elmont skrev:
Och skulle det inte räcka med en C finns även D som klarar än högre startströmmar
D-kar. erbjuder väldigt dåligt ledningsskydd, den bryter för kortslutning först vid 20ggr märkströmmen, då måste man absolut räkna på utlösningsvillkoret först.
 
Det är inte motoreffekten som ensammet avgör hur effektivt en dammsugare fungerar utan konstruktionen har stor betydelse samt att många modeller har haft mjukstart i många år och då är det inga bekymmer. men dom kanske kostar nån krona mer. Och angående effektivitet när jag för nått år sedan dammsög i mitt kök en solig Januaridag och såg hur "fina" dammsugaren satte rotation på det mesta av dammet i rummet och möjligen sög in en del in i maskinen tvekade jag inte i många sekunder utan köpte mig en centraldammsugare. Det går inte att jämföra nu följer ALLT med, aldrig problem med att man startar på för hög effekt, tror inte att jag under överskådlig tid behöver byta maskin. Så har man möjlighet tycker jag att man inte ska tveka.
En D säkring ger samma överlastskydd som en C eller B men högre kortslutningsström, men en 1,5 mm2 klarar det och dessutom är i dom flesta fall anläggningen (i bostäder och villor) säkrad med max 25 A som utan tvekan klarar av kortslutninsskyddet för kabeln
 
Det har i och för sig inte framkommit om dvärgen löser när dammsugaren startas, eller om det sker efter en stund. Är det ett överlastproblem som jag tror att det är så hjälper inte en D-dvärg, då måste man upp till 13A eller göra en annan lösning.
 
Redigerat:
Tror du har rätt Bo, en elektriker behöver kanske komma och dra ut någon mer grupp, en dammsugare som löser en 10 A C varje gång är nog inte menad att ha hemma eller så är det fel på den.
 
elmont skrev:
Och angående effektivitet när jag för nått år sedan dammsög i mitt kök en solig Januaridag och såg hur "fina" dammsugaren satte rotation på det mesta av dammet i rummet och möjligen sög in en del in i maskinen tvekade jag inte i många sekunder utan köpte mig en centraldammsugare. Det går inte att jämföra nu följer ALLT med, aldrig problem med att man startar på för hög effekt, tror inte att jag under överskådlig tid behöver byta maskin. Så har man möjlighet tycker jag att man inte ska tveka.

Budgetvarianten på det där är att om man har en såndär dammsugare med "dammsugarpicassoanslutning" (d.v.s. att man kan ta bort ett filter och ansluta med dammsugarslangkoppling även på utblåset) så skarvar man ihop ett par slangar från utblåset och slänger ut slangänden genom fönstret/dörren medan man dammsuger... (Det går iaf bra att skarva gamla Volta/Elektrolux-slangar i varandra hur långt som helst...) d^_^b
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.