första var väl PayPal.

Så jag har stor beundran för Musk som entreprenör, komma med nya affärsidéer och visa att de faktiskt fungerar.

Det jag upplever som störande är när detta blandas ihop med politik, att påverka demokratiska valprocesser. Lika störande - vad gäller aktuella US-valet - med det betydande stödet från Microsoft-grundaren Bill Gates, för demokraternas sida.

När man blandar ihop ekonomisk makt med politisk makt, i ljuset av alla dessa sociala plattformar, AI-genererat fake påverkansmaterial... vi landar i nya diktaturer och ingen förstår hur fan vi hamnade där.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Idag tycks det eskalera till att vederbörande även fiskar efter poster i den amerikanska administrationen, via Trump som han stödjer helhjärtat.

Inga problem alls här eller hur.
Nej. Inte alls. För du tror väl inte att övriga industriledare inte gör detsamma om än lite mer diskret?
 
P
H Harald Blåtumme skrev:
Obestridligen har Elon Musk lyckats få en enorm mängd riskkapitalister att investera i hans diverse projekt, SpaceX är ju inte precis någon enkel ingenjörsmässig historia och det har fallit ut väl efter den information vi har.
SpaceX finansierades inte med riskkapital utan med Musks personliga pengar.
H Harald Blåtumme skrev:
Detta är endast ett av väldigt många framgångsrika affärsidéer han ligger bakom, en av de första var väl PayPal.
Paypal startades och drevs av flera entreprenörer. Jag vet inte hur stor del Musk hade i det bolagets initiala framgångar, men Peter Thiel är ett namn som dyker upp ur mitt långsamma minne.
H Harald Blåtumme skrev:
Så jag har stor beundran för Musk som entreprenör, komma med nya affärsidéer och visa att de faktiskt fungerar.
Samma här.
H Harald Blåtumme skrev:
Det jag upplever som störande är när detta blandas ihop med politik, att påverka demokratiska valprocesser. Lika störande - vad gäller aktuella US-valet - med det betydande stödet från Microsoft-grundaren Bill Gates, för demokraternas sida.
Bill Gates stöder dock inte en dokumenterad antidemokrat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
RoTe
Elon bryter väl mot varenda paragraf och säkerligen några fler i vår kära jantelag, det är så pass illa att svenskens topplock flyger all världens väg. För en icke så svensk-svensk som mig är det helt underbart att se gemene svennebanan så uppenbart kränkt.
 
  • Gilla
  • Älska
Intet och 1 till
  • Laddar…
P
Tokslut Tokslut skrev:
Det är många "first" runt den mannen 😎

[media]
Den första vertikala landningen gjordes dock av Jeff Bezos raket New Shepard. (Om man inte räknar månlandningen 1969).
 
Elon Musk ljuger sex gånger under 24 timmar på Twitter.
"Musk har ingen plikt för sanningen, han tror på någonting annat."

 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.