E etompau skrev:
Mycket hänger på stamnätet som Sv. Kraftnät har ansvar för. Det produceras än så länge tillräckligt med effekt för landets behov men det är svårt att få fram den till de önskade platserna och förbrukarna.
Ett av de områden vårt stamnät har allra störst flaskhalsar på är inmatning mot Stockholm.

Detta har hittills hjälpts upp med en del lokal produktion, bland annat i Värtaverket.

Det är elproduktionen här som nu inte tas i drift för denna vintern, eftersom skattehöjning gjort driften olönsam.

Resultatet kanske blir att strömmen inte räcker till, då får det väl bli avbrott då. Detta kommer garanterat att inträffa när vi har 25 minusgrader, högtryck och vindstilla, kanske solsken, men en svag vintersol.

Jag hoppas att det blir kallt några politiker, som borde gjort konsekvensanalys och använt sina experter för att bereda frågorna utan att först tala om vad experterna önskas komma fram till... Jag befarar att det blir villaägare som får ta den ekonomiska smällen med sönderfrusna ledningar, kallt inne och höjda försäkringspremier för de som rustat sig och klarar av det hela med vedkamin och liter lagom "prepper-förråd".

Annars är det talande att kärnkraft lagts/läggs ner på flera ställen, Ringhals 2 31/12 2019 (900 MW), Ringhals 1 planeras samma datum 2020 (865 MW). Men inte Forsmark i Stockhlmstrakten...
 
  • Gilla
:-):-) och 3 till
  • Laddar…
Ja, vem vill ha en stamledning på sin fastighet?

Tyvärr har Ebba Grön helt rätt. "Staten och kapitalet sitter i samma båt"..., och vi vet alla vilka som får ro så att svetten lackar... :mad:
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, vem vill ha en stamledning på sin fastighet?
Jag skulle vara lycklig om Svk eller någon annan skulle vilja dra en jordkabel under min trädgård. Då skulle jag kunna ta till vara spillvärmen och skulle få gratis värme året om.
I andra länder har man lyckats med denna vinn-vinn, men inte i Sverige eller Tyskland heller.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle vara lycklig om Svk eller någon annan skulle vilja dra en jordkabel under min trädgård. Då skulle jag kunna ta till vara spillvärmen och skulle få gratis värme året om.
I andra länder har man lyckats med denna vinn-vinn, men inte i Sverige eller Tyskland heller.
rätt säkert är att SVK inte skulle gilla om du byggde på eller nära deras ledning. Ffa inte rulla ut slang ovanpå för jordvärme. Hur menar du att detta fungerar i andra länder ?
 
Lite info från SVK

https://www.svk.se/natutveckling/utbyggnadsprocessen/teknik/

Svenska kraftnät stärker stamnätet på uppdrag av regeringen

Svenska kraftnät är ett statligt affärsverk som ansvarar för Sveriges stamnät för el. Stamnätet omfattar 15 000 km ledningar för 400 kV och 220 kV med stationer och utlandsförbindelser.

Verksamheten styrs av det uppdrag som verket har från regeringen och huvuduppgiften är att på ett affärsmässigt sätt förvalta, driva och utveckla ett kostnadseffektivt, driftsäkert och miljöanpassat elöverföringssystem. Det är med utgångspunkt i de kriterierna som Svenska kraftnät utvecklar stamnätet och bygger nya kraftledningar.

Därför gräver vi inte ner växelström på höga spänningsnivåer
Växelströmsledningar med så hög spänning som 400 kV är inte lämpliga att gräva ner som kabel. En viktig anledning är att det snabbt uppstår stora fasförskjutningar mellan ström och spänning som genererar så kallad reaktiv effekt. Det innebär att stora mängder av den el som matas in inte kan användas redan efter korta sträckor.
 
J Jönas skrev:
rätt säkert är att SVK inte skulle gilla om du byggde på eller nära deras ledning. Ffa inte rulla ut slang ovanpå för jordvärme. Hur menar du att detta fungerar i andra länder ?
Det är det jag menar. Man kan rulla ut slang för jordvärme och gör alla en tjänst. I Danmark har man tydligen tillåtit att markägare tar tillvara på kabelns spillvärme. Har inga offentliga källor tyvärr men lite insiderveteande.
 
S Soltorp40 skrev:
Ett av de områden vårt stamnät har allra störst flaskhalsar på är inmatning mot Stockholm.

Detta har hittills hjälpts upp med en del lokal produktion, bland annat i Värtaverket.

Det är elproduktionen här som nu inte tas i drift för denna vintern, eftersom skattehöjning gjort driften olönsam.
Jag frågade Ellevio, som var först ute med det här larmet, varför man inte helt enkelt höjer priset till konsument när regeringen höjer skatten. Det är ju så företagen kompenserar sig i andra lägen. Svaret jag fick var godda yxskaft.
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Det kan ju bero på att frågan är korkad. En justering av skatten på ett energislag påverkar framförallt konkursensförhållandet mellan olika kraftslag, inte primärt kundpriset. Det blir ingen påverkan på konsumentpriset förrän det påverkar tillgången på el.
 
L Lasse Morin skrev:
Jag frågade Ellevio, som var först ute med det här larmet, varför man inte helt enkelt höjer priset till konsument när regeringen höjer skatten. Det är ju så företagen kompenserar sig i andra lägen. Svaret jag fick var godda yxskaft.
I princip är det väl det man försökt göra med indelningen av Sverige i 4 olika "elområden", SE1 i norr till SE4 i söder.

I praktiken visar det sig dock (se själv på nordpool) att det mest är SE4 som är drabbat - vissa företagare i Gnosjötrakten gnäller på dyrare ström än konkurrenterna i Anderstorp har jag för mig... Efter att man lagt ner Barsebäck, och Danmark trots allt inte klarar att leverera kol-el som ersättning, och vi även lagt ner produktion i Oskarshamn (både O1 och O2) så är det svajigt i syden. Den kraftledning som delvis skall kompensera detta, Sydvästlänken, (Hallsberg - Hörby), där man av outgrudliga orsaker valt likström har drabbats av otaliga förseningar, prognosen är nu drifttagning 2020.

För att kunna påverka Stockholm (och Västerås) som har problem (pga kraftig tillväxt), där övriga orter i gränslandet Götaland/Svealand ännu har marginaler av tidigare generationers kraftbyggande skulle det behövas en region SE5, (östra Mälardalen) eller något i den riktningen.

Då skulle det bli och upp till aktörerna att spela på Nasdaq vilka elpriser var och en är beredd att betala innan man måste ställa en Honda på balkongen i för morgonkaffet. Det skulle kunna vara ännu en storstadsskatt som skulle kunna fylla på statskassan, när nu alla människor tvingas urbanisera och därigenom betalar lite mindre i landsbygdsskatter.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kan ju bero på att frågan är korkad. En justering av skatten på ett energislag påverkar framförallt konkursensförhållandet mellan olika kraftslag, inte primärt kundpriset. Det blir ingen påverkan på konsumentpriset förrän det påverkar tillgången på el.
Du kanske håller med om att elmarknaden är svåröverskådlig. Jag förstår inte ditt svar, tycker närmast att det innehåller en bekräftelse av att det jag föreslog skulle fungera. Ellevio och Eon säger ju just att tillgången på el i Stockholm riskerar att blir för liten. Gäller inte reglerna om tillgång och efterfrågan på den "avreglerade" elmarknaden?
 
Jag syftade specifikt på en höjda skatten på kraftvärme. Elpriset handlas ju inom elhandels områden, det kan inte användas för att styra bort belastning från lokala flaskhalsar. Det som finns är elnätsavgiften, men även där är det hårt styrt vad man får göra. Den debiteras normals sett inte efter konsumtion på det viset.
 
harry73
Jag är lite tveksamt till nyttan av fjärrvärme. Visst är det bra att använda restvärme från industrin (inkl. avfallsindustrin) men i Skåne t ex finns det ett värmeverk i Örtofta, och där värmer de med biomassa. Där ser jag miljönyttan av, så det är bra. Men när den inte räcker till, använder de torv och kallar det för miljövänligt. Nu börjar jag bli lite fundersamt. Torv bryts på stora ytor i svenska skogar och är egentligen kol som under flera århundraden har bundit sig i marken. Att nu gräva upp det och använda det för värme, kan inte vara bättre än kol eller brunkol.
Så att man höjer skatter på fjärrvärme kan vara befogad.

Satellitbild av torvbrytningsområde med avskalade och bearbetade fält omgivna av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden syns torvbrytning i närheten av Sveg, men även i Småland finns mycket torvbrytning.
 
  • Ledsen
Tombrittberg
  • Laddar…
Elbrist i stort orsakad av att regeringen vill stänga ner reaktorer utan att ha pålitlig ersättning.

Elbrist lokalt orsakad av problem med överföringen, något som förvärras drastiskt med satsning på vindkraft,

En kostnad för överföring som redan rakat i höjden, följd av kommande kraftig prishöjning på produktionen, när vindkraft byggs och man subventionerar fel saker..

Tyskarna har börjat upptäcka detta. Elpris på 3 kr och i år har man byggt netto 35 vindkraftverk.
Trettiofem.
Tror någon längre på att tyskarna kommer att satsa 3500 miljarder euro på att fyrdubbla vind/solel till 2050?
Nästa år är det slut med subventionerna i Tyskland, och slutet på Energiewende.

Är det inte dags att återvända till förnuft i elproduktionen? SÅ som vi gjorde för femtio år sen, då Sverige var ett föredöme för resten av världen. Vi blev fossilfria på tio år, till en låg kostnad.

Villaägarna borde vara de som protesterar högst.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Efter den här statistiken var det i alla fall över hundra windkraftwerk i Tyskland, plus ett gäng offshore:
https://www.windbranche.de/windenergie-ausbau/deutschland
Det kan ju finnas en mättnad, det finns helt enkelt inte så många fler platser att bygga.
Motfråga: hur många kolkraft eller kärnkraftvärk har det byggts i Sverige eller tyskland under året/förra året, om det nu är så bra? Och hur många vindkraftverk har det byggts i Kina under året/förra året?
Jehu, man kan vända siffror hur dom passar en bäst.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag är lite tveksamt till nyttan av fjärrvärme. Visst är det bra att använda restvärme från industrin (inkl. avfallsindustrin) men i Skåne t ex finns det ett värmeverk i Örtofta, och där värmer de med biomassa. Där ser jag miljönyttan av, så det är bra. Men när den inte räcker till, använder de torv och kallar det för miljövänligt. Nu börjar jag bli lite fundersamt. Torv bryts på stora ytor i svenska skogar och är egentligen kol som under flera århundraden har bundit sig i marken. Att nu gräva upp det och använda det för värme, kan inte vara bättre än kol eller brunkol.
Så att man höjer skatter på fjärrvärme kan vara befogad.
För 25 år sedan klassades torv som förnyelsebart bränsle, man räknade med ca 1000 år i "tillverkningstid".

Då investerades i bla., Uppsala i torveldade pannor för fjärrvärme, maskiner för brytning etc.
Några år senare ändrade man sig och definierar idag torv som fossilt. Uppsalas fjärrvärme har därför varit med "sotsvarta miljösiffror" ett antal år - det var bara inte rimligt att skrota hela systemet i förtid, vill minnas att det var planerat för 20 års drift.

De åren har gått nu, och anläggningen är också skrotad/ändrad till annat bränsle.

Men obs: skatten är inte ändrad för fjärrvärme, endast för "kraftvärme", dvs när man eldar ett bränsle i ångpanna och använder ångan för såväl el- som fjärrvärmeproduktion, dvs man använder el som transportväg med låga förluster för de förbrukare som ligger så till att förläggning av vattenledningar inte är ekonomiskt/tekniskt rimligt. (Fjärrvärmenät har vanligen runt 20% energiförlust, ett lokalt elnät några få %)

Man kan fundera på om det som vanligt är "ingen tanke" bakom beslutet, eller ett avsiktligt försök att minska på tillgången på el så att efterfrågan orsakar ökande priser, vilket då (ideologiskt) skulle gynna "alternativ produktion" (vind och sol, som båda har problem med dagens prisnivåer), eller om beslutet (också?) är ekonomiskt - ökande priser ger ökade skatteintäkter eftersom stora delar av våra elräkningar är procentuella skatter...

Och ev analys av konsekvens av minskad produktion (Värtaverket är väl inte det enda som lägger ner) blir att vi riskerar effektbrist akut kalla vinterdagar, och mycket troligt också att vi tvingas köra mer i reservanläggningar (gasturbiner och Karlshamns oljekondensverk, där vi i det senare kombinerar elproduktion med uppvärmning av havsvatten). Man räknar ju också med avtal med vissa industrier om att minska förbrukning vid hög last, dvs att företagen skall dra ner på verksamhet/lönsamhet/konkurrenskraft till förmån för statlig ideologi/ekonomi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.