Mikael_L
Saxat ur expertens svar:

el ledningar
Publicerad igår 07:57
Hej Ska man inte sätta el ledningar under listen , hos oss när de byggde om ligger ledningar ovanpå listen?

Svar:
Hej,

Man FÅR inte dölja elkablar utan de måste vara synliga.

Detta dels för att man inte ska riskera att någon skruvar eller spikar rakt in i en dold kabel och dels för att kabeln ska få tillräcklig kylning/ventilation.

Det finns lister av plast med avtagbara lock som är avsedda för detta ändamål, men dessa lister är relativt ovanliga.


Allt var väl inte korrekt här?
(Även om jag kan tycka att det kanske ändå var ett bra svar till någon på lekmannanivå.)

Först och främst får man ju dölja ledningar, annars skulle t.ex. inga vara nedgrävda i marken.
Man får ju förlägga t.ex. EKK, EKLK m.fl, i rör och kanaler i väggar, tak golv osv, t.o.m fritt och löst i väggarna om vissa villkor är uppfyllda.
Man får väl också gjuta/putsa in EKK och EKLK? (Även om det inte är en direkt lysande lösning).

EKRK (kulo) får ju dock ej förläggas dolt, förutom mycket korta sträckor för att t.ex. passera genom en vägg.

Så, det måste ju vara ganska OK att förlägga t.ex. EKK bakom lister. Fast ändå inte så smart, då risken att spika genom kan bli stor.
Enkeltrådiga ledare FK, EK samt EKRK är ju dock helt fel att sätta bakom någon slags list.

Men kylningen kan ju inte vara något problem, jag har ledningar i rör som sen ligger i isolering och bakom OSB+gips = mycket sämre kylning än att ha 12mm trälist framför ledningen.


Jag har för mig att jag någon gångs ett trälister som är spårade på baksidan för kablar. Fast det kanske är tänkt för svagström, möjligen.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Det borde kunna vara godkändt om kabeln spikskyddas vid utsatta ställen, dvs hela vägen.
Med kabel löst i vägg så är ju tanken att den flyttar sig då det kommer en spik, vid reglar ska den ju spikskyddas och samma borde gälla vid dragning bakom list?
 
Jag tycker att frågeställarens fråga var lite otydlig. Det är inte helt självklart vad som menas!

//Patrik
 
Mikael_L
Redigerat:
Det är väl frågan om det finns några lister (utom speciallisterna i plast) där man kan förlägga kabel på ett godkänt sätt, dvs så den kan röra sig vid genomspikning.

Kylningen är ju dock en icke-fråga, den hanteras när man dimensionerar kabeln för förläggningsfallet.
 
Experten har uppdaterat frågor och svar, men jag vet inte om det blev så mycket bättre. Det är fortfarande fel vad gäller kylning av kablar.
 
Det finns även lister av metall och trä som är godkända. Dock i ett lite högre kostnadssegment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.