Nonkan skrev:
Om du ändå envisas...
så såga aldrig ensam utan ha alltid minst 1 medhjälpare som kan hålla ett vakande öga.
 
För att återgå till ursprungsfrågan så köpte jag för ett år sedan en Stiga elsåg då den var av utgående modell för 450 kr hos lokala handlaren. Den är helt ok och gör sitt jobb.Mest vedkapning
 
Det blev till sist biltemavarianten och den överaskade med sin styrka. Inga problem alls att kapa träd på 30-35 cm. Klättrade upp på stege och kunde utan problem såga av rejäla grenar som föll precis som jag önskade. Sen sågade jag bara en kil och därefter kunde sågen med lätthet köra rakt genom stammen. Hade jag vetat att det var så enkelt och att biltemasågen var så bra hade jag aldrig ens ställt frågan. det tog sedan inte lång tid innan jag hade ett hundratal vedträn och resten nerkapat i lagom transportbitar.
 
Milkshaken
Hur blev det med skyddskläder nu då?
 
Nej inga skyddskläder förutom sågarstövlar. Men jag kollade så jag hade klorhexidin, kompresser och tillräckligt med wiskey hemma innan jag startade jobbet. Hörselskydden hittade jag inte och skyddsglasögonen var skitiga så jag såg inget. Nästa jobb blir att klättra upp i en hög gran och kapa några grenar och då kan jag inte ha stövlarna utan behöver skor med bättre grepp. Jag måste såga med en hand och klättra med andra så nu ökar jag riskerna för att skada mig. Inget jag skulle rekommendera andra att göra.
 
Man kan ofta köpa en ny helt ok elsåg med oregon-svärd & kedja på rea för 500:- (Passa på reorna)

Kedjeskärpan är viktig, En billig Cotech-kedjeslip på CO kostar en 5-hundring, funkar ok för den som i likhet med mig alltid misslyckas med rundfilen... men ska du bara kapa två träd håller ju skärpan från den nya kedjan lite mer än så...(En ny vass kedja kostar ca 100, så ska du bara kapa ett par träd per år så kan du ju köpa en ny kedja istället för att slipa den gamla...lol.....)
 
storkarp skrev:
Nej inga skyddskläder förutom sågarstövlar. Men jag kollade så jag hade klorhexidin, kompresser och tillräckligt med wiskey hemma innan jag startade jobbet. Hörselskydden hittade jag inte och skyddsglasögonen var skitiga så jag såg inget. Nästa jobb blir att klättra upp i en hög gran och kapa några grenar och då kan jag inte ha stövlarna utan behöver skor med bättre grepp. Jag måste såga med en hand och klättra med andra så nu ökar jag riskerna för att skada mig. Inget jag skulle rekommendera andra att göra.
Klättra inte bara för högt för du har väl hört om han som gjorde det?
"Han vågade inte klättra ner, han vågade inte hoppa ner, så till slut så sket han ner sig"
Och det du skrev ovan tror jag var lite med ;)
 
Göran.W
Milkshaken skrev:
dusthall: Med Wiskey betalar man inga räkningar...... :O
Anledning till att jag säger så är att jag har sett många som har uttnyttjats för sin snällhet skull.... Ställt upp för alla i alla väder, betalning, en 50-lapp eller wiskey... Sen har dom knappt mat för dagen själva....
rediga pengar ska det vara..... :)
Jag tycker den bästa betalnings formen är att man byter tjänster med varandra.
Är det någon som har det knapert kan det vara lämpligare med en fika efter avslutat arbete och en slant.
Man kan även ge dom träden som betalning om dom eldar mad ved.
 
För 1000 kr som biltemasågen kostade skulle jag inte tigga tjänster av grannarna. Jag föredrar att fixa allt själv. Sen har man naturligtvis sina begränsningar. Jag kapar inte 20 meter höga träd liksom jag inte utför några större elinstallationer.
 
storkarp skrev:
Nej inga skyddskläder förutom sågarstövlar. Men jag kollade så jag hade klorhexidin, kompresser och tillräckligt med wiskey hemma innan jag startade jobbet. Hörselskydden hittade jag inte och skyddsglasögonen var skitiga så jag såg inget. Nästa jobb blir att klättra upp i en hög gran och kapa några grenar och då kan jag inte ha stövlarna utan behöver skor med bättre grepp. Jag måste såga med en hand och klättra med andra så nu ökar jag riskerna för att skada mig. Inget jag skulle rekommendera andra att göra.
Whisky är riktigt viktigt att ha ordentligt hemma. En gång missbedömde jag hur mycket som var kvar (flaskan stod i originalkartongen) så när jag hade svept flaskan hade jag fortfarande inte fått modet att kapa stora björken på tomten... vara bara att ge upp och ladda på med mer whisky till nästkommande helg.
 
storkarp skrev:
Nej inga skyddskläder förutom sågarstövlar. Men jag kollade så jag hade klorhexidin, kompresser och tillräckligt med wiskey hemma innan jag startade jobbet. Hörselskydden hittade jag inte och skyddsglasögonen var skitiga så jag såg inget. Nästa jobb blir att klättra upp i en hög gran och kapa några grenar och då kan jag inte ha stövlarna utan behöver skor med bättre grepp. Jag måste såga med en hand och klättra med andra så nu ökar jag riskerna för att skada mig. Inget jag skulle rekommendera andra att göra.
Du gör som du vill, jag kan ju i alla fall säga att kast är inget kul alls och jag hade vägrat att göra den operationen som du tänker dig ovan. Man håller ALDRIG en motorsåg med en hand.
Jag förstår att det är viktigare för dig att få ner träden än att tänka på att skydda dig själv och visst, ta det lugnt bara, jag föredrar att leva och ha hälsan ett tag till.

/Kent
 
Milkshaken
Det finns minst en nere i skåne som håller på med Trädplockning.... En gammal gitarrist i nåt band vet jag.... (Såg ett reportage för 2 år sen om honom.... anlita honom istället så får du trädet nedskuret precis som du vill... själv kan du sitta o dricka wiskey på altan och se när han gör jobbet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.