J Jonas928 skrev:
Hur vet du det ? Ingen motorskyllt finns. 400/690 är MYCKET vanligare än 230/400 på denhär storleken.
Ja som du varit inne på är det vanligt vid >= 5.5 kW med lindningar utlagda så att de ska D-kopplas vid drift i vårt nät. Nu är den på bilderna nino lagt in kopplad så och då krävs knappast någon skylt för att dra slutsatsen.

Du har nog missuppfattat att det är 400 V D-kopplad och 690 V Y-kopplad på en sån motor analogt 230 V - D och 400 V - Y på de mindre effekterna och då Y-koppling vid drift i SE och ingen möjlig Y/D-start.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Plinten, den svarta, har en trasig skruv på övre högra vid blecket.
Kan man ta från en 2kw motor eller blir det för klent?
Den låg bäst till i högen med motorer 🙂
 
GK100 GK100 skrev:
Ja som du varit inne på är det vanligt vid >= 5.5 kW med lindningar utlagda så att de ska D-kopplas vid drift i vårt nät. Nu är den på bilderna nino lagt in kopplad så och då krävs knappast någon skylt för att dra slutsatsen.

Du har nog missuppfattat att det är 400 V D-kopplad och 690 V Y-kopplad på en sån motor analogt 230 V - D och 400 V - Y på de mindre effekterna och då Y-koppling vid drift i SE och ingen möjlig Y/D-start.
Jag får be om ursäkt att jag snurrade till det. Det är mer än 10 år sedan jag jobbade med motorer. Det blev omvänt i mitt minne.
Jag vet ju att med Y får man en konstgjord nolla. Om fasen är 690 så blir det ju 400 över lindningen. Samma som vid 400 D koppling
 
Spänningen över lindningen är alltid endera 230V eller 400V den är aldrig 690V. Däremot är motorn lindad för 400/690 V
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.