Jag har inte hittat någon bra tråd trots omfattande sökande, så jag dristar mig till att skapa ett nytt ämne.

Jag står i begrepp att flytta till en lägenhet där elen delvis renoverades 1982, medan huset fortfarande var ett hyreshus. Jag har inte haft möjlighet att inspektera till elen närmare, men så vitt jag kan se är det mycket som är draget utanpåliggande, på ett sätt som inte är så snyggt. Allt är verkar vara ojordat.

Då vi ändå ska byta listerna i vissa rum funderar jag på om det finns någon anledning till att man inte skulle kunna medelst betongspårfräs lägga in rör bakom listerna, och på så sätt spara på efterarbetet? Jag förstår att man måste vara lite försiktig när man spikar dit listen igen, men det vet man ju att man ska vara. Finns det regler som säger att man ändå inte får göra det?

Givetvis kommer det fortfarande behövas spacklas över kanalspår på de ställen som inte hamnar under listen, men jag tror fortfarande det skulle vara väldigt behändigt.
 
Fräsa i betong låter väldigt jobbigt om det ens går, tror mer på en bilningsmaskin, förvarna grannarna innab ara och skaffa en riktigt bra byggdammsugare
 
Jag fräste spår i underkant på baksidan av golvlisterna med handöverfräs för att dra nätverk samt tv-antenn.
Det fungerade kanon!

Lycka till med ditt projekt!
 
Hyr en betongfräs. Märk på allt med spray färg. Hyr in ryssar. Det är det ända dom duger till. Sedan fäller du in dosor slang mm.
 
  • Gilla
Blindnit och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Spåra i riktig betong går men är lite overkill. Dammar och låter stort. Men visst så får man det, behöver inte heller vara bakom listen.

34200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag inser att jag inte vet vad jag snackar om egentligen, huset är från 1903 och rimligtvis murat. Men man borde ändå kunna använda betongspårfräs och gömma det bakom listen.

Frågan gällde speciellt om det fanns elregler som förbjöd rör i vägg nära golvet eller liknande. Men det verkar inte som att det gör det alltså. Jag får återkomma med dokumentation. Om det blir bra, annars låtsas jag som det regnar... :)
 
Teoretiskt möjligt. Men praktiskt bökigt. 1903 då är det bara vissa delar murade med tegel. Resten trästomme med vass och murputs.
 
el_richard skrev:
Teoretiskt möjligt. Men praktiskt bökigt. 1903 då är det bara vissa delar murade med tegel. Resten trästomme med vass och murputs.
Intressant. Men det borde man väl rimligtvis höra om man knackar på väggen? Jag kommer ju inte bara köra, det är åtminstone ett ställe jag vet att det är en före detta dörröppning som är uppreglad. De väggar jag är intresserad av att förlägga rör i är dock till största delen ytterväggar och väggar mot andra lägenheter.

Om man har originalritningen från statsbyggnadskontoret, hjälper det? Jag har den inte här i detta nu, men kan accessa den senare.
 
Knacka alt provborra. Är det stumt = betong. Annars med största sannolikhet tegel. Vilken adress gäller det? (PM om du inte vill dela med dig på forumet)
 
Om du har strömbrytare eller vägguttag i de aktuella väggarna kan man kanske ta loss dem och se hur väggen är uppbyggd.
 
el_richard skrev:
Knacka alt provborra. Är det stumt = betong. Annars med största sannolikhet tegel. Vilken adress gäller det? (PM om du inte vill dela med dig på forumet)
Tegeldamm är för djävligt att få in i möblerade rum!
 
PST skrev:
Tegeldamm är för djävligt att få in i möblerade rum!
Därför renoverar man innan man flyttar in...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.