Den bör bytas hela vägen till centralen antar jag?

Sen är frågan om den påverkar hur motorn går och motorskyddet?
 
Det är helfel i uttaget, men jag tror inte det är det som är felet på bandsågen.
Låt mäta upp motorn, kan vara delkortslutning i lindningen.

Börja med att ohm-mäta mellan vänster-nedåt och de tre uppåthöger, ska vara någorlunda lika.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det är helfel i uttaget, men jag tror inte det är det som är felet på bandsågen.
Låt mäta upp motorn, kan vara delkortslutning i lindningen.

Börja med att ohm-mäta mellan vänster-nedåt och de tre uppåthöger, ska vara någorlunda lika.

Protte
I motorplinten?
 
11.4 på alla tre.
 
Det slumpade sig så att jag hittade en likvärdig elmotor på Marketplace för 250:- så¨jag åkte och köpte den. Den hade ett gammalt motorskydd som dessutom inte var anpassat för motorn så det var inställt på lägsta som är 3 A, märkplåten på "nya" motorn är märkt 1,9 A. Hursom, den hade stått länge och motorskyddet slog ifrån även på den första gången jag körde den.

Då bar jag över den till grannen där den snurrade på i 6:30 innan vi stängde av den. Bar hem den och provade igen hemma, snurrade i över 8 minuter. Körde den sedan genom motorskyddet på bandsågen och då slog motorskyddet ifrån 2:15, i princip exakt samma som med den andra motorn. Jag kan inte se annat än att det är motorskyddet som det är fel på?

Mvh
Emil
 
Mätte för övrigt "fas till fas" (1-2, 1-3, 2-3) på den första motorn och även de värden var samma på alla mätpunkter.
 
E Emil Br skrev:
Jag har provat grannens skarvsladd viljet inte hjälpte. Sen skruvade jag upp kontakten i väggen. Ser det här verkligen vettigt ut?
^_^’ den där passar i elfels-tråden alla gånger
 
  • Gilla
Emil Br
  • Laddar…
tommib
Se till att få uttaget åtgärdat snarast. Jag skulle inte använda det i nuvarande skick.

Nolla SKA vara kopplat i det där uttaget. Om man mot förmodan inte vill ha en nolledare så ska man använda ett 316-uttag (det där är ett 416).
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.